vandoor gaan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

vandoor gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 17:07

het zit zo een stalgenoot van me heeft een ontzettend eigenwijze en lompe haflinger en slecht opgevoed de pony is 12 jaar(haar eigen wooorden hoor )
Toen ze m net had kon ze er alleen mee buiten rijden(ze is 21 mn stalgenoot) en stond de pony alleeen op t land later kwam er een andere pony bij en stonden met zn tweeen sinds die tijd is het mis gegaan.
Ze ging toen buiten rijden en ging er zonder reden vandoor en rende zo een drukke weg over (reageerde niet op het bit) ze dacht dit is eenmalig ofzo dus volgende keer weer een buitenrit(alleen) en ging er weer vandoor weer die weg over te denderen levensgevaarlijk natuurlijk!!
Maa r de pony reageerd niet op het bit op zon moment terwijl als we met zn tween rijden er niks aande hand is en gewoon braaf is.
Ze rijdt met een bustrensje nu zit ze er over te denken om om deze reden een scherper bit te kopen zoals een stang (al dan niet met pompwerking) om m op zulke momenten tot stoppen te dwingen
Is dit een goed idee of heeft iemand andr sgoede tips
Deze pony keert dan niet om met het ervandoor gaan dus niet richting stal maar gewoon de kant op waar naar ze gaan en is ook niet bang dus dat is de reden niet

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:33

meer info please, doet hij het alleen buiten, of ook in de bak?

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 17:39

ze heeft nog nooit met m in de bak gereden omdat ze dat niet leuk vind en die pony puur voor de recreatie heeft
En doet t alleen als ze alleen met r naar buiten gaat (mar gaat de kant op vandoor die ze gaan dus niet alleen richting stal)
maar zoals ik zei is ie verder best braaf(eigenwijs wel) maar is op zon moment niet af te remmen

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:50

De basis voor gehoorzaamheid moet je toch eerst in de bak voor elkaar maken. Het is belachelijk om direct een scherper bit te willen proberen als je niet aan de basis van de gehoorzaamheid werkt.

Ik zou eerst zorgen dat ik mijn paard in de bak duidelijk maak wat een bit is en zijn werking, voor ik naar buiten ga en me zelf en anderen in gevaar breng!!!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:09

Sluit mij aan bij Trisca.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:34

dat is het rarejuist deze pony is dan heel braaf ein de bak en ook als ze met een andere pony buitenrijd is ze superbraaf luisterd goed met struren etc.
Alleen als ze dus alleeen gaat buitenrijden gebeuren er dit soort dingen en luisterd op zon moment niet naar t bit als ze er van door gaat

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:16

weet je wat voor bit je kunt gebruiken!! maar paard ging er ook weleens vandoor met een gebroken bitje, en pakte die vast geen houden meer aan..levensgevaarlijk dus,nou heb ik een pessoa bitje en kan ik weer heerlijk ontspannen buitenrijden *LOL* !!mischien dat bit een uitkomst!!! OK dan!

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 12:39

je bedoelt die met zon hefboomwerking?en gebroken

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:47

Heropvoeden..........

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:01

ja ik bedoel die met een hefboomwerking,ik heb dubbelgebroken kan ook enkelgebroken zijn....gr

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:24

Ik zou geen scherper bit kopen, maar wat doen aan de relatie tussen paard en mens en het (wederzijds) vertrouwen en respect! (maar dat is mijn mening Lachen )