zadel passen?

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lowara

zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:46

hoe deed je dat nou ook alweer?
Lowara begint steeds meer spieren te kweken bij haar rug en door de jaren heen is ze wat voller te worden. Nu heeft ze vanaf 2.5 jaar tot nu (7 jaar) al hetzelfde zadel. (een Passier)

Wat voor regels waren er nou om te kijken of een zadel nou past? dan bedoel ik dus de voorzijkanten, waar je met je handen tussen moet voelen of iets niet knelt, want de rest past nog prima, maar begin het idee te krijgen dat het zadel aan de zijkant bij de schoft begint te knellen.

Ik kan m'n hand er (aangesingelt) met moeite tussenkrijgen op dit moment, maar m'n zus had hier ook een logische verklaring voor, het zadel moet immers ergens op rusten, en dit is wel precies de plek waar een zadel normaal op rust. Maar toch, hoe kun je zien/voelen of het goed zit? Want ik rij er zeer regelmatig mee, en wil haar geen rugproblemen geven. Helaas geen "zadelexperts"in de buurt qua kennissen, dus wie kan mij de regels uitleggen? (via de zoekfunctie niets gevonden)

Afbeelding
even creatief met Paint geweest, het gaat dus om dit zadel, om het punt waar de circel omheen staat. (misschien geeft dat meer duidelijkheid om welk punt ik het heb)

Equi therapie http://www.equivici.nl
Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M1+11,Tinker Maeve A+4

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:59

het zadel moet vrij liggen van de schoft( als je er op zit moeten er minstens 2 vingers tussen kunnen). Je moet van achter naar voor licht kunnen zien ( zonder sjabrak passen) zodat je weet dat de wervelkolom vrij ligt. Verder moet je het zadel van achter niet op kunnen tillen als hij aangesingeld is en moet het zwaartepunt mooi in het midden liggen.
De schouder moet noet belemmerd worden en de singel moet niet tegen de achterkant van de voorbenen aanschuren.
En hij moet tijdens het rijden blijven liggen.

IK hoop dat ik niks vergeten ben.
Succes ermee OK dan!

Ik maak pasteltekeningen in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:10

Je moet je hand (ongeveer) langs de zjkanten kunnen halen. Dus wat jij bedoeld. Als je erop zit, moet ie niet op 1 plek in het paard duwen. Dit moet verdeeld zijn. Tuurlijk drukt ie boven na de holling meer dan verder naar beneden, maar dat hoort. Je hebt soms te smalle zadels, die dus drukken opzij op de schouder/op 1 punt, da's niet goed.
Hij moet ook netjes langs de ruggewervel liggen.
Recht qua model vanaf de zijkant liggen, dus niet hellend of vallend.
Inderdaad min. 2 vingers op elkaar vanaf schoft (als je erop zit).
Lepel (achterkant) mag niet klapperen, bijv tijdens de draf kun je dat zien.
En nadat je gereden hebt (zonder dekje) kan je het aan de haren zien (gedraaide punten is niet goed)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:54

het zadel hoort op de rug te dragen niet op de schoft Haha!
zadel een handbreedte achter de schouder.
dus als je zadel op je paard ligt zonder aangesingeld! te zijn moet je op een vloeiende manier je hand onder die plek door kunnen bewegen .
Verder hoort het diepste punt van je zadel in het midden te zitten.

Als ik zo de foto zie merk ik ook op dat de beugels niet recht naar beneden hangen..

dus er zal wel iets moeten veranderen

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 21:26

m'n paard is zoals je ziet overbouwd Lachen maarre, ze hangen wel recht hoor, de stijgbeugels, maar de stijgbeugelriem gaat met het zadel mee Lachen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M1+11,Tinker Maeve A+4

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:34

Met recht bedoel ik te zeggen recht langs de kniewrongen..

Laat je zadel even nakijken door een vakman/vrouw

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Nirvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:41

Hoe zie je nu of het zadel genoeg schoudervrijheid heeft?????

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 19:31

Ik moet toch binnenkort m'n australian stock laten maken, dan zal ik het gelijk vragen aan onze zadelmaker

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:50

heeft er even niets mee temaken, maar wat heeft jou paard mooie lange manen !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie