Paard of eigenaar trainen bij trailer laden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Paard of eigenaar trainen bij trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 09:39

Volgens mij is het trailer laden voor veel eigenaren echt iets om tegenop te zien Haha!
Dacht ik het met Tal helemaal voor elkaar te hebben, ging het daarna pas echt goed mis. Dit is met behulp van een profi helemaal naar mijn tevredenheid opgelost, kwestie van juist communiceren en madame werkt ineens wel mee. Thuis weer geoefend, en het gaat van zonder problemen naar steeds erger mét problemen, terwijl we toch proberen om het via de geleerde methode te doen.
Dus ik ben weer, nu er een datum nadert, in de zenuwen en op zoek naar allerhande trainingen. Ik had wat gevonden waarop mijn vriend, geen paardenman maar wel altijd mijn chauffeur, heel wijs opmerkte:

Citaat:
Ik ben niet zo gecharmeerd van die cursus. Veel te lang. Tallie snapt het binnen een uur. Na die twee weken is ze het ook zo weer kwijt.

Als ze geen zin heeft, dan doet ze het niet..

Het paard moet niet getrained worden, wij moeten getrained worden.


Ik denk dat hij hier eigenlijk de spijker op de kop slaat, en dat niet Tal op cursus moet maar wij! Wat denken jullie?

ff voor de duidelijkheid, dit is geen oproep tot tips, geloof me zo'n beetje alles is al op dr uitgeprobeerd...


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:42

Maar het handige van de cursus is dat jullie worden getraind om het met Tallie voor elkaar te krijgen, terwijl er iemand op let of jullie het wel goed doen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:45

Ik denk dat het per geval verschilt.. soms ligt het laadprobleem bij het paard, soms bij de eigenaar.
Er was een tijd dat Fleur met mij de trailer niet in liep, maar met ieder ander wel.. Ik was dus bloednerveus, dus een cursus voor Fleur had niets geholpen.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:48

Het is een combinatie van allebei. Jij moet leren rustig en beheerst te zijn, en je paard moet leren dat een trailer geen gevaar is. Heb je al eens op www.paardnatuurlijk.nl gekeken? Daar staat ook iets over trailer training misschien heb je er wat aan.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:57

soms is het niet het paard of de begeleider die een probleem heeft(of maakt)

zie het vaak gebeuren dat het paard de schuld krijgt als hij moeilijk te laden is Scheve mond

maar wordt er wel eens afgevraagd of hij/zij de trailer niet te laag of te smal vindt?
ook de rijstijl van de chauffeur kan van grote invloed zijn.

dit is wat ik vaak constateer in mijn omgeving

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:21

Kan je ook aangeven waar het bij jou en Tal na de training misgegaan?

Ik heb hetzelfde probleem hoor, zolang ik thuis oefen en er zit geen stress of druk achter dat ik ergens op tijd moet zijn, gaat het goed.
Zodra er de stress bij komt van IK MOET WEG, wegens een les elders, en dan heb ik nog niet eens over een wedstrijd, lukt het bijna niet of helemaal niet Scheve mond .
Ik ben er ook wel achter dat het dus wel aan mijzelf ligt en op dat moment dus de overtuiging mis om mijn paard in de trailer te krijgen. Ik heb wel een beetje het idee dat vooral merries dat feilloos aanvoelen Haha!

1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:27

Ja,
als het paard niet graag in de trailer gaat en bij jullie ziet dat ie er onderuit kan komen terwijl de trainer net een slag sneller en consequenter reageert op de signalen van het paard, lijkt het mij inderdaad goed om zelf meer te leren in plaats van het paard op cursus te sturen. Er zijn trainers die hierin les geven. PB maar even als je daar in geinteresseerd bent.

Ein Pferd hat vier Beiner. an jeder Ecker einer.
und hat er da mal keiner - umfallt

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:32

Beide denk ik in ons geval.
Die van mij is niet bang of wat dan ook hij wil er gewoon niet op. Ik heb niet de ervaring om te weten hoe ik moet handelen. Op mijn vorige werk hebben ze me er goed mee geholpen maar helaas was dit gauw weer vertrokken en hielp ook deze methode niet. Inmiddels heb ik het opgegeven en zijn we gestopt met wedstrijden wie weet probeer ik over een paar jaar wel weer...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:37

Ik denk dat het het meeste zin heeft als je samen op cursus gaat. Zo leert het paard wat de bedoeling is en kun je zelf leren hoe je specifieke problemen bij jouw paard oplost.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 11:41

naadje24"]
soms is het niet het paard of de begeleider die een probleem heeft(of maakt)

zie het vaak gebeuren dat het paard de schuld krijgt als hij moeilijk te laden is Scheve mond

maar wordt er wel eens afgevraagd of hij/zij de trailer niet te laag of te smal vindt?
ook de rijstijl van de chauffeur kan van grote invloed zijn.

dit is wat ik vaak constateer in mijn omgeving
[/quote]


Heb speciaal voor haar een nieuwe trailer aangeschaft, hij is iets smaller dan dan de oude (die 10cm lager was) maar langer en luxer. Maar goed, zou altijd kunnen natuurlijk, ik kan niet dr gedachten lezsen (zou soms zoooo handig zijn Haha! )
En voor mn chauffeur durf ik mn handen in het vuur te steken, er zouden heel wat paarden blij van worden als hij ze mag rijden!

Dus denk toch dat ik iets verkeerds doe (mn kind doet het natuurlijk nooit verkeerd Schijnheilig )

[quote="sannah schreef:
]Kan je ook aangeven waar het bij jou en Tal na de training misgegaan?


Nee niet echt, daarom is het juist zo frustie. Proberen het echt helemaal zo te doen als geleerd, geven 1 iemand aanwijzing (als ze niet wil heb je net 3 man nodig) en sturen de rest met goedbedoelde adviezen weg.
1e keer liep ze er zo weer in, en nu gaat ze weer steeds langer twijfelen voordat ze erin loopt, en laatste keer zat er geen beweging in en toen wisten we het helemaal niet meer (onder begeleiding van de profi zat er altijd wel beweging in, of het nu recht omhoog of keihard naar achter was, maar ook naar voor Knipoog )
En dat was juist voor mij geen stressituatie, we waren al op wedstrijdterrein aangekomen, super brave 1e wedstrijd gereden, ik kon in geval van nood zo naar huis rijden over de weg, maar ze wilde gewoon graag daar blijven want er waren meer grasprietjes dan thuis?

en ik probeer de kalmte zelf te zijn met uitstralen, maar je krijgt wel beetje vicieuze circel met neerwaartste spiraal

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:42

eerst de eigenaar/begeleider....
onlangs een keer op een wedstrijd:
paard moet op de trailer.... begeleider schreeuwd en krijst "kom op" "ja, vooruit" "ga door" paard loopt mee staat binnen begeleider krijst "snel de stang erachter schiet op..." en paard dendert zo weer terug... is toch normaal.. ik zou ook hard weglopen als er iemand in mijn zou tetteren... vind dat mens het ook nog vreemd dat het paard niet wil....Scheve mond

Eerst laten oefenen met een paard wat zich gewoon normaal laat laden....lukt het iemand niet om dat paard te laden dan weet je gelijk aan wie het ligt en kan je gaan zoeken naar de oorzaak bij de begeleider....
20 man erbij halen om je paard op de trailer te krijgen neemt niets weg...evenmin een ander met een paard laten oefenen, heeft toch geen zin... paard kan lopen aan het halster... de stal in lopen oefen je toch ook niet regelmatig? of naar de weide? of het enge bruggetje... als die er langs wil dan is het goed... als paard op de trailer wil is het toch goed... pas als het nodig is of je het bruggetje weer passeerd...
en een paard wat bang is voor de trailer krijg je er never nooit niet op, en mocht het lukken dan weet hij ook wel hoe die er weer uit moet komen..die blijven dan echt niet staan....
en onvoorzichtig rijdende chauffeurs: paard kan wel "bedenken" dat het ding wat hij van achteren bekijkt hem door elkaar husselt en is dan zo stom om rustig te blijven staan als hij eenmaal op de trailer staat....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 11:45

Kornelius schreef:
Ja,
als het paard niet graag in de trailer gaat en bij jullie ziet dat ie er onderuit kan komen terwijl de trainer net een slag sneller en consequenter reageert op de signalen van het paard, lijkt het mij inderdaad goed om zelf meer te leren in plaats van het paard op cursus te sturen. Er zijn trainers die hierin les geven. PB maar even als je daar in geinteresseerd bent.



