kan het ook zo? of is dat slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:58

Cassidy schreef:
Tja Lisjuh, dan ben je een van de velen die als een kip zonder kop achter deze man aanrennen. Het werkt allemaal geweldig als je een weiland hebt, maar niet met een druk programma en ook niet met een stalling zonder weiland.

Enfin, ik ben voor dekens...en die van mij wordt lekker geschoren van de winter. Zoals de winter ervoor, en de winter daarvoor. En reken maar dat ze me dankbaar is op dagen dat ook in de winter de temperatuur ineens dicht bij de 10 graden Celsius komt. Ik kan van de een op de andere dag een deken minder doen. Maar jou paard zal straks geen jas uit kunnen doen.

En ik heb aankomend voorjaar hoegenaamd geen last van de verharing van mijn paard. Mijn paard ziet er mooi glanzend en kort in het haar uit...


Sorry hoor maar paarden reageren zeer sterk op het weer zodra het iets warmer word verliezen ze gelijk haren en zoals je op die site leest kunnen paarden zichzelf perfect warm houde. Zouden wilde paarden zich ook ergens laten scheren en dekens kopen???????

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:00

vivanes schreef:
mijn pony staat het hele jaar door 24/7 buiten. niks geen gedonder met dekens ofzo, wordt ze alleen maar vatbaar van vind ik. Het is een sterk beestje en het is altijd goed gegaan. Het enige nadeel is met rijden, na een kwartiertje intensief rijden is ze al zeiknat. Vaak ben ik evenlang aan het uitstappen dan dat ik aan het rijden ben. Dit jaar laat ik haar sowieso nog dik in haar vacht, volgend jaar wordt het wat anders, dan heb ik een nieuwe wei, met mooie stallen en alles erop en eraan. En dan is zo ook wel op wat hoger niveau.

Waarom dan wel dekens op? Ik heb een paar vragen gesteld aan iemand ik wacht op het antwoord en dan zou ik de antwoorden hier neer zetten misschien heb je er wat aan want ik ben ondertussen afgezien van dekens met wedstrijden. Op stal heb ik alleen maar een zweetdeken maar die ligt er niet eens op totdat hij droog is!

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:58

rebeltje schreef:
Mijn eerste paard kocht ik ook toen ik 17 was. 3 jaar geleden.. k kwam net van de manege af en nooit n verzorgpaard gehad.. Nou wist k wel wat een solarium was omdat de manege waar k reed nogal luxe was. Maar ik kon best strijklappen voor doen en peesbeschermers achter, dekens omdoen had k ook net geleerd.. vz en dressuurdekjes??? zit er verschil in dan.. Hoeveel voer mijn paard moest?? wormenkuur?? wat is dat??
etc etc.. Daarvoor heb je stalgenoten en vriendinnen.. en ook bokt al kende ik dat nog niet. Je moet het allemaal een keer leren. Lachen

on topic: Als je echt intensief wil gaan rijden zou k een winterdeken om doen. Maar het eerste jaar heb ik ook geen deken gebruikt. In de winter rijd je ze over het algemeen toch minder bezweet, in een buitenbak iig. Ik heb mijn zweetdeken niet zo vaak nodig gehad. Lachen


ben ik het helemaal mee eens *LOL* ik kreeg amber toen ik 10 was, had wel een verzorgpony gehad, maar wist niet echt veel van voeren endergelijke. en toen ze ingereden werd heb ik ook veel gevraagt en hulp gehad. en ik heb toch l vaak gehoort van mensen die met paaden werken (hoefsmid en DA etc) dat mijn ponys zo netjes opgevoed zijn en dat ze er goed uitzien.

toen ik dressuur reed met amber was ze ook altijd nat. ik stapte haar goed uit en op de trailer kreeg ze een deken om. thuis kreeg ze een andere zweetdeken en daarna wreef ik haar nog droog en dan bleef ze zonder deken op stal.
nu staan ze 24/7 buiten en ik rijd nu western, en ben nu vooral met de basis bezig. ik stap haar goed uit en als het niet te hard waait (dus ze niet te snel verdampt) heeft ze imo geen deken nodig (www.paardnatuurlijk.nl las ik hierop en ik vind het eigelijk heel logsch)

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:00

Lisjuh87 schreef:
Waarom dan wel dekens op? Ik heb een paar vragen gesteld aan iemand ik wacht op het antwoord en dan zou ik de antwoorden hier neer zetten misschien heb je er wat aan want ik ben ondertussen afgezien van dekens met wedstrijden. Op stal heb ik alleen maar een zweetdeken maar die ligt er niet eens op totdat hij droog is!


misschien dat ze dan moeilijkere oefeningen doen waar het paard zich meer moet inzetten en sneller en meer zweet Knipoog

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:07

Lisjuh87 schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Ga deze site eens allemaal heel fijn doorlezen Haha! Ik heb het gedaan en ben nu dus echt absoluur tegen dekens! Je maakt dus wel degelijk je paard er zwakker mee!


ben het in principe met je eens. ik zie wel wat in de theorie over dekens, maar om dan meteen te zeggen dat je er tegen bent Scheve mond er zijn toevallig ook paarden die van zichzelf niet zo'n dikke vacht hebben. die mag je dan toch best een eindje op weg helpen. en als mijn paard echt zeiknat is en het is heel koud dan krijgt ze ook een zweetdeken op.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:17

Lisjuh87 schreef:
Ik gebruik ook alleen een zweetdeken en niet eens totdat ie helemaal droog is en ik zet hem alleen maar onder het solarium als ie nat is geregend niet als ie heeft gezweet!

En zowiezo het hele paardeb houden is onnatuurlijk maar sinds ik net pas die site heb gelezen vind ik dekens echt het toppunt van onnatuurlijk paarden houden


ik ken degene die de site heeft gemaakt, en weet ook dat zei het eerst ook met dekens heeft gedaan hoor!
ik hou de site ook bij, en heb dat van die dekens ook gelezen.. maar daar zeggen ze ook niks over een solarium hoor

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:58

Lisjuh87 schreef:
Waarom niet het is toch zo dat het ONnatuurlijk is wij mensen denken daar alleen niet meer aan omdat paarden zo gemaakt worden sorry hoor Verward


Tuurlijk, dat is allemaal onnatuurlijk. Alleen is een paard 7 uur pd op de wei zetten ook onnatuurlijk. Want waar staat hij de overige uren van de dag? Juistem, in de stal... Dan liever met een deken 24/7 in de wei, dan zonder deken in stal..

Verder even ontopic: het is op zich een redelijke manier, al is 15 min absoluut te kort als het paard echt nat is. En verder moet je je wel realiseren dat t erg veel tijd gaat kosten als je iedere keer dat je gaat rijden zolang moet wachten tot hij droog is. Ik zou eerder eens naar de mogelijkheid tot scheren kijken.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:10

Lisjuh87"]
Zouden wilde paarden zich ook ergens laten scheren en dekens kopen???????
[/quote]

Wilde paarden hoeven geen wedstrijden te rijden en hebben die vacht dus nodig.
En over dat wedstrijdpaarden in de trailer naar huis moeten. Ook die paarden worden uitgestapt hoor.

[quote="Lisjuh87 schreef:
Ik gebruik ook alleen een zweetdeken en niet eens totdat ie helemaal droog is en ik zet hem alleen maar onder het solarium als ie nat is geregend niet als ie heeft gezweet!


Waarom zet je een paard onder het solarium als hij natgeregend is? Denk je dat je paard het dan ineens kouder zal krijgen, dan wanneer hij gewerkt heeft, warme spieren heeft en gezweet heeft om zijn lichaam af te koelen?

En begrijp me niet verkeerd: dit is geen aanval op jou, maar vind je redenatie een beetje krom. Ik heb niets tegen mensen die tegen het gebruik van dekens zijn. Prima! Bij ons staan belsen op stal die ook geen dekens krijgen. Helemaal mee eens! Die paarden kunnen er prima tegen. Mijn bijrijdpaard, volbloed, krijgt echter wel een deken, omdat hij t erg snel koud heeft en hij van de winter geschoren wordt wegens teddybeer effect.
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 02-10-04 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:16

Lisjuh87 schreef:
Sorry hoor maar paarden reageren zeer sterk op het weer zodra het iets warmer word verliezen ze gelijk haren en zoals je op die site leest kunnen paarden zichzelf perfect warm houde. Zouden wilde paarden zich ook ergens laten scheren en dekens kopen???????


Euhm.. denk je nou echt dat als het 2 dagen 10 graden wordt dat er gelijk 10 kilo haren van het paard afvallen???? haha.. en dan nog als het wel zo zou zijn en het gaat de volgende dag vriezen, dan denk ik niet dat die paarden het zo lekker vinden in hun (heel ineens )dunner geworden vachtje.

Op zich over de denkens ben ik het eens dat ze ook zonder zouden kunnen, maar paarden zijn nou eenmaal al een aantal jaartjes gedomestiseerd, en zijn helaas niet meer wild.. ze zijn er voor het plezier van de mensen en zijn niet anders gewend.. daarom zorgen wij, mensen, dat ze het zo makkelijk hebben als het maar kan en dat het dan ook nog is positief uitvalt voor ons (tijdbesparing etc) daarom vind ik dat als je de mogelijkheid hebt je wel dekens kan gebruiken en dat het dan positiever werkt dan een dikke wintervacht, want het is niet elke dag -10 buiten.. Ook vind ik dat je in ieder geval een stal tot je beschikking moet hebben als je in het bezit bent van een paard, die hoeft niet van jezelf te zijn maar wel in ieder geval in de buurt (manege oid) voor noodgevallen, want een paard kan dus niet 100% van de winter op zijn vachtje aan.. denk aan nattigheid/ziekte etc !

Ik lees in je profiel Lisjuh dat jezelf ook nog maar 3 jaar een paad hebt, ik vind het wel opvallend dat je dan zegt dat je bang bent dat andere mensen verkeerde keuzes maken bij het nemen van een paard..

zo dit was mijn mening

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:33

olevalover: dit zegt ze omdat zij zelf ook de nodige problemen heeft gehad en dit een ander wil besparen.
Wil niet zeggen dat ik het hiermee eens ben hoor. En behalve dat was je mening ook niet bepaald subtiel, maar dat terzijde. Ik vind het juist erg goed dat TS al bij voorbaat vragen stelt over de verzorging van het beestje. Dit getuigt van een goede wil! Moet je eens zien hoeveel mensen met paarden uit onwetenheid niet goed met hun paard om gaan!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:35

SuperSmurf schreef:
olevalover: dit zegt ze omdat zij zelf ook de nodige problemen heeft gehad en dit een ander wil besparen.
Wil niet zeggen dat ik het hiermee eens ben hoor. En behalve dat was je mening ook niet bepaald subtiel, maar dat terzijde. Ik vind het juist erg goed dat TS al bij voorbaat vragen stelt over de verzorging van het beestje. Dit getuigt van een goede wil! Moet je eens zien hoeveel mensen met paarden uit onwetenheid niet goed met hun paard om gaan!

ja daar ben ik het mee eens, het is goed dat ze vragen stelt.. maarja waar moet het heen als we dat al niet meer doen bij het nemen van een eerste paard?? Waarom is mijn mening niet subtiel, ben daar wel benieuwd naar eigenlijk!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:39

Voor of tegen dekens zijn........ pfffff...... het is toch echt voor ieder paard verschillend. Sommige paarden krijgen een enorme vacht, bij andere valt het erg mee. ('s-nachts op stal houden scheelt vaak een hoop). Het ene paard of het andere zweet ook veel meer, dus ook dat telt mee.

Ik zou het gewoon eerst zonder deken proberen. Blijkt het echt niet te gaan met rijden, dan leg je er volgend jaar toch op tijd een deken op. Scheren is dan vaak niet nodig.

Zorg in iedergeval dat je pony voor het grootste gedeelte droog is voordat je 'm weg zet. Als ik mijn haflinger onder een zweetdeken probeer te laten drogen, wordt ie alleen maar natter.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:52

SuperSmurf schreef:
Tuurlijk, dat is allemaal onnatuurlijk. Alleen is een paard 7 uur pd op de wei zetten ook onnatuurlijk. Want waar staat hij de overige uren van de dag? Juistem, in de stal... Dan liever met een deken 24/7 in de wei, dan zonder deken in stal..

Verder even ontopic: het is op zich een redelijke manier, al is 15 min absoluut te kort als het paard echt nat is. En verder moet je je wel realiseren dat t erg veel tijd gaat kosten als je iedere keer dat je gaat rijden zolang moet wachten tot hij droog is. Ik zou eerder eens naar de mogelijkheid tot scheren kijken.

7 uur is beter dan sommige paarden die nooit de wei zien of amper!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:48

Olevalover schreef:
ja daar ben ik het mee eens, het is goed dat ze vragen stelt.. maarja waar moet het heen als we dat al niet meer doen bij het nemen van een eerste paard?? Waarom is mijn mening niet subtiel, ben daar wel benieuwd naar eigenlijk!

ohoh, klein misverstandje... Ik doelde op de mening van uhm.. ben even haar naam kwijt. Maar je weet wel wie ik bedoel. Alleen de eerste zin sloeg op jouw reactie.. Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:51

Lisjuh87 schreef:
7 uur is beter dan sommige paarden die nooit de wei zien of amper!

Ja helemaal mee eens, maar daar ging het niet om. Het ging om het feit dat jij een solarium wel natuurlijk vind en een deken niet. Oftewel: wat is natuurlikj voor een paard. Een stal is dat niet en jij hebt blijkbaar wel de beschikking tot een weide, maar besluit toch je paard (zelfs zomers!!) 's nachts binnen te zetten. Is een beetje dubbel..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:16

Een zweetdeken is nog niet zo'n ramp, is alleen overbodig. Gewone dekens zijn wel erg. Een paard bij ons op stal staat continu bezweet onder zijn deken. Het is gewoon te warm voor hem!!
En dat alleen maar omdat het mooier is??? Ik vind het niet eerlijk voor het paard! De meeste mensen zijn recreatief, zolang je geen kampioenschappen rijdt, kun je best bij dat ene vakje over 'verzorging en gereden zijn in het algemeen' een puntje missen, nou dan heb je 158 ipv 159, so what? Moet je daarvoor je paard lastig vallen met dekens, omdat het jou beter uitkomt????
Ik rij mijn paard best weleens in het zweet, maar ik zet hem rustig als ie nog een beetje plakkerig is op de wei. Jullie horen het van mij als hij ziek is geworden, tot op de dag van vandaag nog niet......
Ook een paard dat snachts op stal staat en overdag buiten, kan best zonder deken. Meestal gaan ze ook alleen met mooi weer naar buiten en dan is de temperatuur snachts op stal gelijk aan de temp overdag buiten. Dat overleven ze echt wel!!! Ook in de natuur heb je plotselinge overgangen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:05

arabesk, dat is dus de reden dat sommige (veel) mensen dus juist wel voor een deken kiezen. Vaak staan die paarden dan niet alleen met mooi weer buiten, maar ook in regen en wind.

Plus dat sommige paarden gewoon geschoren moeten worden wegens te dikke wintervacht. Mijn bijrijdpaard wordt geschoren omdat hij erg dik in het haar gaat zitten, zonder dek zou hij dus absoluut niet buiten kunnen staan! Zelfs binnen zou dat koud zijn in de winter.

En daarbij is niet elk paard hetzelfde. In dit topuc heeft iemand dat al eens ghezegd, heb geen zin dat nog een keer te typen.

Verder vind je het niet eerlijk om een paard een deken op te gooien. Maar vind je het wel eerlijk om je paard binnen in een hokje van 3 bij 3 te houden omdat het regent?

edit: zag je onderschrift... Ook ijzers zijn voor sommige paarden gewoon nodig... Die hadden wilde paarden idd niet nodig vroeger. Puur omdat de mens toen nog geen asfaltwegen had aangelegd. Sommige paarden hebben slechte voeten en nee tuurlijk hoeven die dan geen ijzers, maar dan kan je ook niet buiten rijden. Leuk voor je paard, altijd maar dezelfde bak zien...
En dan heb ik t nog niet eens over de paarden waarvan de houding wordt gecorrigeerd dmv ijzers..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 21:49

ik wil ff wat melden wat supersmurf zij over hoefijzers.Dat je dan niet buiten kan rijden.Zelf als ik me haf heb zet ik hem niet op ijzers.Alleen als het nodig is met verband slechte hoeven.Maar goed.Een paard zonder hoefijzers kan best wel een stukje over asfalt of harde grond lopen.Dat doen wij ook met de paarden op de manege.We moeten dan ongeveer 15 min over harde weg lopen.Oke er zijn wel kleine stukjes gras en we lopen ook daar over heen.Oke ik wil wel zeggen.Als je pony vaak over de harde weg gaat en lange stuken dat hoefijzers inderdaat nodig zijn.Zelf wil ik geen hoefijzers aanschraven

Ik wil je niet aanvallen.Alleen me mening kwijt
Laatst bijgewerkt door plutolover op 02-10-04 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:59

Arabesk"]
Ik rij mijn paard best weleens in het zweet, maar ik zet hem rustig als ie nog een beetje plakkerig is op de wei.

[/quote]

Jij hebt een wei. Kan je paard zich zelf in droogstappen. En laat je je paard ook in de winter op het land als je net gereden hebt en hij bezweet is?

[quote="Arabesk schreef:
Een zweetdeken is nog niet zo'n ramp, is alleen overbodig. Gewone dekens zijn wel erg. Een paard bij ons op stal staat continu bezweet onder zijn deken. Het is gewoon te warm voor hem!!


Op het moment dat een paard zweet onder een deken heeft de eigenaar iets niet helemaal goed gedaan. Een winterdeken is in verschillende gewichten te krijgen, en dan moet er een lichtere deken gekocht worden. Desnoods het paard scheren als je de onkosten niet wilt maken om een andere deken te kopen.

Deze hele discussie doet me herinneren aan een verhaal dat een ex-collega me eens heeft verteld. Hij kwam uit de oorspronkelijke DDR (Oost- Duitsland) en vertelde me dat in tijden van het communisme er ook hard werd opgetreden. Tegen mensen, maar ook tegen dieren. Hard moesten ze worden, geen gezeur, geen deken, geen stal. Een van de maatregelen was dat de (melk) koeien in de winter maar ook buiten moesten lopen, daar werden ze hard van. Helaas overleefde alle koeien het niet op het moment dat de temperaturen op een nacht onder de -10 graden Celsius raakten. Volgens de verhalen van mijn collega kwamen die nacht duizenden koeien om....Lips are sealed

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:56

willeke16 schreef:
ik wil ff wat melden wat supersmurf zij over hoefijzers.Dat je dan niet buiten kan rijden.Zelf als ik me haf heb zet ik hem niet op ijzers.Alleen als het nodig is met verband slechte hoeven.Maar goed.Een paard zonder hoefijzers kan best wel een stukje over asfalt of harde grond lopen.Dat doen wij ook met de paarden op de manege.We moeten dan ongeveer 15 min over harde weg lopen.Oke er zijn wel kleine stukjes gras en we lopen ook daar over heen.Oke ik wil wel zeggen.Als je pony vaak over de harde weg gaat en lange stuken dat hoefijzers inderdaat nodig zijn.Zelf wil ik geen hoefijzers aanschraven

Ik wil je niet aanvallen.Alleen me mening kwijt


Prima als je je mening kwijt wilt, alleen moet je dan wel goed lezen. Ik had t namelijk niet over ALLE paarden, maar over paarden met slechte voeten. Mijn bijrijd paard kan ik absoluut niet buiten rijden zonder ijzers. Zelfs met ijzers geven zijn voeten vaak problemen.

En er is niet altijd de mogelijkheid tot het rijden in het gras en is er een groot verschil tussen 15 min stappen of een lekkere buitenrit maken. Gelukkig zeg je dat zelf later ook.

(het is alleen wel aanschaffen en niet aanschraven)

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:35

Cassidy ik denk dat je idd moet kijken naar het wel of niet hebben van een wei. Maar als je geen wei hebt, waar ontspant dat paard dan? Wat is zijn recreatie? Als je het dan toch hebt over natuurlijk omgaan met paarden is een wei imo het minste wat een paard nodig heeft: een ruimte om zich te ontspannen te grazen enz.

Overigens Willeke denk ik dat je tzt gewoon naar jouw haf moet gaan kijken. Die van mij redde zich prima zonder deken, je kunt op heel koude dagen ook je oef. aanpassen enzovoorts. Overigens is uitstappen neit alleen om op te drogen meen ik, maar ook om op adem te komen etc. de zogenoemde coolingdown. Dus laat een deken geen vervanging van uitstappen zijn.

Lisjuh, misschien kun je je afvragen waarom je in 1 topic zoveel berichten plaatst die beginnen met "sorry maar..." Haha! Misschien eerst nadenken en dan plaatsen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:56

Pauline schreef:
Cassidy ik denk dat je idd moet kijken naar het wel of niet hebben van een wei. Maar als je geen wei hebt, waar ontspant dat paard dan? Wat is zijn recreatie? Als je het dan toch hebt over natuurlijk omgaan met paarden is een wei imo het minste wat een paard nodig heeft: een ruimte om zich te ontspannen te grazen enz.



Recreatie in de winter is voor mijn paard alleen beperkt mogelijk in vorm van een houtsnipperpaddock of in de round pen, en dat ook maar voor een uurtje per dag, en alleen met deken op.
's Zomers is het geen probleem, dan kan ze de hele dag op een graspaddock staan.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:43

SuperSmurf schreef:
Ja helemaal mee eens, maar daar ging het niet om. Het ging om het feit dat jij een solarium wel natuurlijk vind en een deken niet. Oftewel: wat is natuurlikj voor een paard. Een stal is dat niet en jij hebt blijkbaar wel de beschikking tot een weide, maar besluit toch je paard (zelfs zomers!!) 's nachts binnen te zetten. Is een beetje dubbel..

Dat besluit ik niet hallo je weet toch neit hoe ik mijn paard houd dat is zo geregeld op die pensionstal nou er zijn verder alleen maneges in de buurt dus zet liever mijn paard daar dan dat ie alleen maar 1 uur per dag ene paddock ziet hoor Boos!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:45

SuperSmurf schreef:
Ja helemaal mee eens, maar daar ging het niet om. Het ging om het feit dat jij een solarium wel natuurlijk vind en een deken niet. Oftewel: wat is natuurlikj voor een paard. Een stal is dat niet en jij hebt blijkbaar wel de beschikking tot een weide, maar besluit toch je paard (zelfs zomers!!) 's nachts binnen te zetten. Is een beetje dubbel..

En tenslotte het ging daar niet om het ging erom of de TS wel of niet aan een deken moet beginnen en dat iedereen op mij springt moeten jullie zelf weten maar ondertusse weet ik wel dat ik gewoon gelijk heb dat de meeste mensne de paarden aanleren om een deken op te moeten! En daar blijf ik bij punt uit.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:48

Cassidy schreef:
Op het moment dat een paard zweet onder een deken heeft de eigenaar iets niet helemaal goed gedaan. Een winterdeken is in verschillende gewichten te krijgen, en dan moet er een lichtere deken gekocht worden. Desnoods het paard scheren als je de onkosten niet wilt maken om een andere deken te kopen.

Deze hele discussie doet me herinneren aan een verhaal dat een ex-collega me eens heeft verteld. Hij kwam uit de oorspronkelijke DDR (Oost- Duitsland) en vertelde me dat in tijden van het communisme er ook hard werd opgetreden. Tegen mensen, maar ook tegen dieren. Hard moesten ze worden, geen gezeur, geen deken, geen stal. Een van de maatregelen was dat de (melk) koeien in de winter maar ook buiten moesten lopen, daar werden ze hard van. Helaas overleefde alle koeien het niet op het moment dat de temperaturen op een nacht onder de -10 graden Celsius raakten. Volgens de verhalen van mijn collega kwamen die nacht duizenden koeien om....Lips are sealed



Sorry maar het ging hier niet over KOEIEN maar over PAARDEN en paarden hebben een hele andere vacht als koeien!!!!!!!