Nu veulen, later in de sport, welk ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:35

Arabesk schreef:
Heeft iemand nog die website van die superfjord van dat meisje. Ze had een niet zo mooi ogende fjord gekocht en nu rijdt ze er ook demonstraties mee. Echt hele mooie foto's, weet alleen dr website niet meer. Wie wel????


www.guusje.cjb.net
Leuke bijkomstigheid is dat ze traint op gemeenteperkjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:04

Als je echt de sport in wilt kun je beter een ras kiezen dat daarvoor gefokt is zoals een KWPN.

Natuurlijk zijn er genoeg andere rassen die het heel goed doen in de sport. Maar met bijv een arabier, fjord of Welsh Cob maak je het jezelf wat moeilijker. De jury's zijn meer ingesteld op een wpn'er. Dat is gewoon een feit.

Wat niet wil zeggen dat het niet hartstikke leuk is om met bijv een welsh cob te starten. Maar als de sport echt je doel is dan zou ik kiezen voor een kwpn'er

(een welsh cob fan)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:35

Niet elke arabier is hetzelfde. Ik zou er dus zeker goed naar (laten) kijken en duidelijk maken wát voor soort paard je zoekt. Zelf hebben wij 2 arabieren voor de endurance. De een is minder bedeeld qua algemene sporttalenten. In de endurance doet hij het supergoed, maar aan dressuur heeft hij een broertje dood en springen wil daardoor niet op echt niveau Knipoog De ander lijkt niet eens op een arabier, dat is gewoon een sportpaardje, een echte atleet. Die kun je alles vragen, we trainen hem nu op L/M niveau en dat gaat hem nog redelijk makkelijk af. Springen vindt hij geweldig. 't Is wel wat anders dan een springgefokte KWPNer (mijn vorige paard), maar hij doet er verder echt niet voor onder. De ander heeft én de bouw niet, en het karakter, die is veel liever lui dan moe Schijnheilig, maar ik denk dat we daar ook wel 't nodige uit zouden krijgen, 't is meer dat onze prioriteiten daar niet liggen.
Als het een wat atletischer gebouwde arabier is zie ik er niet zoveel problemen in. Je wordt er geen wereldkampioen mee, maar het zijn zeker wel veelzijdige paardjes. Bij een veterinaire keuring kan een DA ook al zeggen of dit paard wel/minder of niet geschikt is lijkt me. Als het een leuk paard is, waarom niet? Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:43

Voor de dressuur is een Arabier minder geschikt.
Het temperament hebben ze mee, maar exterieurmatig worden ze belemmerd. Je moet jezelf afvragen of het wel leuk en eerlijk is om met een arabier de serieuse dressuursport te willen beoefenen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:54

Dat ligt er volgens mij aan welk niveau je verwacht. En ook afstamming speelt een rol, Gomel heeft zelf op GP niveau gelopen en van de vele nakomelingen zijn er genoeg die het niet onaardig doen (als voorbeeld, heb me er verder niet in verdiept).
Sowieso is het ene paard meer geschikt voor dressuur dan een ander. Wat mij opvalt is dat mijn KWPNer gewoon niet te rijden was op vreemd terrein (ook nooit doorgezet omdat ik me dan zwaar voor l*l voelde, hij kon het best maar deed het niet) en dat een arabier als hij je liev vindt door 't vuur gaat. Sommige zijn wel wat rilliger (de meesten), maar 't zijn hele prettige samenwerkers. 't Moet natuurlijk wel klikken en het moet ook een beetje in het karakter van het paard liggen. De een voert geen reet uit en de ander loopt zichzelf rustig een keer of wat voorbij. Maar volgens mij heb je dat ook bij KWPNers Tong uitsteken
Feit is wel dat ze er niet specifiek op gefokt worden, de enige dressuurverervende arabier (als je het al zo mag noemen) in Nederland is zo'n beetje Gomel. Dus ipv te kunnen zeggen dat de afstamming gunstig is, neem je denk ik wel iets meer een gok, zeker bij een jong paard.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:19

Citaat:
Voor de dressuur is een Arabier minder geschikt.
Het temperament hebben ze mee, maar exterieurmatig worden ze belemmerd. Je moet jezelf afvragen of het wel leuk en eerlijk is om met een arabier de serieuse dressuursport te willen beoefenen.


ondanks dat ik in het natuurlijk ook dressuurmatig ga rijden wil ik me wat wedstrijden betreft vooral gaan richten op het springen..dus een uitzicht op de serieuze dressuursport heb ik niet.

Ik heb ook een aantal hele leuke kwpn veulen gezien,maar ik daar dan tegen aan botst is dat die vaak zo groot worden...voor mij dan Haha! ..1.55m...zal dat dan niet gaan tegenwerken in de ring?

en welke afstammeling?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:24

KKayleigh schreef:
maar ik ben zelf maar 1.55 Lachen en vind het minder prettig om op een reus van een paard te zitten.


Juist dan is een veulen geen verstandige keuze. Dadelijk koop je een paardenveulen, blijkt ie toch door te schieten naar de 170( het zal niet de eerste keer zijn Tong uitsteken )
In mijn ogen, kun je dan beter gaan voor een paard gefokte E pony(dus gewoon een te klein gebleven paard) Heb je wel de ruimte in beweging en een maat paard waar je zonder kruk op kunt komen(spreek uit ervaring Bloos )

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:25

Ik lees net dat je je wilt gaan richten op de springsport, dit word met een pony lastiger, omdat alle afstanden op maat voor een paard staat.
Is moeilijker passend te rijden met een pony.

En tegenstaan in de ring, ik ben zelf maar 1.58 en mijn paarden komen niet onder de 1.65 uit!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:45

Een raszuivere arabier zal het ook niet vreselijk geweldig doen in de echt springsport denk ik zo. je kan dan idd beter gaan voor een NRPSer als je er wel arabisch bloed in wil hebben..

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:24

Ik had precies hetzelfde dillema, wilde ook een sportpaard voor de toekomst, maar ben nogal gecharmeerd van arabieren. Wel heb ik het niet op de showmodellen die tegenwoordig gefokt worden. Een arabier hoort hard te zijn en naar mijn mening hebben de fokkers dat tegenwoordig afgezworen Huilen en hebben veel arabieren tegenwoordig al jong beenproblemen Boos! . Mijn eigen exemplaar van de "oude stempel" daarintegen weet niet eens hoe ze kreupel moet lopen (en ik heb haar nu al 20 jaar) heeft veel gesprongen, bij pro gelesd daarmee- en behalve dat ze nu wat witter is dan vroeger, merk ik geen verschil in uithoudings vermogen, temperament etc. ze is nu 22 jaar. DA ziet heeft ze nog nooit gezien behalve voor intentingen.

Dus ging ik opzoek naar een anglo-arabier....ook voor de maat overigens want ik ben zelf 1.80cm. Uiteindelijk heb ik gevonden wat ik zocht, een veulen waarvan de moeder Anglo-arab is en de vader een Holsteiner. De uitstraling heeft ze iig van de moeder Haha! (wat een merrie is van Bajar, die ook goede springpaarden heeft voortgebracht- de meest bekende ws BAchus van Jos Lansink)

Dus sucess met de zoektocht!