Die vervelende horzeleitjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-13 11:40

Hoe verwijderen jullie die?
Ik heb zo'n speciaal mesje, maar dit jaar hebben ze erg veel eitjes op de benen, schouders en zelfs buik en krijg ik ze niet echt goed weg met dat mesje.
Nog iemand goede ideeën?


chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:46


GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:56

Hebben we het over die gele eitjes die zo lekker in sokken enzo blijven plakken?
Zo ja, een hele makkelijke tip: warm water. Dan laten die larven vanzelf los.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:58

Warm water? Zo simpel?! Dat ga ik eens proberen. Moet je echt weken of kun je ook gewoon even met een spons de plekken natmaken?

Ik was tot nu toe aan het klooien met een schaar en met m'n nagels, maar die dingen zijn letterlijk erg vasthoudend... poetsblokje werkt bij mij nauwelijks trouwens.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:03

Als het been maar warm wordt waar de eitjes aan plakken. Het bootst de natuur na, larven denken dat het voorjaar is ofzoiets en laten zelf los. Hiermee kun je heel makkelijk het grootste gedeelte al weghalen.

Ik weet de reden niet meer precies, maar hier hadden we het er vorige week nog over en een vriendin kwam met die tip, zij had het zelf uitgeprobeerd. Tis in ieder geval gratis en je beschadigd geen haar, dus het uitproberen waard.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-13 14:00

Ik zou kunnen kijken of ze hier een poetsblok kennen, maar die werkt blijkbaar niet bij iedereen. De tip met het warm water ga ik proberen. Idd kost niets en je beschadigd niets. Het gaat idd om die vervelende gele eitjes die erg vasthoudend zijn (lijken dit jaar nog hardnekkiger dan anders)
Bedankt.

Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:03


Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

We hebben ze hier al jaren niet meer,maar ik deed het altijd met een wegwerp scheermesje.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:17

Ik doe er nooit wat aan. Gewoon goed ontwormen in het najaar/winter met middel dat ook tegen horzel larven werkt.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-13 07:05

kirr, ja dat mesje heb ik. Werkte eerder ook redelijk, maar momenteel zijn het er heel veel en functioneert het dus niet.

Colunder, wegwerpscheermesje heb ik nog niet geprobeerd. Is misschien ook wel een idee

Rivendell, ik voorkom het liever ipv ontwormen. Om te ontwormen moet je hier toch al een ontlastingsproef opsturen, wat behoorlijk duur is. En dan krijg je alleen een recept bij duidelijk aanwezige wormen. Daar waar ik het kan voorkomen, doe ik dat dus. Is ook beter ivm resistentie van de wormen/larven

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:24

ik gebruikte altijd zo'n puimsteen blokje, maar ik krijg ze er nu nauwelijks af. Dus ik heb maar het scheermes gehanteerd :)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Die vervelende horzeleitjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-13 17:28

scheermesje geprobeerd... werkte niet echt hier. Ga een dezer dagen eens met het warme water aan het werk :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mandy73_unes, S_Figo en 30 bezoekers