Denk het inderdaad ook. Tal werd al bestempeld als een zeer intelligent paard, je ziet dr ook truukjes bedenken waar je bij staat. Dus ik zal het inderdaad ook goed moeten kunnen anders neemt ze meer weer bij de neus ben ik bang

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:55

Ik denk ook dat het om beide gaat... Als de eigenaar als zenuwachtig richting de trailer loopt dan voelt dat paard het natuurlijk.

Bij di evan mij was ik ook zenuwachtig hoe ze erop zou gaan, maar gelukkig hielp ze me eroverheen en liep ze er zo in. En elke keer weer loopt ze er zo in. Ik denk dus dat het echt van beide moet komen..

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:01

Het paard moet vertrouwen in je hebben.
Zo was het geval dat een paard niet in de trailer wilde. De eigenaar wist dat dit zou gebeuren en ze stonden na een paar minuten al klaar met een zweep. Maar toen mijn vader, de pensionhouder, het probeerde ging ze vanzelf mee.
Gewoon rustig blijven lijkt mij het beste.
Een andere optie:
de trailer is te klein. Er staat een paard op stal bij ons en die had zijn hoofd blijkbaar een keer gestoten ofzo in de trailer en wilde er niet meer in. Ze hadden eerst geen idee waardoor het kon komen totdat iemand kwam met het idee van een grotere trailer. Dat is toen uitgeprobeerd en het paard liep er zo maar in.

Op de hoogte blijven van mijn rondzwervingen als fotograafje:
Join via deze link

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:23

Talida schreef:
en ik probeer de kalmte zelf te zijn met uitstralen, maar je krijgt wel beetje vicieuze circel met neerwaartste spiraal


Maar lukt dat ook wel echt? Straal je onbewust niet toch onzekerheid en twijfel uit? Heb je het probleem ook besproken met degene die haar getraind heeft; kan hij niet komen kijken of kan je hem niet misschien een video opsturen hoe je te werk gaat?

1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 12:32

Sjoert schreef:
Het paard moet vertrouwen in je hebben.
Zo was het geval dat een paard niet in de trailer wilde. De eigenaar wist dat dit zou gebeuren en ze stonden na een paar minuten al klaar met een zweep. Maar toen mijn vader, de pensionhouder, het probeerde ging ze vanzelf mee.
Gewoon rustig blijven lijkt mij het beste.
Een andere optie:
de trailer is te klein. Er staat een paard op stal bij ons en die had zijn hoofd blijkbaar een keer gestoten ofzo in de trailer en wilde er niet meer in. Ze hadden eerst geen idee waardoor het kon komen totdat iemand kwam met het idee van een grotere trailer. Dat is toen uitgeprobeerd en het paard liep er zo maar in.


Mag ik je vader lenen Haha!
Nee denk niet dat dat het is, heb verschillende trailers naast eigen geprobeerd, ook 2 paards en veewagen, en geloof me, met andere mensen was het 9 van de 10 nog erger!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 12:34

Sannah schreef:
Maar lukt dat ook wel echt? Straal je onbewust niet toch onzekerheid en twijfel uit? Heb je het probleem ook besproken met degene die haar getraind heeft; kan hij niet komen kijken of kan je hem niet misschien een video opsturen hoe je te werk gaat?


nee denk niet dat het echt lukt, zo'n beest laat zich niet foppen, had zelfs van te voren mega veel bach druppels genomen enzo. Heb probleem idd weer bij trainer (was niet echt een training toen, maar meer een noodgreep) neergelegd, maar antwoord komt nog niet verder dan dat ik een cursus moet komen volgen, bij voorkeur met Tal. Maar ja dan moet hij toch even tips geven hoe ik daar weer kom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:40

Ik zou ook eens graag een cursus trailerladen gaan volgen met mijn paard.Ik krijg alleen mijn paard niet geladen Schijnheilig dus geraak ik niet op zo'n cursus, Tong uitsteken .
Op geen enkele cursus trouwens die ik met haar wil volgen.
Volgens mij heb ik gewoon een harstikke slim paard, ze denkt gewoon ik ga niet op die trailer blijven we lekker thuis,gaan we nergens heen.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:44

silvana schreef:
Ik zou ook eens graag een cursus trailerladen gaan volgen met mijn paard.Ik krijg alleen mijn paard niet geladen Schijnheilig


Die van mij kwamen ze halen hoor, anders was ik er ook nooit gekomen!

