Scheef zitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 23:16

Laatste was op mijn wedstrijd protocol dat ik scheef zat...

Wat zijn de volgende redenen als men scheef zit?
Kan dat ook aan de zadel liggen??

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 00:12

kan aan enorm veel dingen liggen...

ik zit bijvoorbeeld ook scheef maar dit is meer omdat ik rechtshandig ben en zo mijn linker kant nog wel eens wil "vergeten"
Doordat mijn rechterkant dus meer spieren heeft dan mijn linker kant ...
klinkt een beetje vreemd maar goed ...

maar anders laat je je instructrice er toch eens naar kijken hoe het komt dat jij scheef zit !?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 07:16

Vaak ligt het begin bij een niet recht paard. Doordat een paard een zogenaamde holle en een bolle kant heeft, zal hij jou naar de bolle kant toe duwen.
Als je dat niet in de gate hebt, zul je daar veel zitten, je eigen nog meer vast gaan zetten en zal je zadel ook scheef worden omdat je gewoon meer naar een kant hangt.
Als je het dus goed aan wilt pakken, zul je moeten beginnen met je paard.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:20

Het kan ook zijn dat jij naar beneden kijkt in plaats van naar voren waar je hen moet.
Dat doe ik namelijk ook nog wel es', moet het afleren maar goed gaat wat moeilijker Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:39

Net zo als dat veel paarden van nature scheef zijn in hun lichaam gaat dat verhaal voor ruiters ook op.
Ik heb afgelopen zomer een clinic over houding en zit gevolgd bij Eveline Hekkenberg. Zij heeft me geholpen om recht erop mijn paard te zitten. In had een blokkade in mijn rug [waarschijnlijk opgelopen door een val van mijn paard] waardoor in niet beweeglijk genoeg was in mijn bekken. Ik kan nu veel beter voelen wat er onder me gebeurt. Ik ben er veel mee opgeschoten.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:16

IK had het zelfde probleem. IK zat teveel naar rechts. Maar dat kwam doordat mijn paardje moeite heeft om op de linkerhand te lopen.(hij 'smeet' mij naar de rechterkant zonder dat ik het merkte)

Ik heb heeel veel zonder stijgbeugels moeten rijden en nu voel ik het wanneer ik weer scheef begin te zitten.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:20

Gracy schreef:
Laatste was op mijn wedstrijd protocol dat ik scheef zat...

Wat zijn de volgende redenen als men scheef zit?
Kan dat ook aan de zadel liggen??


Het zadel is aan de rechter kant iets weggezakt, dus het kan een oorzaak zijn voor het scheefzitten naar rechts. Maar goed, het zadel gaat weg dus dan zul je waarschijnlijk meteen merken of het daar aan ligt.. Knipoog

Is het btw nog gelukt een dag te vinden?!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:05

Megantjuh schreef:
Het zadel is aan de rechter kant iets weggezakt, dus het kan een oorzaak zijn voor het scheefzitten naar rechts. Maar goed, het zadel gaat weg dus dan zul je waarschijnlijk meteen merken of het daar aan ligt.. Knipoog

Is het btw nog gelukt een dag te vinden?!


Het zadel is niet voor niks weggezakt aan een kant..... Dit is niet de oorzaak. Je zult de oorzaak zoieso aan moeten pakken en dan is een ander zadel zoieso OOK een aanrader!!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:48

Klopt, Gracy is ook licht scheef. Dus alles hangt met elkaar samen, ze staat nu ook niet voor niets onder behandeling. We zijn er druk mee bezig..

(*zie eventueel VvdD)

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 23:59

Unity schreef:
Vaak ligt het begin bij een niet recht paard. Doordat een paard een zogenaamde holle en een bolle kant heeft, zal hij jou naar de bolle kant toe duwen.
Als je dat niet in de gate hebt, zul je daar veel zitten, je eigen nog meer vast gaan zetten en zal je zadel ook scheef worden omdat je gewoon meer naar een kant hangt.
Als je het dus goed aan wilt pakken, zul je moeten beginnen met je paard.


Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken OK dan!

Ik denk dat Unity het wel een goede beschrijving geeft, want in dit geval is Gracy ook scheef. Nu gaat ze onder behandeling en we krijgen intensief begeleiding om haar te kunnen rijtechnisch ondersteunen.
Intussen wordt de zadel ook nagekeken.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers