kan het ook zo? of is dat slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:50

Mensen die een deken nodig hebben...hebben zelf hun paard zo zwak gemaakt dat hij met deken op moet zodat hij niet ziek word


En zo is het maar net ookal word mij geen gelijk gegeven het is echt zo Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 08:51

En daar ben je achter gekomen door het lezen van een website?
Paarden en koeien hebben vroeger gewoon buiten geleefd, en ook koeien kunnen in principe het hele jaar buiten. Wordt ook gedaan bij bepaalde rassen. Dus de vergelijking loopt niet zo scheef als jij dat zou willen.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:28

Wauw, wat een topic wordt dit mensen!! Iedereen doet volgens mij wat het beste bij hún past. Mijn paard staat in de winter onder een deken, én 24/7 buiten (met inloop in de stal als hij dat wil). Dit komt mij beter uit. En inderdaad misschien zou een ander het anders doen maar ik doe het op mijn mannier!!! Ieder zijn meug. En over onnatuurlijk wil ik het al helemaal niet hebben, als je het zo natuurlijk wilt moet je je paard naar een land brengen waar hij in tien dagen geen mens tegen komt en zichzelf moet redden, wil ik wel eens zien hoe onze gedomesticeerde paardjes het er dan van afbrengen!!!!!! En volgens mij ben ik nu al verschrikkelijk off-topic, het meisje bedoelt het goed. Waren wij bij ons eerste paard allemaal zo ervaren??? Ze vraagt tenminste, maar als ik dit topic zo lees is het wel een van de laatste keren dat ze dat hier doet.

Meid als jij een leuke pony wilt kopen moet je dat zeker doen, zorg wel dat je goede begeleiding hebt en vraag alles wat je denkt te moeten weten aan mensen die het goed met je voor hebben en weten waar ze over praten, maar weet wel, je hebt het gezien, iedereen denkt er anders over. Doe wat jij denkt wat bij jou past.

Amen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:39

SuperSmurf schreef:
arabesk, dat is dus de reden dat sommige (veel) mensen dus juist wel voor een deken kiezen. Vaak staan die paarden dan niet alleen met mooi weer buiten, maar ook in regen en wind.

Plus dat sommige paarden gewoon geschoren moeten worden wegens te dikke wintervacht. Mijn bijrijdpaard wordt geschoren omdat hij erg dik in het haar gaat zitten, zonder dek zou hij dus absoluut niet buiten kunnen staan! Zelfs binnen zou dat koud zijn in de winter.

En daarbij is niet elk paard hetzelfde. In dit topuc heeft iemand dat al eens ghezegd, heb geen zin dat nog een keer te typen.

Verder vind je het niet eerlijk om een paard een deken op te gooien. Maar vind je het wel eerlijk om je paard binnen in een hokje van 3 bij 3 te houden omdat het regent?

edit: zag je onderschrift... Ook ijzers zijn voor sommige paarden gewoon nodig... Die hadden wilde paarden idd niet nodig vroeger. Puur omdat de mens toen nog geen asfaltwegen had aangelegd. Sommige paarden hebben slechte voeten en nee tuurlijk hoeven die dan geen ijzers, maar dan kan je ook niet buiten rijden. Leuk voor je paard, altijd maar dezelfde bak zien...
En dan heb ik t nog niet eens over de paarden waarvan de houding wordt gecorrigeerd dmv ijzers..


Ook al staan ze overdag in regen en wind dat maakt toch echt niet uit hoor! In een hokje van 3x3 is ook niet eerlijk, paarden horen buiten. Dag en nacht in weer en wind. Als ze het te erg vinden gaan ze wel in een schuilstal staan maar in de praktijk staan ze daar alleen zomers in tegen de warmte!

En over die ijzers, lees jij die website maar eerst voordat je brult! Je kan best buiten rijden zonder ijzers! Uitleg -> zie websites in onderschrift.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:52

SuperSmurf schreef:
ohoh, klein misverstandje... Ik doelde op de mening van uhm.. ben even haar naam kwijt. Maar je weet wel wie ik bedoel. Alleen de eerste zin sloeg op jouw reactie.. Haha!

Ok you're forgiven Haha!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:17

Cassidy schreef:
En daar ben je achter gekomen door het lezen van een website?
Paarden en koeien hebben vroeger gewoon buiten geleefd, en ook koeien kunnen in principe het hele jaar buiten. Wordt ook gedaan bij bepaalde rassen. Dus de vergelijking loopt niet zo scheef als jij dat zou willen.

