veel meningen gevraagt over springen jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:54

Ga je elke dag 1.50 springen, ja dan rij je een paard kapot, maar de meeste springruiters springen echt niet elke dag zo hoog. De meeste training is toch dressuurmatig of laag springwerk zoals in-uitjes.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:00

Vorige week is er een meisje bij ons op stal van haar (ong) 5 jarige paard gevallen tijdens een springwedstrijd. Met haar hoofd tegen de bakrand, nogal wat kneuzingen, hersenschudding, enz.

Het ligt precies aan het paard, ,maar het paard in dit geval, daar was ik niet mee gaan springen. Hij is groot, en ik vind niet echt dat hij z'n lichaam onder contrrole heeft.

Ik bene r dus niet zo'n voorstander van, maar het ligt natuurlijk ook aan het paard...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:05

Dat je er ongelukkig vanaf valt is natuurlijk heel vervelend, maar dat heeft toch geen directe relatie met de leeftijd van het paard? Misschien wel met de ervaring van het dier, maar eentje van 10 kan ook onervaren zijn.

Die van mij is 9, ook gigantisch groot en de controle over z'n lijf is ook niet bepaald optimaal in het springen, toch ga ik -misschien Haha! - binnenkort het parcours in, als je het niet doet, dan leren ze het nooit. Uiteraard wel eerst thuis zo goed mogelijk voorbereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:15

Idd, er lomp afvallen heeft niks met leeftijd te maken.
En een 10 jarige kan net zo ontstuimig in het parcours zijn als een 4 jarige, als ze het nog niet goed kennen.

En ik denk dat veel mensen denken, dat er elke dag gesprongen word of zo.
Nou laat ik jullie ff uit de waan brengen.
De springpaarden die ik reed, reed ik 3 keer in de week 20-30 min.
Dat was voornamleijk dressuurwerk, springgericht.
Wat houd dat in springericht.
Bijv. 2 balken op de grond en daar tussen gaan meten hoeveel galopsprongen je wilt.
Veel schakelen in die galop.
Zodat je in het parcours wat te zeggen hebt.
Soms een kruisje of in - uitje mee pikken, maar meer niet.

1x in de 2 weken had ik springles.
En daar werd voornamelijk in gegymnastiekt.
Dus in - uitjes.
Maar ook lijntjes, niet hoog, maar ook daar weer dat controle werk en de ene keer vier galoppassen, de andere keer 5 en omgekeerd.
En dan als afsluiting een paar sprongetjes op het nivo waarin je je wedstrijd reed.
En ook op concours gaan was niet wekelijks.

Als je daarmee een jong paard kapot rijd, dan weet ik het ook niet meer.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:58

runningkawa schreef:
Mensen hier in de buurt, die al wat langer in de paardensport meelopen, zullen zich misschien het paard Sparta nog wel kunnen herrineren.
Dat paard begon ook al jong aan zijn carriere.
Hupste zo naar het ZZ
Daarna nog met verschillende jonge ruiters, van B naar ZZ
Heeft een hoogte sprong wedstrijd gewonnen met een sprong van boven de 2 meter.
En als 23 jarige liep hij nog vooraan in het M mee.
Later nog B en zelfs een paar keer M.
Rond de 25 is hij wat wedstrijden betreft met pensioen gegaan.
Liep nog wel in de springlessen en gaf jonge ruiters vertrouwen.
Dat heeft hij nog enkele jaren gedaan, toen is hij alleen nog maar mee genomen naar het bos, 2x per week.
En dat heeft hij gedaan tot aan zijn 32 en hij is gestorven.


Sparta is een Legende! Daar hebben veel mensen hun eerste sprongetjes op gemaakt. *LOL*

Verder, zoals hier al vaak gezegt is, springen met een jong paard ken geen kwaad, mits je het rustig aan doet. En 4-jarige kan makkelijk B of L lopen, een 5-jr. M en een 6-jr. Z.
Dat lopen de meeste springpaarden op die leeftijd, zonder dat ze te vroeg gaan slijten.
Maar die discussie heb ik hier al heel erg vaak op bokt gevoert...