Ervaring met koeienpomp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Ervaring met koeienpomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:13

Hallo bokkers, wie van jullie heeft er ervaring met het gebruik van een koeienpomp?
Het zit namelijk zo:
Ik kan een koeienpomp overnemen van iemand. Haar paard begreep het principe niet en deed er niets mee.

Nu zoek ik een wateroplossing voor een wei met twee veulens en een jaarling. Ben het gezeul met jerrycans zat. Er ligt voldoende water omheen, de pomp waar het om gaat, gaat niet zo zwaar.

Wie heeft ervaring hiermee en tips????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:17

het gaat heel goed...mijn paard en veulen lopen tussen de koeien en drinken ook uit zo´n pomp...als ze eerst niet snappen en je er geen extra water gaat geven ( dit is niet zielig...in het wild moeten ze ook zlef zoeken) gaan ze vanzelf zoeken en drinken ze er wel uit!!!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:28

wij hebben ook koeien, en vroeger ook zo'n pomp gehad.
maar je moet toch met veel kracht met de neus, er tegen duwen voor je water hebt?
ik dacht altijd dat paarden die kracht niet hadden...

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:29

0ojannekeo0 schreef:
het gaat heel goed...mijn paard en veulen lopen tussen de koeien en drinken ook uit zo´n pomp...als ze eerst niet snappen en je er geen extra water gaat geven ( dit is niet zielig...in het wild moeten ze ook zlef zoeken) gaan ze vanzelf zoeken en drinken ze er wel uit!!!


Bedankt voor de tip! OK dan! het paard dat het niet begreep stond 's-nachts binnen en had daar een drinkbak, daar zal het wel aan liggen.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:36

_Margarita_ schreef:
wij hebben ook koeien, en vroeger ook zo'n pomp gehad.
maar je moet toch met veel kracht met de neus, er tegen duwen voor je water hebt?
ik dacht altijd dat paarden die kracht niet hadden...

klopt, maar deze pomp gaat redelijk licht en met een beweging geeft hij al water. Een paard moet deze kracht toch ook hebben dachten wij zo, nu nog de intelligentie.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:43

een paard heeft een ander neusbotje dan een koe... daardoor kan het soms niet fijn zijn voor een paard.. maar als de pomp niet zwaar gaat kan het wel Lachen ik heb het ook gehad, maar vond een zwengel pomp toch handiger Lachen

-

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:56

m00nlight schreef:
een paard heeft een ander neusbotje dan een koe... daardoor kan het soms niet fijn zijn voor een paard.. maar als de pomp niet zwaar gaat kan het wel Lachen ik heb het ook gehad, maar vond een zwengel pomp toch handiger Lachen


Okay ik begrijp het, een paard heeft inderdaad een gevoelige neus, wie en hoe bedient dan die zwengelpomp??
Verward

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:12

Mijn oude pony snapte er ook helemaal nix van. Viel mij een keer op dat ze samen met een andere pony met dat ding bezig was. Die andere pony pompen en zij drinken. Zo zie je maar weer dat zij ook wel degelijk communiceren Knipoog . Volgens mij kan ze het nu wel zelf.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:05

Staat al de hele zomer in een weiland met zo'n pomp en dat gaat prima, zie 'm vaak genoeg drinken, dus hij snapt het goed. Die van mij pompt inderdaad ook water op voor z'n weidemaatje die wat minder snugger is.
Wel help ik de pomp 's ochtends als ze naar buiten gaan even op gang met m'n voet, even de lucht eruit en het water omhoog pompen en het bakje vol laten lopen, dat maakt het wat makkelijker voor ze.

Nulla tenaci invia est via

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:31

Mijn veulen snapte het prima. Heb het een paar keer voorgedaan met m'n voet en de draadjes in haar grijze massa maakten contact Knipoog

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 07:32

Bedankt voor al jullie tips en verhalen. Grappig dat paarden elkaar kunnen helpen. *LOL* Ik mag de pomp op proef nemen en jullie horen hoe het afloopt. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, greendragon en 37 bezoekers