Nee die site heb ik pas later gelezen hoor dat ondersteunt mijn mening alleen maar! En jij hebt zeker gehoord van anderen dat dekens goed zijn voor paarden.....Mensen lopen zo achter elkaar aan...Als er geen dekens waren ontworpen had je dan een tafelkleed over je paard gelegd of nooit naar buiten laten gaan???

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:25

Laten we een beetje respect hebben voor elkaars mening.
Het is allemaal niet zwart/wit als sommige mensen het in dit topic willen hebben.
De vraag van de ts is volgens mij nog niet echt beantwoord en nu gaat het er meer over of het zielig is om je paard een deken op te leggen of juist niet.
Ook erg interessant maar niet de vraag die in dit topic gesteld werd.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:50

Oke dan, helemaal me eens: Antwoordt : Nee het is niet slecht alleen eerg bewerkelijk, en je moet je afvragen wat voor jou het beste werkt. Mét deken de hele winter. De manier die je zelf beschrijft. Of idd gewoon zn vacht laten groeien en verder niets. Moeilijk maar ik wens je wel succes!!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:07

Arabesk schreef:
Ook al staan ze overdag in regen en wind dat maakt toch echt niet uit hoor! In een hokje van 3x3 is ook niet eerlijk, paarden horen buiten. Dag en nacht in weer en wind. Als ze het te erg vinden gaan ze wel in een schuilstal staan maar in de praktijk staan ze daar alleen zomers in tegen de warmte!

En over die ijzers, lees jij die website maar eerst voordat je brult! Je kan best buiten rijden zonder ijzers! Uitleg -> zie websites in onderschrift.



Ow dan heb ik denk ik verkeerd gelezen, dacht namelijk dat je had gezegd dat je paard alleen buiten kwam als het mooi weer was.

En uhm, ik geloof niet dat ik brul hoor? Verward Valt mij erg op dat iedereen hier schijnt te denken dat we elkaar aan vallen? Het was geenszins een aanval van mijn kant. Alleen waar ik erg over val is dat jullie het allemaal zo goed schijnen te weten en wij doen het allemaal maar verkeerd. Wat ik ook al tegen lisjuh in een pb heb uitgelegd, is dat wanneer iemand dingen ANDERS doet, dat niet per defintie verkeerd is. Jij vind dat een paard zonder ijzers kan, ik vind dat dat niet voor ieder paard geld. Prima toch? Ik respecteer jouw mening, nu jij de mijne nog. Maar ga me niet vertellen dat ik het verkeerd doe omdat ik het anders doe dan jij. Met de nadruk op ANDERS. Dus niet verkeerd.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:08

Arabesk schreef:
Meestal gaan ze ook alleen met mooi weer naar buiten en dan is de temperatuur snachts op stal gelijk aan de temp overdag buiten. Dat overleven ze echt wel!!! Ook in de natuur heb je plotselinge overgangen.


Deze opmerking bedoelde ik. Maar misschien had je t hier over de paarden in het algemeen en niet over je eigen paard?

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:16

Tja dat kan idd. Ik had het ook zo gelezen Smurfinnetje Knipoog

Overigens verbaast mij de tegenstrijdigheid van een aantal hier in het topic, maar ik denk dat de TS er wel uit is inmiddels...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 17:40

ik ben er inderdaad al uit.

Ik probeer gewoon zonder dekens te redden.alleen misschien een zweetdeken.En als het egt te erg is.Ga ik hem de winter erop denk ik scheren.
Maar eerst nog niet.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:25

hardstikke goed zoals je het nu van plan bent! Gewoon niet te moeilijk over gaan denken, vaak wijzen dat soort dingen zichzelf en mocht je nog een keer een vraag hebben: stel gerust! Haha!

(jammer dat lisjuh niet op mijn pb reageert, beetje flauw)

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 05:12

SuperSmurf schreef:
hardstikke goed zoals je het nu van plan bent! Gewoon niet te moeilijk over gaan denken, vaak wijzen dat soort dingen zichzelf en mocht je nog een keer een vraag hebben: stel gerust! Haha!

(jammer dat lisjuh niet op mijn pb reageert, beetje flauw)

Ehhhh Sorry hoor maar heb nog geen tijd gehad Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:46

willeke16 schreef:
ik ben er inderdaad al uit.

Ik probeer gewoon zonder dekens te redden.alleen misschien een zweetdeken.En als het egt te erg is.Ga ik hem de winter erop denk ik scheren.
Maar eerst nog niet.


Als het echt te erg is zou ik niet wachten tot volgende winter, maar de stap al deze winter zetten.
Enfin, je zult het zelf moeten ervaren...(been there, done that).