1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:14

Sannah schreef:
Die van mij kwamen ze halen hoor, anders was ik er ook nooit gekomen!

Waar ben jij geweest dan?
Want dat is intressant.Heeft mijn paardje dan even pech,gaat ze toch nog weg Haha!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:22

Ik ben altijd degene die zenuwachtig is met laden als het mijn eigen paard betreft ........dus de cursus zou voor mij zijn.
Mijn paard is ook angstig maar is wel te laden ze staat er met een zachte hand binnen 10 minuten in maar ik heb het niet meer op zo'n moment Bloos

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:25


1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:06

Als er trailerproblemen zijn gebeurt het vaker dat er na training van het paard er thuis toch weer problemen ontstaan. Dat komt inderdaad omdat gedrag van een paard meestal gerelateerd is aan gedrag van een mens en thuis sluipen er meestal toch weer oude gewoontes in, ook al lijkt het dat je doet wat je geleerd hebt.

Wat je geleerd hebt kan methodisch zijn, of je kunt het "gevoel" leren. Dat zijn twee verschillende manieren. Wij leren eerst de paarden weer te laden en trainen dan samen met de eigenaren enkele malen samen. En komen bij hen thuis later ook enkele malen op "herhaling". We leren hier de eigenaren niet alleen hun eigen paard te laden maar ook andere paarden. De filosofie hierachter is dat je meer leert van diverse paarden en beter verschillende situaties in kunt schatten.

Trailerladen is toch hoofdzakelijk de eigenaar trainen, waarom zou het een trainer anders wel lukken... de trainer moet alles dusdanig uitleggen en met de eigenaar oefenen dat ie zelf in feite niet meer nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:16

De meeste mensen klungelen gewoon teveel bij het laden. Er zijn maar weinig paarden die het echt doodeng vinden namelijk. Als ze eenmaal weten dat ze kunnen stoppen op de klep en gaan klooien dan duurt het soms even voordat je dat er weer uit hebt. Ook de 'helpers' aan de zijkant doen soms meer kwaad dan goed. Bij een wat meer doortastender persoon heeft het paard zo door dat er geen ruimte is voor spelletjes en dan staat ie er zo op. Thuis krijgt de eigenaar dan weer problemen.

In dat opzicht kun je jezelf dus gerust eens laten trainen. Heb een beetje vertrouwen in jezelf!

Ik verbaas me soms wel over mensen die een paard hebben dat als ze er gewoon mee aan de hand lopen al half over ze heen dendert, dat ie dan niet op de trailer wil Haha! Vaak is er dus al wel wat meer aan de hand.

raven

Berichten: 1897
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:59

Ik heb ook een probleem gehad met het laden van mijn paard. Dit kwam omdat hij een ongeluk heeft gehad, en over de voor balk geslagen is.

Ik ben twee jaar met hem bezig geweest met oefenen maar kwam net niet op het punt van de balk er achter. Voor je het wist stond die zo weer buiten en gaat iedereen zich er mee bemoeien.

Ik had zelfs het probleem dat hij in de beginnen niet eens langs een trailer wilde lopen.

Heb toen contact gezocht met 't Balingehof of hun mij konden helpen. En ja hoor het is super geweest daar en heb heel veel geleerd.

Ik heb me paard duf laten spuiten om daar heen te brengen en dan maar hopen dat het daar zou lukken.

Ben daar 2 weken in training geweest samen met mijn paard. Hij doet het nu weer en ondanks dat ik thuis ben doet hij het nog steeds. OK dan!

Ik vindt het een echte aanrader om daar heen te gaan. Het is daar gewoon super gaaf en je leert heel veel ook nog over je eigen paard.

Ik heb ook altijd gedacht van als ik thuis ben dan doet die het niet meer maar hij doet het dus nog steeds. En ook zonder dat een paard gedwongen wordt gaat hij vrijwillig mee de trailer op.

Als ik jou was zou ik hem plat spuiten door de veearts en daar heen brengen. Ik ben ook bij verschillende mensen geweest voor dit probleem maar deze heeft echt geholpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 95 bezoekers