Paard vast in schrikdraad, vlug raad nodig! (+update!!!)

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 12:17

Help! Mijn vader komt juist thuis van bij de pony's en er iets tamelijk ernstigs gebeurd.

Mira, de kleinste pony heeft met beide achterbeentjes vastgezeten in de de schrikdraad, en niet zomaar de draad, maar zo'n 'krul' ("ijzerdraad in veervorm") waarmee je een doorgang afsluit. Ze heeft de krul losgetrokken (dus de stroom is er na een tijd wel afgegaan, maar die stond wel op) en de krul was helemaal rond haar achterbeentjes gedraaid.

Ze stond rustig toen Pa aankwam in de wei, maar er is duidelijk mee gevochten geweest. De draad is er met veel moeite ronduit gehaald, maar je ziet dat het gekneld heeft. Mijn vader heeft de beide beentjes heel goed gemasseerd, maar wat nu te doen. Het is zondag. Zou ik de DA toch roepen??
Er is geen open wonde.

Wat nu te doen? Een zalf of wat? Afspuiten? Even afwachten???
zucht...
snik...
help!

Femke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-11-25 20:12 ]</font>

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 12:20

ik denk dat je het beste even kunt afwachten en het goed in de gaten houden. eventueel rustig stappen om de bloedsomloop op gang te houden. in geval van twijfel de dierenarts bellen!!!!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 12:44

Ik heb afgelopen donderdag EHBO gehad op stal en de zei dat je bij een verwonding/kwetsuur aan het been dat niet open is: koelen, koelen, koelen en nog eens koelen! Haha! Hij zei dat je dat bij een open wond niet altijd moet doen omdat het water dan in de wond kan lopen ipv er langs en dat kan weer infecties veroorzaken, maar bij beentoestanden zonder open wond was koelen volgens hem altijd goed. Dus ik ga voor afspuiten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-11-25 12:44 ]</font>

vandas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:17

veearts bellen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 16:07

slang erop en koelen die handen. Als ze onregelmatig/ kreupel is belk dan voor de zekerheid de veearts even.
Misschien is er onderhuids wat beschadigd en/of wat afgekneld geweest

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 18:14

Afspuiten met koud water alzeker!!!! Een knelling veroorzaakt minstens een 'blauwe plek'. Die kan je voorkomen en verminderen door het been 15 minuutjes met koud water af te spuiten en dit meerdere malen per dag (zoveel mogelijk!!!).
Voort zou ik haar rustig laten bewegen (gewoon rondstappen af en toe) en zodra ze mankt ofzo: veearts bellen!!

Veel succes!!!!!

gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 19:04

Die vijftien minuten is lichtelijk overdreven. Beter kun je vijf minuten afspuiten, eindje gaan lopen, als ze niet kreupel is, en weer afspuiten. Dit zo vaak mogelijk herhalen. Arnicazalf helpt goed tegen kneuzingen, als extraatje op bovengenoemd.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? www.nvvr.info

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 20:11

Erg bedankt voor je tips. Ik ben ondertussen al 2 keer gaan kijken. De eerste keer hebben we ze uit de wei gehaald en haar achterpootjes in een emmer koud water gezet (om de beurte). Ongelooflijk hoe ze dit toeliet! Daarna heb ik wat met haar gestapt, tot aan een andere wei van ons, waar ze in het lange frisse gras nog wat heeft "rondgedabbered" (=twijfelen tussen eten en stappen). Daarna op de trugweg een klein drafje en geen problemen! Ze is weer helemala fris als een hoentje. Ook toen ik vanavond nog 'ns terugkwam. Natuurlijk nog eens extra verwend met een uitgebreide poetsbeurt en het lekkerste bietje dat ik kon vinden Lovers .

Nog een paar dagen goed bekijken en als alles oké is... Dromen (terug op beide oortjes slapen)

Morgen komt de hoefsmid en die weet ook veel van paardjes. Als hij er nog iets aan ziet, zullen we verder onderzoek inzetten.

Zo veilig zijn die schrikdraad-krullen nu ook weer niet Scheve mond\ . Misschien vervang ik ze beter door schriklint, dat breekt sneller Scheve mond\ .+ Verward

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie