kan het ook zo? of is dat slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:12

Lisjuh87 schreef:
Ze weet al dat ik dat vind ze is een penvriendin. Maar ze is zo onzeker over alles en vind het gewoon niet verstandig om een paard te koepn met zo weinig ervaring want alles vraagt ze op bokt het is verstandig eerst een leasepaard of verzorgpaard te hebben waar je veel mee mag!


Mijn eerste paard kocht ik ook toen ik 17 was. 3 jaar geleden.. k kwam net van de manege af en nooit n verzorgpaard gehad.. Nou wist k wel wat een solarium was omdat de manege waar k reed nogal luxe was. Maar ik kon best strijklappen voor doen en peesbeschermers achter, dekens omdoen had k ook net geleerd.. vz en dressuurdekjes??? zit er verschil in dan.. Hoeveel voer mijn paard moest?? wormenkuur?? wat is dat??
etc etc.. Daarvoor heb je stalgenoten en vriendinnen.. en ook bokt al kende ik dat nog niet. Je moet het allemaal een keer leren. Lachen

on topic: Als je echt intensief wil gaan rijden zou k een winterdeken om doen. Maar het eerste jaar heb ik ook geen deken gebruikt. In de winter rijd je ze over het algemeen toch minder bezweet, in een buitenbak iig. Ik heb mijn zweetdeken niet zo vaak nodig gehad. Lachen

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:15

SpLaSh_ schreef:
Sorry hoor , maar jouw logica snap ik gewoon niet !

Waarom niet het is toch zo dat het ONnatuurlijk is wij mensen denken daar alleen niet meer aan omdat paarden zo gemaakt worden sorry hoor Verward

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:17

het hele rijden is onnatuurlijk.. een paard in n stal zetten is onnatuurlijk.. ook die afgerasterde weilandjes met beperkte variatie is onnatuurlijk..

Zo kan je wel ff doorgaan..

Tuurlijk zijn dekens niet geweldig. Ik zou ook niet dag en nacht in mn winterjas willen zitten. Maar wel een ideale oplossing.

Maar begrijp dat t bij jou alleen onnatuurlijk is als je recreatief rijd en als je wedstrijden rijd hoort t.. Kijk das logica Verward

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:21

Sorry dat zeg ik niet met recreatief rijden vind ik het onnodig met wedstrijden meot je ook nog terug met trailer ja dan is het belangrijk ja dat je paard geen kouvat maar een paard dat recreatief loopt en gewend is zonder deken te staan word neit zogauw ziek hoor mijn paard is in geen 7 jaar verkouden geweest (staat in weer en wind overdag buiten en word gewoon getraint)

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:29

Lisjuh87 schreef:
Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen.

Sorry hoor maar waarom zou je al recreatieve ruiter geen winter dekens kopen?? Verward Als je geen solarium hebt oid dan is dat toch een goeie oplossing zodat je paard niet TE lang nat blijft?!? Of heb ik je verkeerd begrepen??
Ik zou als ik jou was gewoon een winterdeken kopen en als hij nat is de oplossing doen die jezelf noemt.
KiZz... Pling

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:33

Een paard wat wedstrijden loopt kan ook makkelijk gewend zijn zonder deken. Een vriendin van mij rijdt wedstrijden met haar paard en ik alleen recreatief. Wel trainen we beide even intensief. Ook mijn paard gaat eens in de zoveel tijd mee naar les.. met de trailer dus.
Je zou makkelijk alleen een zweetdekentje op kunnen doen als je hem vervoerd. Dan hoeft hij nog niet onder dekens, als je wedstrijden rijd.
Paarden met dekens hoeven zeker niet sneller ziek te worden. Het ligt er maar aan hoe de eigenaar met de dekens omgaat.

