Te dik, alleen maar gras, wintervacht, enz. enz.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Te dik, alleen maar gras, wintervacht, enz. enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 11:47

Afgelopen weekend heb ik besloten mijn "oude" wedstrijdpaard, die al jaren bij een boer in het weiland staat, naar mijn woonplaats te halen. Hij is 13 jaar oud en ik ben van plan nog heel wat jaartjes recreatief met 'm aan de gang te gaan. Nu het probleem (de problemen).

*Hij is veel te dik! Hij is de afgelopen jaren maar een a twee keer per week gereden en heeft dus geen conditie. Hoe bouw ik zijn conditie op zonder 'm te overvragen? Daarbij komt nog dat hij de laatste twee jaar is gereden door een meisje met 1 arm, die alleen kan sturen als zij gebruikt maakt van een Thiedemann. Hierdoor zit 'ie ongelooflijk vast...

*Hij heeft zijn leven lang 24 uur per dag buiten gestaan (met storm en vrieskou wel op stal) en hij gaat nu naar een pensionstal waar hij overdag buiten loopt en 's nachts op stal gaat. Op dit moment begint zijn wintervacht net iets op te komen. Hij komt eind oktober naar zijn nieuwe stal. Kan ik 'm nu een regendeken op leggen zodat 'ie niet te dik in het haar komt? Of ben ik al te laat en kan ik 'm beter scheren?

*Zijn dieet heeft zijn leven lang bestaan uit voornamelijk gras en 's winters soms kuilvoer, brokken en hooi om op te knabbelen. Hoe laat ik zijn lichaam het beste wennen aan de brokken en hooi die hij straks gaat krijgen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen....

Groeten,

Ilse

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:54

*1: rustig opbouwen, veel stappen en korte stukjes draf en galop, rustig het aantal dagen per weke opbouwen, rustig opbouwen van een half uur tot een uur. Niet meer rijden met hulpteugels, veel figuren rijden, stelling/buiging vragen ed, les nemen. rustig overgang maken naar wat minder eten, liefst hooi met een beetje onderhoudsbrok (afhankelijk van het type o,5-1 kg, verder in ene paddock of op een kale wei.

* regendeken houdt een wintervacht niet tegen, winterdeken wel maar daar ben je eigenlijk al te laat mee. Scheren kan, maar persoonlijk houdt ik de paarden liever in hun vacht, Altijd dekens om is ook niet alles, heb je op stal een binnenbak tot je beschikking?

*stukje bij de boer afzetten zodat ie nog maar vheel weinig gras tot zn beschikking heeft, hooi en beetje brok bijvoeren.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:00

Dank voor je reactie!

* Les heb ik gewoon hoor en ik rij zelf zonder hulpteugels. Het punt is meer dat zijn dikke lijf 'm zo in de weg zit dat 'ie bij buiging automatisch in galop gaat om het makkelijker te maken voor zichzelf. Daar komt dus bij dat 'ie zo vast zit dus dat is het probleem...

*Geen binnenbak, wel 2 buitenbakken en 2 paddocks. Ook geen gevoerde regendeken?

*Stukjes zijn al afgezet. de paarden lopen twee aan twee en er staat niet zoveel gras op het land dat 'ie er nog dikker van kan worden.



*