vraagje of longeren na boxrust.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

vraagje of longeren na boxrust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:47

mickey staat hierna 3 maanden stil.(botbreukje)
ik moet dan straks eerst drie weken 5 tot 10 minuten stappen op het harde,erna licht opbouwen met rijden.
maar ik wou voordat ik me met me kont erop zet haar eerst lichtjes longeren,maar ik zit nu echt te twijfelen of ik dat met een pessoatuig of gogue zal gaan doen?


ze is een paard wat snel spierproblemen heeft,dus moet het wel voorzichtig aanpakken,niet dat ik dadelijk mag rijden en ze me dan weer verzuurd is Haha!

verder ook rekening ermee houden dat ze 3 maanden stil gestaan heeft,echt boxrust,alleen aventoe gestapt tot de poetsplaats.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:49

Ik zal niet gaan longeren, omdat wanneer ze er vandoor spuit jij haar niet meteen stil kan zetten. De kans dat ze over het belaste been draait is tegroot naar mijn idee. Als je toch gaat longeren een gogue nemen, omdat de pessoa nogwelleens een reeks bokken uitlokt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:52

Bovendien forceer je met longeren steeds 1 kant. Gewoon erop gaan en al helemaal niet met hulpteugels gaan rijden in het begin, zo forceer je ook hetpaard in een onnatuurlijke houding die de blessure misschien helemaal nog niet aan kan.

- Offline -

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:16

Ik weet niet hoe ze is onder het zadel, maar erop heb je waarschijnlijk meer controle dan aan de lijn. Tenzij je een echte druktemaker hebt, dan is erop ook niet veilig!

Misschien toch maar na de staptijd een keer los in de bak zetten en je ogen dichthouden? Aan de lijn trek je ze continu op een volte, en het zou ook sneu zijn als jij er op gaat zitten en je binnen een minuut op de grond ligt en dat misschien jij een tijdje uit de roulering bent!

De paarden die ik heb meegemaakt na boxrust/staptijd werden goed ingepakt en mochten even uitrazen. Dat deden ze dan 1 keer goed, daarna konden ze weer rustig onder het zadel en konden ze ook het land weer in zonder extreem gek te doen (sprintje en bokje ok, maar doen ze allemaal!)...

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:26

Ik heb mijn paard vijf maanden op stal gehad wegens een gebroken kootbeen. Aan het eind mocht ik wel met haar stappen. Toen ze weer voor het eerst voor het eerst de hele dag naar buiten mocht, moest ik haar een heel klein stukje geven. 5x5 meter zodat ze absoluut geen gekke sprongen kon maken. Als ze een gekke sprong zou maken, was de kans dat haar pezen scheurden. Langzaam aan heb ik dit stukje steeds groter gemaakt. En na 2 maanden liep ze over het hele land. Zonder gek te doen ( toen mocht ze dat wel al). De DA had wel gezegd dat ik evt. rustig mocht longeren, heb ik niet gedaan want ik wist zeker dat ze dan wel gek zou doen.
Je kan evt. wel met longeren en stukje afzetten, zodat je een longeercirkel heb dat beperkt hem wel wat om gek te doen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:26

Je kunt als je paard erg druk is ook een uurtje voordat je er voor het eerst op gaat wat Vetranquil geven. Daar wordt ie een stukje makker van en is de kans dat er iets geforceerd wordt een stuk kleiner. Vraag even aan de veearts wat voor jouw paard in deze situatie de beste dosering is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 22:55

bedankt voor alle tips!

ja ze krijgt eerste paar dagen sowieso via de dierenarts verdoving Lachen

ja liefst zou ik haar lekker de wei opgooien,maar dat mag absoluut niet met haar been.
ze mag deze winter ook niet de wei op,pas in het voorjaar weer,dus helaas zit er niks op van lekker los laten.


ja mijn dierenarts zei dat ik na de drie weken stappen ook het beste erop kon gaan,dat ik dan de meeste controlle zou hebben.

maar ik wou erna na de drie weken stappen,en bijvoorbeeld twee weken erop stappen ook weer wat meer gaan longeren,voor wat extra conditie te krijgen,en de eerste paar keren eerst even aan het longeerlijn aten draven/galopperen voordat ik het met rijden ga doen.

ik heb een longeerring,dus ze zou niet echt hard er vandoor kunnen gaan.
normaal reageerde ze best goed met een bitje in met longeren en is ze er nog nooit vandaar gegaan.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:09

Vervelend zeg, voor jou en je paard.
Houd er wel rekening mee dat je paard, door het steeds op stal staan, een soort van kronkel in z'n kop kan hebben en heel onvoorspelbaar en heftig kan reageren. Dat had mijn paardje heel erg. Gelukkig ging dat vrij snel weer goed. Wat ik dus wil zeggen is dat je ook goed op jezelf moet passen......Heel veel succes met de revalidatie!

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:19

mijn pony moest twee maanden op rust, hij had zijn griffelbeentje gebroken, en mag nu weer beginnen met rijden, maar ik longeer ook de eerste dagen hoor. Ik heb nu een paar keer gelongeerd (een kwartiertje, niet veel langer), en ga morgen er denk ik weer even op rijden, heeel rustig aan. Ik denk dat longeren best kan hoor, helemaal als de pony normaal ook wel normaal was met longeren. (mijn pony trok ook voordat hij op rust moest wel eens een sprintje aan de longeerlijn Bloos , of een bokje, hehe) maar hij heeft zoveel energie en hij is zo'n druktemaker, dat het mij beter leek eerst te longeren. Maar ik doe wel zonder hulpteugels, en op een zo'n groot mogelijke volte, zodat hij ook wat stukjes recht kan lopen. ik vraag me af of het wel slim is gelijk met hulpteugels te longeren.

This is my design

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 15:08

ik geloof dat ik het beetje verkeerd had uitgelegd Haha!

nadat ik klaar ben met stappen op het harde gaat ze sowieso eerst even (zonder hulpteugels) aan de longeerlijn.

maar als ik straks weer echt verder mag met rijden wil ik vooral de galop eerst aan de longeerlijn doen.
en was ik aan het denken of ik dan beter een gogue of een pessoa kon pakken,ik twijfel daar erg tussen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 95 bezoekers