Maar goed dekens zijn gewoon een uitkomst. J paard houd een lekker dun vachtje. Das makkelijk met poetsen en met rijden.. T ziet er ook n stuk verzorgder uti, maar dat is bijzaak. Ook hoef je geen uren te wachten voor je paard droog is.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:37

rebeltje schreef:
Een paard wat wedstrijden loopt kan ook makkelijk gewend zijn zonder deken. Een vriendin van mij rijdt wedstrijden met haar paard en ik alleen recreatief. Wel trainen we beide even intensief. Ook mijn paard gaat eens in de zoveel tijd mee naar les.. met de trailer dus.
Je zou makkelijk alleen een zweetdekentje op kunnen doen als je hem vervoerd. Dan hoeft hij nog niet onder dekens, als je wedstrijden rijd.
Paarden met dekens hoeven zeker niet sneller ziek te worden. Het ligt er maar aan hoe de eigenaar met de dekens omgaat.

Maar goed dekens zijn gewoon een uitkomst. J paard houd een lekker dun vachtje. Das makkelijk met poetsen en met rijden.. T ziet er ook n stuk verzorgder uti, maar dat is bijzaak. Ook hoef je geen uren te wachten voor je paard droog is.



Ik bedoel niet dat je paard met dekens sneller ziek word maar dat als je je paard dan even zonder zet dat de kans gelijk groter is! Als ik wedstrijden ga rijden ga ik ook dekens op doen daar niet van maar als mijn paard in de wei staat (in een kudde) vind ik het erg gevaarlijk daarom twijfel ik of ik wel een deken om moet gaan doen ook omdat hij al zijn hele leven zonder staat dus weet ook niet hoe hij er mee omgaat in de wei omdat hij ook in weer en wind buiten staat en ik als de dood bent dat hij onder de deken nat word wat vaak het geval is bij ons op stal gevolg(onderkoelde paarden) Ik weet het dan meot je een goede deken kopen maar kan ook in de wei een lek in komen en dan heb je het dus ook niet door

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:43

tjah met paarden bij elkaar is er altijd kans dat hij kapot gaat. Maar als hij een beetje kapot is is je paard niet meteen verkouden. Ook is er meestal wel n beetje toezicht en anders ziet een stalgenoot dat snel genoeg.
Ik poets mijn paard swinters ook zonder deken..en rijd ook zonder deken.. echt niet dat ze verkouden wordt..
TIs natuurlijker zonder deken.. maar of dat handiger is..

Betekent dus dat als je wedstrijden gaat rijden je je paard niet meer buiten zet??

Naja ieder wat hij wil. Ik ben blij met de dekens.. Lekker makkelijk.. en mn paard schijnt er ook geen last van te hebben. Dus houden we het zo.

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:20

Lisjuh87 schreef:
Waarom niet het is toch zo dat het ONnatuurlijk is wij mensen denken daar alleen niet meer aan omdat paarden zo gemaakt worden sorry hoor Verward



Uuuuuh ja oke, en een solarium dat is wel lekker natuurlijk Verward
Om even terug te komen op het topic, mits je paard niet op de tocht staat kan een paard ook gewoon op stal hoor, zoder zweetdeken en dergelijke (kan zelf terug in de wei als je dat wilt)
Moet je nagaan, als een paard in de natuur heel hard (of lang) rend, en bezweet wordt, gaan ze toch ook niet opzoek naar de eerste de beste solarium Haha! .


En @ lisjuh87, als je echt zo standvastig bent, waarom doe je hem dan een deken op als je wedstrijden gaat rijden Verward Is ook niet nodig naar mijn idee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:27

Lisjuh87 schreef:
Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen ik train hard dressuur met mijn paard ook in de winter! En laat hem ook gewoon zijn wintervacht krijgen....daarom bied een solarium veel uitkomsten want na een half uur is hij al praktisch droog! Ik vind dat je alleen dekens op moet gooien als je wedstrijden rijd dan nog vind ik het niet nodig mja paarden worden zo veranderd door ons mensne. Mijn paard is nooit verkouden omdat hij gewoon nooit een deken op heeft en zomers en swinters in weer en wint per dag gewoon 7 uur op wei staat...ik begin echt niet aan dekens de kosten, onnatuurlijk en denk dat je dan altijd afhankelijk blijft van dekens omdat je je paard daarmee erg weers gevoelig maakt mja das mijn mening


