Angst met (buiten)rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Angst met (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 13:08

Ik heb een jonge Tinkermerrie. Ik heb haar een jaar geleden als zijnde ingereden gekocht, al was daar naderhand helaas weinig van te merken Scheve mond
Na maanden sukkelen ben ik nu met behulp van instructie zover dat ze in de bak netjes rondstapt, afwendt en halthoudt wanneer ík dat wil en zelfs aandraven gaat steeds beter Knipoog
Omdat het de laatste tijd zo goed gaat in de bak had ik gisteren besloten om het er eens op te wagen om een rustig stapritje buiten te maken, richting het bos. Ik heb die route al vaak aan de hand gewandelt met haar en dat gaat over het algemeen wel goed, enige nadeel is dat je een vrij drukke weg moet oversteken maar ze is goed verkeersmak, geen probleem dacht ik dus Scheve mond
Maar toen we net 5 minuten op weg waren begon het al. We reden nog in de straat vanaf de stal toen er met behoorlijke snelheid een vrachtwagen naderde. Normaal is ze daar dus niet bang van, maar toen het ding gepasseerd was keerde ze ineens om en rende in volle vaart terug naar de stal, compleet stuurloos Huilen
Omdat ik daar niet bij wilde laten zitten had ik besloten om dan maar aan de hand richting bos te gaan, om vervolgens daar op te stappen.
Het aan de hand lopen ging goed, maar zodra ik opstapte begon het weer. Ineens uit zichzelf gaan draven en niet meer te stoppen zijn, kijkerig en opgefokt zijn, stuurloos en noem maar op

Ik weet dat de problemen voor een groot deel bij mij liggen, ik ben met rijden niet zo'n held en zij voelt dat uiteraard meteen aan, en dat het in de bak beter gaat zal wel komen omdat dat omheind is en ik me dan meer op mijn gemak voel Scheve mond
En dan is er nog een dominantieprobleem, ze is eigenwijs, koppig en maakt zich met rijden ontzettend sterk, waardoor ik weer onzeker wordt en zij daar gretig gebruik van maakt Scheve mond

Soms twijfel ik wel of zij het juiste paard voor mij is, maar na alle bloed, zweet en tranen die het mij al gekost heeft wil ik het er toch niet bij laten zitten, en eens zal ook ik een rustig buitenritje kunnen maken houdt ik mezelf maar voor Knipoog
Wie van jullie Bokkers heeft of had ook last van angst en onzekerheid tijdens het (buiten)rijden, en hoe werk je daaraan of heb je het opgelost?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:14

Denk dat je te hard van stapel bent gelopen. Als je aan de hand ernaast loopt heeft het paard meer vertrouwen. Als je erop zit en wat gespannen bent is het voor je pony ook veel enger. Denk dat je beter eerst gewoon kan rijden in de bak en dan bijv. met uitstappen met iemand anders ernaast of een ander paard ernaast moet beginnen. Als dat goed gaat wat meer buitenritjes, maar niet in je eentje. Zijn veel paarden die dat niet willen. Het kan best dat het over een tijd wel lukt, maar zou eerst zorgen dat jullie allebei vertrouwen hebben en kunnen genieten. Als je het eng vind: zing dan een liedje. Meestal hou je je adem onbewust in als je wat gespannen bent en dat wekt spanning bij je pony op.

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:46

Ik snap je probleem maar al te goed... Zelf ben ik ook niet zo'n held met buitenrijden...

Als ik jou was zou ik iemand mee nemen met een rustig en betrouwbaar paard, daar heeft jouw paard al een hoop steun aan. Verder raad ik je aan goed op je ademhaling te letten. Goed door je neus inademen, en via je mond weer uitademen... Af en toe heel diep ademhalen, daar wordt je echt heel rustig van...

Je moet het wel voorzichtig weer opbouwen, dus niet in 1 keer een buitenrit maken van 2 uur, maar als je in de bak gereden hebt buiten een stukje uitstappen over de weg.

