opvoeding(lees ff, voor t welzijn van t paard!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:08

Aramat schreef:
Dat vind ik echt de grootste onzin! Wat is het nut ervan om een veulen al te longeren?? Op zn 3e leert ie het net zo goed als op zn 1e hoor! Ik snap niet dat er mensen zijn die hier zo over denken..

ik heb voor jou een vraagje, waarom voeden merrie's (en de rest van de kudde als die er is) hun veulens op voor het pubers worden, manieren leren dus? omdat je ze dan nog een hoop kunt wijsmaken en ze denken oke het zal zo horen, ze zijn dan lang niet zo sterk enzo.

Paarden op laten groeien met leeftijdsgenoodjes bedoel je een opfok?
dat vind ik maar niets omdat ik vind dat er minstens 1 ouder paard/pony bij moet staan die de "leiders"van die veulens opvoed, het is toch eigenlijk belachelijk zet ze maar op een land bij elkaar en met 3 jaar haal je ze op, niet te vangen, ga je ze beleren zadelmak maken enzovoorts, is het dn niet al iets te laat voor bepaalde dingen? en hoe kun je nu om maar te vergelijken een groep kleuters bij elkaar zetten, in hun soppie gaar laten koken en dan tijdens hun pubertijd van elkaar scheiden en ze dan nog eens een opvoeding gaan geven en dan alles gaan leren, hoe jonger je bent hoe sneller je leert..... daarmee bedoel ik dus een veulen achter zijn moeder aan laten huppelen met longeren is al een heel speels begin, is hij moe gaat hij toch ergens in de bak leggen slapen ofzo, je dwingt hem niet maar hij gaat het wel leuk vinden. dit is mijn mening, meeste zullen het wel niet met me eens zijn maarja zo denk ik er nu eenmaal over

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:19

veel te vroeg, je kunt hem wel een keer los longeren maar daarmee bedoel ik een keer in de 2 maanden of zo los in de bak een beetje laten lopen.
niet aan een touw dan trek je m krom.
laat een veulen een veulen zijn hij moet nog zijn hele leven werken
wandelen en poetsen en zo is wel goed voor de opvoeding van je veulen leert het met mensen om te gaan (nu is ie nog niet sterk) en te lopen aan een touwtje als ie 3 jaar is kan dat lastig worden als hij/zij dit nog niet kent
maat longeren is echt overbodig waarom zou je daar nu al mee beginnen
een baby laat je toch ook niet je huis poetse???????


groetjes
develsgirl

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:36

ik kan me nog wel herinderen van vroeger dat ik altijd me moeder hielp met mijn speelgoed stofzuigertje en schoonmaak spulletjes haha, maar het begin van longeren is toch los, ik doe dat tenminste wel, je gaat in het midden staan en probeert je pony met je lichaam aanwijzingen te geven, stappen/omkeren/halthoden, net wat je wilt. je kunt dit ook eerst met een vriendje erbij doen. als je dit hebt uitgebouwd tot halt stap en draf aan een lijn is hij al 2,5 maar heeft een goede basis en kun je rustig aan serieuzer te werk gaan.

als je ze vanaf het begin af aan hebt geleerd met halster kan het waarschijnlijk dan ook nog, ik heb stage gelopen op een bedrijf waarmee je de 3 jarige met een beugeltje moet doen en die paarden sleuren je dan nog de halve bak door. Die hadden het ook met 2,5 pas geleerd en gooien gewoon hun kracht in de strijd.