Twee paarden elkaar laten accepteren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Twee paarden elkaar laten accepteren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:44

Het zit zo... Mijn Tinkerruin Snowdon is niet overduidelijk dominant, maar laat ook niet altijd over zich heen lopen. De warmbloedruin (arabisch en engels volbloed voornl) Boyke, van mijn vriend, is behoorlijk dominant. Afgelopen weekend is het tot een gevecht, wat maar niet ophield, gekomen toen stalhouder Snowdon bij Boyke en "zijn" merrie had gezet.

Als we samen naar het bos gaan, gaat het wel goed, dan gaat er nog niet eens een oortje naar achteren... We hebben het idee dat voornl jaloezie is... Als ik met Snowdon door de wei loop waar Boyke in staat, vliegt Boyke er nl ook op af.

Ik ben met beide paarden aan het werk, verdeelt over de week en mijn vriend heeft zijn aandacht ook nog wel eens bij Snowdon. Vanwege Boyke is dat al zo min mogelijk...

Maar nu gaan we dus met 3 paarden naar een andere stal. Snowdon en zijn vriendin (een dominante KWPN merrie) en Boyke dus... En nu zou het het beste uitkomen als ze met z'n 3en in 1 wei kunnen... Anders zou het erop neer komen dat Boyke helemaal alleen staat...

Hoe kunnen we dit het beste langzaam opbouwen? Ik wil niet weer een herhaling van dit weekend. Snowdon staat al met een opgezette rug vol wonden en die merrie staat momenteel op de kliniek vanwege koliekaanvallen. Beiden zijn nu dus nog zwak, dus voorlopig doen we niets.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:57

Ik kan je daar niet echt raad in geven.
Heb wel pas zo ongeveer hetzelfde aan de hand gehad.
Mijn (nieuwe)paard moest ook bij 2 andere ruinen in de wei.
Na een paar dagen laten wennen aan de andere kant van het hek besloten we dat het wel kon om hem erbij te zetten.
Fout!!!
Hij is helemaal in elkaar gemept en ik haalde hem met 16 bijtwonden uit de wei.
Toen dachten we eigenlijk dat ze het wel uitgevochten hadden,maar mooi niet.
Ze bleven aan het knokken,1 van die andere 2 was duidelijk jaloers en Ligon gaf zich niet helemaal over.
Inmiddels heeft hij behalve z'n "oorlogswonden" ook nog 2 schiefels opgelopen en een grote wond aan z'n kroonrand.
Dus ik was er "klaar" mee, ik wilde ze niet meer bij elkaar,om nog meer ellende te voorkomen.

Zeker als er een merrie in het spel is heb je kans dat dit aan de gang gaat blijven.
Dus doe alsjeblieft voorzichtig!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:53

ze naast elkaar zetten met een draad tussen zodanig dat ze wel aan elkaar kunnen ruiken maar dat ze elkaar niet kunnen verwonden ! zo ze een paar weken laten staan en dan voorzichtig eens 2 bij elkaar zetten , de week erop de andere 2 bij elkaar en uiteindelijk met 3 samen ! zorg er wel voor dat de draad niet te laag bij grond hangt want ze gaan klauwen met hun voorbenen en zouden zo verstrikt geraken in de draad!

veel succes

groetjes

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:29

en zorg dat de wei groot genoeg is zodat ze elkaar eventueel kunnen ontlopen! Maar het blijft voorzichtig zijn, beter een paard alleen op de wei dan 2 of 3 met kapotte benen...is er niemand anders met een "eenzaam" paard? Als je het erg vervelend vindt om hem alleen te zetten kun je desnoods ergens een briefje ophangen om te vragen of iemand in de buurt een paard heeft wat alleen staat en hij daarbij kan. Al is het maar een paar uurtjes per week, dat blijft voor je paard toch leuker.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:23

Het probleem is dat er één merrie is en twee ruinen die misschien wel zullen blijven vechten om die ene merrie. Ik zou eerst de ruinen samen in de wei zetten zonder de merrie zodat ze aan elkaar kunnen wennen en de rangorde kunnen bepalen. De strijd zal dan waarschijnlijk een stuk minder groot zijn omdat er voor hen niets op het spel staat (de merrie)
Pas als dat goed gaat zou ik de merrie er bij zetten, het liefst eerst even aan de andere kant van het hek.

Succes ermee!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:28

ik zou wel een beetje voorzichtig zijn. Mijn haflinger is verschrikkelijk dominant Schijnheilig Ik had ook altijd zoiets van zet alles er maar in na een paar dagen is het wel over. Meestal ging dat ook zo.

Maar in de zomervakantie kwam er 2 weken een arabier bij in.. ik had haar gewaarschuwd dat mijn haflinger dominant was maar haar arabier zou wel terug slaan. Okay. Eerst stond de arabier in het achterste gedeelde van de wei dit was geen probleem. Toen ging het hekje open en Wouter kwam in actie. Na 2 dagen had de arabier overal open wonden, en op beide achterbenen had Wouter waarschijnlijk door bijten. Het vel er afgehaald!!

Toen hebben we de arabier met een ander paard (die niet dominant was) erbij gezet en dit ging goed. Ik zou ze per dag een paar uur bij elkaar zeten wel goed opassen!! *LOL*

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:55

wij hadden dat ook met onze haflinger en een andere pony...we hebben ze de eerste dagen naast elkaar in stal gezet..dat ze aan elkaar konden wennen! (het was wel vaak tegen dr stal aan trappen..en bijten enzo..)
en niet bij elkaar in de wei! maar gescheiden houden!
wel nog zodat ze elkaar kunnen zien..
en pas na 2 weken ofzo deden we ze bij elkaar..
was in hetr begin nog beetje ruzie..
maar kwam snel goed

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:12

Ik zou idd 3 vakken maken en ze erin zetten en dan eens kijken wat er gebeurt zorgen dat ze wel alle drie elkaar kunnen neuzen en kijken. je hebt grote kans dat het samen gewoon niet gaat. Dan zit er niets anders op dan ze apart te houden.