Omdat jouw paard nu een keer (of vaker) geschrokken is van een vrachtwagen, kan ik begrijpen dat je in de stress schiet als je zo'n ding aan ziet komen. Je moet alleen proberen te voorkomen dat je dat doet, omdat je paard die stress dus gaat overnemen, en daardoor ook inderdaad zal schrikken. Anders ga je een liedje zingen als je bang wordt, dan ben je geconcentreerd op iets anders... Kijk om je heen, geniet van de omgeving, je paard loopt wel. Als hij echt schrikt ben je er nog snel genoeg bij om in te grijpen... Lachen

Heel veel succes, het gaat je echt lukken, het is mij ook gelukt! OK dan!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:54

Ik ben ook nooit een held met buitenrijden geweest...

Maar ik denk ook dat je haar eerst nog wat meer in de bak moet rijden, om haar nóg beter naar je hulpen te laten luisteren. In die tussentijd kun jij misschien vragen aan iemand met een hardstikke mak paard, of je daar eens op naar het bos mag. Zo heb ik iig mijn angst overwonnen. Ik durfde veel meer aan op een braaf paard, als je dan zelf zekerder bent bij het buitenrijden, dan straal je dat ook uit op je pony denk ik.

Succes ermee iig!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:57

ik heb dat soms ook,
het helpt om de eerste paar keer nooit alleen te gaan,
dus vind iemand met een betrouwbaar paard,
vraag of die mee wil,
dan heeft je paard minder de neiging om om te draaien,
simpelweg omdat er een ander paard bij is,
gewoon doorgeen met proberen hoor !

succes !

Karaat_the_newforest op Instagram

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:01

Ik begrijp dat je gelijk helemaal alleen naar buiten bent gegaan. Je kunt proberen om eerst met een ander paard ernaast buiten te rijden. Op die manier hebben ze wat steun aan elkaar.

Als je erop zit dan is zij de 'eerste' in haar beleving en loopt ze dus voorop. Als jij ernaast loopt dan hoeft zij niet voorop, maar ben jij de leider. Het is vaak erg spannend voor paarden om alleen voorop te gaan.

Tussendoor kun je ook nog tegen haar praten, dan weet ze dat je er nog bent Lachen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:01

Idd, met een ander paard naar buiten gaan; dan is jouw paard ook niet zo onzeker als dat je alleen naar buiten gaat met hem.
Zijn meer paarden die (zeker in het begin) niet allen naar buiten kunnen/durven.
Als je ernaast loopt heeft hij "steun" aan jou, als je erop zit niet.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:43

het is inderdaad een goed idee om zelf op een braaf paard samen met anderen eerst vertrouwen op te doen. En daarna kun je jouw paard misschien ook mee laten gaan, maar dan met een ruiter erop die wat meer vertrouwen kan geven buiten.
Als je dat zo een aantal keren doet krijgen zowel jij als je paard meer zelfvertrouwen en kun jij meteen zien hoe zij buiten reageert. Wanneer je dan uiteindelijk zelf op jouw paard meegaat weet je al hoe ze is en dat helpt ook al.
Pas wanneer je echt het idee hebt dat je rustig met haar buiten kunt rijden zou ik het een keer alleen proberen! (lijkt me wel dat je eerst beter even iemand anders alleen met haar naar buiten laat gaan, zodat ze dat ook al eens gedaan heeft).
Ik ben ook nooit een grote held geweest buiten Verdrietig , maar door het zo aan te pakken gaat het steeds beter (ben nu zelfs zover dat ik zelfs met paarden die ik nog niet zo goed ken -alleen- buiten durf te rijden, zolang me maar verteld wordt dat het paard het al kent! Lachen )

Miep & Pinda & Jipje :+:

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:06

Jouw paard mist de steun van jou als je naast m loopt. Nu zit je erop, en loopt er niemand naast. Nu moet ze voor zichzelf lopen.
Probeer een iemand te zoeken die met je mee gaat. Met een ander paard of te voet. Zo hebben ze een begeleider.

» Never give up on the things that make you smile..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, boemel, puppy1128, rocky_1995, Thrive en 93 bezoekers