geobsedeerd door "aan de teugel"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

geobsedeerd door "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 23:50

op mijn shetlanders rijdt op dit moment een meisje van 7 (bijna 8) die voor haar leeftijd echt al heel goed kan rijden.
Het enige wat mij een beetje stoort af en toe is dat ze helemaal gericht is op het "aan de teugel" krijgen van de pony's.
Ik heb haar al gezegd dat het haar met Polly niet zomaar gaat lukken, en zo nu en dan heb ik ook wel het idee dat ze zich daarbij neerlegd, maar als ik dan Nancy aan de lange lijnen meeheb en die gaat wel lekker ontspannen en nageeflijk lopen dan is het "kijk Nancy loopt mooi aan de teugel, ik probeer het de hele tijd mar bij Polly lukt het niet".
Nou heeft ze van de week voor het eerst op Nancy gezeten, ik weet verder niks van het verleden van die pony dus ga ik ervan uit dat ze nooit bereden is en zo heb ik haar ook beleerd.
Heb ik haar ook uitgelegd, niet klooien met je teugels, eerst maar eens een tijdje gewoon zitten. Maar dan zie ik haar toch 'stiekem' pogingen doen om haar naar beneden te krijgen, terwijl ik het al heel wat vind dat Nancy zo braaf was de eerste keer met het rijden.

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Zo'n kleintje kan je moeilijk gaan staan uitleggen dat het 'aan de teugel' meer is dan alleen naar beneden, van achter naar voor rijden etc etc etc, het is en blijft voor haar een prestatie als ze 'aan de teugel' gaan, en ze let er ook op bij alle paarden die we tegenkomen.

pff ik ben zo blij met haar, en die pony's vinden het ook fantastisch als ze er is... maar ik vrees dat ik dit er niet uitkrijg.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:20

Laat je haar lessen? Een half uurtje per keer is genoeg met priveles, een goede rijleraar kan haar en de pony goed begleiden, zo gaat ze misschien vanzelf inzien dat 'aan de teugel' niet het allerbelangrijkste is met rijden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:41

nee ik geef haar geen les, ik heb daar geen opleiding voor en ik wil niet zomaar in het wilde weg dingen gaan leren die (achteraf) misschien wel helemaal niet goed blijken te zijn.
Ze rijdt gewoon buiten met de pony's. Nancy ontspant heel snel en gaat wel lekker lopen sjouwen buiten alleen Polly is altijd druk met om haar heen kijken. Ze gaat waarschijnlijk wel met ze op les, maar ik heb thuis die mogelijkheid dus niet.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:49

en als je nou tegen haar zegt dat he tniet goed voor zo'n net ingereden pony is om hem aan de teugel te rijden? misschien is ze wel begaan met de pony en zal ze het dan laten, dat aan te teugel rijden komt vanzelf wel zorg idd eerst maar dat nancy lekker met jou op haar rug kan lopen; miss kun je zoiets tegen haar zeggen?

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:23

ja dat komt heel vaak voor he Lachen wat onze vorige bedrijfsleider deed: (was ook goeie instructeur) die bond je handen met een strotouwtje aan elkaar (met ong. een vuistbreedte ertussen) en dan mocht je gaan rijden.

Dan lukt het je volgends mij bijna niet hoor.. maar goed gewoon duidelijk maken dat er meer manieren zijn waardoor je je paard ook naar beneden kan laten komen, in plaatst van naar beneden zetten/rijden..

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:32

Tot ongeveer 12-jarige leeftijd blijft dit zo denk ik Scheve mond
Misschien toch een poging wagen om haar duidelijk te maken dat dit niet het belangrijkst is en dat je het misschien wel niet wil hebben dat ze teveel aan de teugels zit op jouw pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:36

Ik vind dat veel jonge ruiters daardoor geobsedeerd zijn.
lees maar eens op bokt, al de aan de teugel verhalen. Verdrietig

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:39

runningkawa schreef:
Ik vind dat veel jonge ruiters daardoor geobsedeerd zijn.
lees maar eens op bokt, al de aan de teugel verhalen. Verdrietig


ben ik helemaal met je eens, maar goed ik ben ook jong, maar ik ben niet geobserdeerd door het aan te teugel rijden hoor Schijnheilig ik rijd al een tijd op ontspanning, en daarvoor wou ik hem alleen maar leren dragen..

Het is alleen dat veel mensen denken dat als ze hun paard/pony naar beneden kunnen RIJDEN, dat ze dan goed kunnen rijden e.d
Vind ik zelf een hele stomme stelling, maar zulke mensen zullen er altijd bij blijven, en daar zal niet veel aan te doen zijn, dus ik laat ze altijd maar gaan, ze komen er vanzelf achter dat het geen zin heeft, en dat je zo alleen maar meer gaat vechten met je paard...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:42

Ik ken nog wel mensen die oude zijn en het nog steeds doen Scheve mond
Sommige mensen denken gewoon echt dat het een kwestie is van hoofd-omlaag.
Als je het haar nu af kunt leren zou het natuurlijk mooi zijn, maar hoe het te zeggen weet ik niet. Volgens mij zijn kinderen dan best snel gekwetst.
Hmm, toch moeilijk. Alhoewel ik er uiteraard wel voor ben om het te vertellen hoor Knipoog

Succes iig Knipoog

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:49

ik zou het haar gewoon op een hele simpele manier uitleggen dat dat niet goed is voor die pony omdat hij nog niet zoveel kan en nog veel moet leren. en dat het dus nog niet mag. Haha!