Om te beginnen heb je ook recreatieruiters die heel fanatiek rijden (zonder dat ze zich op wedstrijden moeten bewijzen) en uren lang na het rijden zitten te wachten tot hun paard droog is. Dus mijn paard krijgt dekens, en mijn paard wordt ook geschoren als het winter is omdat ik het gewoon niet trek na een 8 urige werkdag en bijna 3 uur in de file nog eens zeker 4 uur te moeten wachten tot ze weer droog is.
En ondanks dekens, en ondanks scheren is mijn paard ook nog geen dag ziek geweest. Zou ik haar in de winter dag en nacht buiten hebben denk ik dat het ook geen probleem zou zijn (misschien met de nattigheid in Nederland, maar beslist niet met de kou.) Mijn paard is geimporteerd uit Canada, en daar heersen andere temperaturen in de winter dan hier...neem dat maar van mij aan.

Dus paard lang in het haar laten en nat een winterdeken op? Ik zou het niet doen. Een paard met een natte deken (wat hij geheid wordt als je iedere keer de deken er opgooit als het paard nat is) wordt pas echt ziek. Ik zou scheren en dan lekker de deken op. Als je paard geschoren is, is hij met een half uurtje droog.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:28

lieflampje schreef:
Moet je nagaan, als een paard in de natuur heel hard (of lang) rend, en bezweet wordt, gaan ze toch ook niet opzoek naar de eerste de beste solarium Haha!


Beetje kromme vergelijking. Een paard in de natuur die zich in het zweet rent kan zichzelf ook uitstappen. Drie stappen hier, hapje gras, twee stappen, daar hapje gras.
Als je een paard nat op stal zet kan hij geen kant uit, kan niet lopen om warm te blijven en wordt dan juist koud en ziek.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:28

Ja spring maar allemaal op mij joh...ik heb toch duidelijk alles uitgelegd en das mijn mening gewoon klaar hoeven jullei niet zo over door te gaan ik verander toch niet van mening. Het was geen aanval hoor en de TS kent mij dus en heb het haar al vaker gezegt dus het was zeker geen aanval het was gewoon mijn mening en antwoord op haar vraag wat ze er mee doet moet ze zelf weten!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:12

Lisjuh87 schreef:
Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen ik train hard dressuur met mijn paard ook in de winter! En laat hem ook gewoon zijn wintervacht krijgen....daarom bied een solarium veel uitkomsten want na een half uur is hij al praktisch droog! Ik vind dat je alleen dekens op moet gooien als je wedstrijden rijd dan nog vind ik het niet nodig mja paarden worden zo veranderd door ons mensne. Mijn paard is nooit verkouden omdat hij gewoon nooit een deken op heeft en zomers en swinters in weer en wint per dag gewoon 7 uur op wei staat...ik begin echt niet aan dekens de kosten, onnatuurlijk en denk dat je dan altijd afhankelijk blijft van dekens omdat je je paard daarmee erg weers gevoelig maakt mja das mijn mening


dat gesjouw met die dekens, nergens goed voor, ja voor de portemonnee van de ruitersport zaak. Je kan echt zonder!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:42

Lisjuh87 schreef:
Sorry maar ik vind het overal op slaan omdat het gewoon niet natuurlijk is sorry hoor maar das mijn mening. Ik wil komend jaar wedstrijden gaan rijden dan krijgt mijn paard ook een deken op maar voordat ik ze ga rijden dus nog echt niet


Ow dus zodra je een B proef gaat starten heb je een dressuurpaard en geen recreatiepaard en is het opeens wel nodig? >;)

Of je een deken nodig vindt moet ieder voor zich weten. Mijn pony (waar ik trouwens volgend jaar zowel dressuur als springen mee wil gaan starten) krijgt geen deken op. Toch wordt ze vrijwl dagelijks (en zowiezo 3x in de week fanatiek) gereden en zit ze behoorlijk in dr vacht.

Ze zweet niet echt heel snel, maar wel als ik tijdens het trainen weinig stap tussendoor. Dan stap ik haar goed op adem (niet meer warm) en soms gaat er dan is een zweetdekentje op. Nog nooit ziek geweest, dus het zal wel goed zijn voor mijn paard. Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:53

Lisjuh87 schreef:
Sorry maar ik vind het overal op slaan omdat het gewoon niet natuurlijk is sorry hoor maar das mijn mening. Ik wil komend jaar wedstrijden gaan rijden dan krijgt mijn paard ook een deken op maar voordat ik ze ga rijden dus nog echt niet

En jij denkt dat haar wintervacht plotseling verdwijnt als je wedstrijden gaat rijden? Kom nou toch, iedereen zijn eigen mening. Mijn paarden hebben ook een deken op in de winter. Vooral Nicole heeft dit nodig, omdat ze gewoon bijna geen wintervacht aanmaakt.
Dan hoef jij mij echt niet te gaan vertellen dat het slecht is. Daarbij is het ook gewoon veel fijner voor een paard, als hij niet zo enorm in zijn wintervacht zit en niet verkouden hoeft te worden omdat zijn wintervacht zo nat blijft...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:07

Ach volgens mij kijken ze voornamelijk naar hoe je rijdt, bij welke letter enzo. Verzorging is maar één vakje. Nou dat ene punt steken ze maar in hun r**t toch? Je haalt je winstpunten toch wel uiteindelijk.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:38

Lisjuh87 schreef:
Mensen als ze alleen recreatief rijd ga je daar toch geen dekens voor kopen ik train hard dressuur met mijn paard ook in de winter! En laat hem ook gewoon zijn wintervacht krijgen....daarom bied een solarium veel uitkomsten want na een half uur is hij al praktisch droog! Ik vind dat je alleen dekens op moet gooien als je wedstrijden rijd dan nog vind ik het niet nodig mja paarden worden zo veranderd door ons mensne. Mijn paard is nooit verkouden omdat hij gewoon nooit een deken op heeft en zomers en swinters in weer en wint per dag gewoon 7 uur op wei staat...ik begin echt niet aan dekens de kosten, onnatuurlijk en denk dat je dan altijd afhankelijk blijft van dekens omdat je je paard daarmee erg weers gevoelig maakt mja das mijn mening


en je paard onder een zonnebank zetten dat is wel natuurlijk?! >;)
sorry dat vind k een beetje raar..

ik zou als ik jou was gewoon na het rijden ff met een zweetdeken uitstappen, en als ze niet droog word gewoon binnen uit de wind zetten, tot ze droog is Lachen
ik heb mijn haflinger ook geen dekens op, alleen een zweetdeken na het rijden Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:25

Als je echt hard gaat werken kan een dikke wintervacht ook tegen je gaan werken. Een paard kan namelijk geen trui uitdoen als hij het te warm krijgt.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:38

Lisjuh87 schreef:
Ze weet al dat ik dat vind ze is een penvriendin. Maar ze is zo onzeker over alles en vind het gewoon niet verstandig om een paard te koepn met zo weinig ervaring want alles vraagt ze op bokt het is verstandig eerst een leasepaard of verzorgpaard te hebben waar je veel mee mag!


Er zijn veel mensen die zomaar een paard kopen en denken dat ze het allemaal zelf het beste weten. Mensen die al wel een keer een verzorgpony gehad hebben en nu denken dat ze het allemaal wel weten. Die te trots zijn om hulp te vragen.

