Opstappen zonder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:07

Ik kwam ook wel op een paardje zonder zadel.
Ging k ernaast staan, en zwaaide me been er zo overheen. K moest wel veel oefenen voordat ik het goed kon, maar toen lukte t ook wel bij grotere paardjes.
Nu moet ik denk ik weer gaan oefenen.. heb t al zolang niet meer gedaan Bloos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:21

Ik probeer het niet eens om er zonder een hulpstuk op te klimmen, dat lukt me toch nooit Veel te hoog en bovendien ook nog veel te breed, met een pootje gaat het al moeizaam Bloos!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:23

komop Margeet, je mag oefenen met Morrie Haha!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:28

Cursus zonder zadel opstappen:
Manier 1. de makkelijkste, zo kom ik op vrij veel hoogtes maar niet alles, nou rijd ik eigenlijk alleen op ponys dus ik heb makkelijk praten Knipoog.
Met gaat naast het paard staan. Neus over de rug (zoiets Knipoog ), door de knien en met je buik op de rug van je paard landen. Vervolgens zwaai je, nog steeds op je paard liggend, je been over je paard heen en je gaat rechtop zitten. Ook mogenlijk in stap of draf (galop vast ook). Nadeel: het is niet zo lekker voor de rug van je paard en somigen paarden houden niet van deze manier. Somigen kan het echter niets schelen maar ik raad hem toch niet aan, ookal is het veruit de makkelijkste.
Manier 2.
Je staat met je neus naar de neus van je paard. Je zakt door je knien en je springt. Je ene voet houd je recht, je andere zwier in je sprong over de rug van je paard (je springt scheef). Veder trek je je wat op aan een pluk manen. Deze techniek durf ik niet zo goed toe te passen omdat als je neit ver genoeg bent gesprongen je met je punt van je schoen in de lies van je paard kunt trappen. Dus ik pas hem eigenlijk niet toe.
Manier 3: alleen geschikt voor neit al te grote ponys. Je staat ernaast, je legt je been over de rug van je paard, en je verplaats je gewicht naar de rug van je paard. Wel goed doen, anders lig je er alsnog naast.
Krukjesmanieren.
Simpel Haha!. Je pakt een krukje en gaat over de rug van je paard liggen en gaat veder volgens manier 1. Of je zwaait je been over de rug van je paard (kan ook als hij met zn hoofd bij je staat, dan wel iet wat mikken) en galoppeert (:P) zo weg.
Volgens mij was dit het einde van de cursus.
Knipoog.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:28

Ik kan dat ook niet zo goed hoor. Ik heb wel eens een poging tot oefenen gedaan, maar Isolda werd er erg narrig van Tong uitsteken
Nu zoek ik een bankje, hekje, paaltje of wat dan ook. Goed inparkeren en dan snel erop wippen Haha!

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:30

De rug van je paard heeft het liefste de krukjesmanier...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:34

smurf schreef:
komop Margeet, je mag oefenen met Morrie Haha!



Dat scheelt al zo'n 30 cm en een hoge schoft, dat heeft een stuk meer kans van slagen dan op Nescio Haha!

Nes wordt narrig van dat gesjor en gehijs, dus ik doe het zelden eigenlijk en dan alleen mbv een goed hoog krukje.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:38

Lijkt mij gewoon een typischgeval van de Hortensia Fluks techniek toepassen Knipoog

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:51

Haha wat handig zeg zo'n opstapding.

Gelukkig kan ik me redelijk goed redden als het om opstijgen zonder zadel gaat. Op een paard van 1.70 kan ik nog opkomen. Hoger lukt me niet Maar hoe ik het doe... Ik neem een klein aanloopje spring/pak manen vast en zwaai been erover en ik zit. Hoe ik het precies doe ben ik nog niet uit. Op iets kleinere paarden pony's kom ik ook zonder aanloopje op. Ik zal er de volgende keer eens goed op letten hoe ik dat doe Haha!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 18:04

Filmpje?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:39

ik wil ook een filmpje, ik sel mijn paard beschikbaar, maar 1.52 hoog Schijnheilig

Ik stond net langs de dijk te klooien, naar een bankje lpoen, paard ernaast parkeren, komt er net iemand met een 2-span langs, die zegt: als je niet zonder hulp erop komt, hoor je er niet op...... *grrmmbbll*

Ik duw hem van de bok (zat een groom naast hoor) en klim erop..... en zei: doe het maar ff voor dan Haha!

Hij kwam er niet op zonder bankje Cool ik kwam wel weg met zijn 2-span

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:44

smurf"]
ja Sflj: filmpje!!!!
[/quote]
en
[quote="PeruaansePas schreef:
Foto's!


Nou vooruit, eentje dan.
Ik heb er alleen eentje van vlak voor het opstappen:
Afbeelding

Nou en dan doe ik dus precies zoals ik had beschreven en zit ik er één, twee, huppekee... zo op!! Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:46

goh Sflj is dit nu je endurancepaard??? Hoe groot ben jij eigenlijk????

2.50 meter ofzo???

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:49

Haha! Dit is mijn Pennypony! Haha!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:28

Ik moet me echt rot gaan schamen... Bloos!

Ik ben jong en fit (16 jaar), 1.78 lang en heb een pony van 1.45 waar ik niet opkom zonder zadel zonder voetje Schijnheilig

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:29

Ik kom met gemak op Sikiley!! Maar ze is dan ook maar 1.36m Haha!
Maar Stupa van Amulet daar sprong ik ook zo op, hij is 1.42m...
Op Amber heb ik het nog niet geprobeerd, die is wat groter, maar nog maar net onder het zadel.

Het is gewoon een handigheidje wat je moet hebben!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:38

Als ik op een "yihaa cowboy manier" op Evita spring, word ik ettelijke seconden later terug in het zand gelanceerd Haha! Haha! Mevrouw heeft niet graag dan iemand ineens op haar rug vliegt. Ik draai dus altijd de watertobbe op zijn kop en ga daarop staan Haha!
Helaas heeft mevrouw dat ook af en toe door, waardoor ze heel gemeen een stapje opzij zet alt jij juist je been afzet en vervolgens lig je nog je met je bek in in het zand Haha!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 07:18

Slfj schreef:
Citaat:
Nou vooruit, eentje dan.
Ik heb er alleen eentje van vlak voor het opstappen:




Maar het is niet eerlijk ikke is klein en zij zijn groot... Zij zijn groot en ik is klein!