manege lessen laten lopen of niet..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden jullie haar lessen laten lopen?

Nee, absoluut niet!
77 (81%)
Ja, geen idee waarom niet.
9 (9%)
Anders, namelijk....
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 95


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:18

Verschilt per manege. Manege's verschillen per nivo, op de ene manege worden ze vooruit geschopt, op de andere worden ze heel netjes gereden.
Moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:41

Heb je al besloten wat je gaat doen?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 17:47

ElsJ schreef:
Heb je al besloten wat je gaat doen?

ik denk dat ik het al weet, mar ik moet eerst nog met de manege overleggen Knipoog

Als het allemaal een beetje meezit laat ik haar lessen lopen met 'tussenin' kinderen, die dus niet haar in de krul rekken, maar ook niet op haar rug zitten te bonken Lachen

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:15

Ik weet niet of wat ik nu ga zeggen al gezegd is. Ik heb eerlijk gezegd niet alles doorgelezen dus sorry als ik in herhaling val.

Ik heb begrepen dat het goedkoper is om je pony te stallen op de manege als hij lesjes meeloopt dan wanneer hij niet meeloopt. Is het verschil erg groot?

Is het geen idee om een goede bijrijdster te zoeken die ongeveer dit bedrag betaald en hiervoor een aantal vaste dagen (bijv. 3) voor je pony zorgt en hem berijdt?

Je weet dan zelf in ieder geval wat je in huis haalt. Of het iemand is die goed kan rijden en eerlijk met je pony omgaat. Bijkomend voordeel is dus ook dat je zelf niet elke dag meer hoeft te gaan. De kans dat je pony wordt afgestompt lijkt me nu kleiner.

Succes met je beslissing.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 07:27

Toevallig heeft mijn pony deze week voor het eerst in een les meegelopen.Er zat een klein meisje op en ik heb hem nog nooit zo braaf zien lopen(bij mij loopt hij altijd te klieren),hij wil niet graag werken,maar die rondjes lopen vind hij heerlijk
Ik heb afgesproken dat hij tot max 6 uur in de week mee mag lopen,aangezien wij nog een pony hebben en niet genoeg tijd vind ik dit een goede regeling.
Ik bepaal zelf wanneer hij meeloopt,hoelang etc.......zodra ik ook maar denk dat hij het niet meer leuk vind ,dan stoppen we natuurlijk...
Maar in de wintermaanden is 23 uur op stal minder leuk dan een paar lesjes lopen met kleine meisjes op zijn rug!

We zien wel hoe het loopt.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:43

Ik zie veel nee's en nooit...maar eigelijk is zoiets voor tijdelijk toch niet heel gek?
Je kan inderdaad ook iemand zoeken die je pony gedeeltelijk wil leasen. Maar als je inderdaad goed met de manege overlegd, over dagen, uren, of elke keer liefst het zelfde persoon erop etc. Vind ik het niet zo'n slechte oplossing...succes
Lise

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:45

Ik heb ook voor nee gekozen. Ik ga mijn paard ook weer op de manege stallen (hij gaat verhuizen Haha!) maar geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt hem mee te laten lopen in de lessen. Bij mijn paard ligt het dan een beetje anders omdat hij nog maar net onder het zadel is maar als hij er wel voor geschikt was deed ik het nog niet. Vriendin van mij heeft haar pony mee laten lessen (we hadde bijde tegelijk een pony gekregen) haar pony was al heel snel verpest. Ik kan het ook maar net betalen (moet er veel voor laten) maar ben niet vanplan hem mee te laten lopen doordat het dan goedkoper is

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:31

ik zou het af laten hangen van de pony en de afspraken die je kunt maken met de manege.

- Jouw pony is al eens half manege pony geweest. Hoe beviel dat?

- Op welk niveau rijd je zelf met je pony en wat doe jij het liefst?
ik rijd een pony die een paar keer per week mee loopt in kinderlessen en nu we L-niveau moeten trainen (zijn L1 met winstpunt) krijg ik er meer last van dan in het begin. Maar misschien heeft dat ook te maken dat de pony nu leuker is om te rijden en ze meer van de pony gaan vragen.

- Hoe vaak en hoeveel uur zou je pony mee moeten lopen in de lessen?

- Heb je zeggenschap over wie er op gaat?

- Hoe vaak wordt de pony ingezet en op welke manier?
Als het om 2 of drie dagen per week gaat met elke keer een vaste ruiter waar jij vertrouwen in hebt, bij een instructeur of -trice waar jij vertrouwen in hebt, dan is het een ander verhaal dan dat hij meerdere uren per dag, meerdere dagen per week met elke keer verschillende ruiters moet lopen...

Mijn pony die ik nu heb is niet geschikt omdat je hem niet met strakke teugels moet rijden, dan gaat hij in verzet. Standaard manege lessen, gaan met teugels op maat, en dan loopt mijn pony dus de hele tijd met een onderhals omdat hij niet genoeg ruimte krijgt om eerst die hals te laten zakken. Ook is hij van zichzelf al slecht voor het been en erg eigenwijs.

Had ik een vrolijke pony gehad die een makkelijk karakter heeft, dan was het het overwegen waard om haar 2 a 3 keer per week een uurtje mee te laten lopen met lessen waar gewoon gestapt, gedraafd en gegalopeerd wordt, zonder dat ze gaan rukken en plukken om een pony of paard in een houdinkje te rijden. Heb je een goede instructrice, dan heb je dat probleem in de gevorderde lessen ook minder, maar dan kun je toch als je hoger niveau wedstrijden rijd last hebben met de fijnafstemming van je paard of pony (zithulpen, gevoeligheid voor het been en nagevelijkheid/vertrouwen in de hand) Het is dus ook maar net hoe een goed ruiter je zelf bent en wat je wilt doen met je pony of paard...

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:48

gewoon niet doen! Bij ons is er ook een paard die eigelijk eigenaar is maar toch word gebruikt in de lessen en dat is volledig verpest door de beginnelingen ! Gewoon niet doen!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:52

Dat zou ik persoonlijk nooit doen.
Ik heb sowieso al een aversie tegen maneges en zou er nooit een dier neerzetten.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:34

Ik zou het persoonlijk nooit doen.
gewoon het idee dat er een paar kinderen op mijn pony zitten te rijden en door ze bek zitten te trekken, nee dat gebeurt niet.
{zou met die kinderen ook niet goed aflopen, als ze op timber gaan rijdne Tong uitsteken}

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:51

ik ben eruit Haha!
Ik laat haar niet meelopen in de lessen Lachen

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:55

ik denk dat dat een hele verstandige keuze is

caarootje
Berichten: 103
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:34

nee absoluut niet

goede bslissing Knipoog

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:13

Hahaha ik wilde net zeggen volgensmij is er wel te zien wat de meeste stemmen heeft...Knipoog

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:42

goede beslissing als je het aan mij vraagt. Ik zou ook nooit mijn paard in manege lessen laten lopen. Zou ook niet kunnen dan naait ze er meteen uit volgens mij Knipoog zodra ze merkt dat je haar tempo niet goed kunt controleren en je haar iets te veel in de mond gaat zitten gaat ze in protest.