Dit meisje vraagt juist dingen! Ik vind het heel goed van haar.
Met de juiste instelling, stal en instructrice komt ook een onervaren persoon een heel eind.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:30


Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:31

Iris82 schreef:
Er zijn veel mensen die zomaar een paard kopen en denken dat ze het allemaal zelf het beste weten. Mensen die al wel een keer een verzorgpony gehad hebben en nu denken dat ze het allemaal wel weten. Die te trots zijn om hulp te vragen.

Dit meisje vraagt juist dingen! Ik vind het heel goed van haar.
Met de juiste instelling, stal en instructrice komt ook een onervaren persoon een heel eind.

Ik vind het wel goed dat ze het vraagt maar ik ken dr en ik vind dr te onervaren voor een paard en nog te onzeker. Ze gaat nu een leasepaard zoeken en dan vind ik heel goed van dr. Ik weet hoeveel mensen er onwetend een paard kopen en hoe mis dat kan gaan!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:44

Rinske schreef:
En jij denkt dat haar wintervacht plotseling verdwijnt als je wedstrijden gaat rijden? Kom nou toch, iedereen zijn eigen mening. Mijn paarden hebben ook een deken op in de winter. Vooral Nicole heeft dit nodig, omdat ze gewoon bijna geen wintervacht aanmaakt.
Dan hoef jij mij echt niet te gaan vertellen dat het slecht is. Daarbij is het ook gewoon veel fijner voor een paard, als hij niet zo enorm in zijn wintervacht zit en niet verkouden hoeft te worden omdat zijn wintervacht zo nat blijft...

En jij moet nodig eens dit gaan lezen http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm !!!!

Ik heb ze een mail gestuurd wat ik het beste kan doen als ik wedstrijden ga rijden en als dekens niet nodig zijn dan ga ik er ook zeker niet aanbeginnen want als ik het doe doe ik het met tegenzin!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:47

PePpeRL0vE schreef:
en je paard onder een zonnebank zetten dat is wel natuurlijk?! >;)
sorry dat vind k een beetje raar..

ik zou als ik jou was gewoon na het rijden ff met een zweetdeken uitstappen, en als ze niet droog word gewoon binnen uit de wind zetten, tot ze droog is Lachen
ik heb mijn haflinger ook geen dekens op, alleen een zweetdeken na het rijden Lachen

Ik gebruik ook alleen een zweetdeken en niet eens totdat ie helemaal droog is en ik zet hem alleen maar onder het solarium als ie nat is geregend niet als ie heeft gezweet!

En zowiezo het hele paardeb houden is onnatuurlijk maar sinds ik net pas die site heb gelezen vind ik dekens echt het toppunt van onnatuurlijk paarden houden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:11

Tja Lisjuh, dan ben je een van de velen die als een kip zonder kop achter deze man aanrennen. Het werkt allemaal geweldig als je een weiland hebt, maar niet met een druk programma en ook niet met een stalling zonder weiland.

Enfin, ik ben voor dekens...en die van mij wordt lekker geschoren van de winter. Zoals de winter ervoor, en de winter daarvoor. En reken maar dat ze me dankbaar is op dagen dat ook in de winter de temperatuur ineens dicht bij de 10 graden Celsius komt. Ik kan van de een op de andere dag een deken minder doen. Maar jou paard zal straks geen jas uit kunnen doen.

En ik heb aankomend voorjaar hoegenaamd geen last van de verharing van mijn paard. Mijn paard ziet er mooi glanzend en kort in het haar uit...

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:10

mijn pony staat het hele jaar door 24/7 buiten. niks geen gedonder met dekens ofzo, wordt ze alleen maar vatbaar van vind ik. Het is een sterk beestje en het is altijd goed gegaan. Het enige nadeel is met rijden, na een kwartiertje intensief rijden is ze al zeiknat. Vaak ben ik evenlang aan het uitstappen dan dat ik aan het rijden ben. Dit jaar laat ik haar sowieso nog dik in haar vacht, volgend jaar wordt het wat anders, dan heb ik een nieuwe wei, met mooie stallen en alles erop en eraan. En dan is zo ook wel op wat hoger niveau.