manege lessen laten lopen of niet..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden jullie haar lessen laten lopen?

Nee, absoluut niet!
77 (81%)
Ja, geen idee waarom niet.
9 (9%)
Anders, namelijk....
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 95


friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:50

ik zou het niet doen want zoals je zelf al zei mischien word ze dan wel verpest dus ik zou het niet doen

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:53

Beginners lessen meerijden?
Zit dan meteen aan gebonk op de rug te denken en ook lomp getrek aan de teugels..... Bloos

Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:43

Het is heel simpel.... Mijn fjord (was mijn vorige paardje) was in eerste instantie een manegepaard en daardoor verschrikkelijk verpest.... hij liep vooral mee in de beginners lessen (lees: sjokste het liefst achter zijn voorganger aan) aangezien die in de gevorderde lessen zo ontzettend onhandelbaar was....... ik ben hem toen gaan rijden.... als enige gevorderde 5 dagen in de week.... ik had hem super onder de duim wist exact wanneer ie wat uit ging halen....... ging altijd goed.... tot dat er een man was die het ook wou proberen....die ging er in dezelfde les 8 keer op de kop eraf... omdat ie man dingen van hem vroeg die hij wel kon maar geen zin had om te doen....het was en is gewoon een ZWAAR VERPEST paard die altijd zijn zin kreeg.....ik kende hem al van veulen af aan.... gefokt dooe een oom van mij... en zo was hij NOOIT geweest... 1 advies... laat hem gewoon NOOIT meerijden in de lessen.... zowel niet in de beginners als in de gevorderde lessen en zoek er een bijrijder bij....en laat die delen in de kosten.... zo ben ik voor paar jaar terug ook begonnen.... en dat is me zeer goed bevallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:58

Het hangt een beetje van de situatie af of het een goed idee is om je pony in de lessen mee te laten lopen. Op de manege waar ik gewerkt heb, heb ik mijn toenmalige paard ook wel mee laten lopen. Ik vond het belangrijk dat hij veel beweging kreeg en dat had hij ook nodig. Ik vond het juist een prettig idee dat hij in de lessen meeliep, omdat er dan toezicht was op degene die erop zat Knipoog.

Mijn toenmalige paard werd eerder beter van de verhuizing inclusief lessen, dan slechter. Thuis kreeg hij nogal onregelmatig beweging i.v.m. slechte bodemgesteldheid bak in die periode. Toen hij op de manege stond, kon hij meer en regelmatiger bewegen en werd hij een stuk soepeler en juist beter te rijden.

Nu zou ik het niet meer doen. Ik sta op een stal met alle faciliteiten die je zo'n beetje kunt bedenken, dus ik kan hem prima trainen. Daarnaast rijd ik nu wedstrijden en eis ik meer van mijn paard dan dat ik toen deed.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:10

Je wil haar op de manege zetten om haar op stal te zetten neem ik aan.. is het geen optie om bijvorbeeld gewoon wat winterdekens te kopen en als het echt koud/ vies weer is of iets anders dat je dan gewoon een stal voor een aantal dagen / weken huurt..? dat is nog wel betaalbaar dan en winterdeken gaan (meestal) lang mee.. dan rijden er geen andere mensen op en blijft ze dicht bij jou staan zodat je er zelf regelmatig op kunt rijden...

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:19

Ik vind dat het helemaal ligt aan hoe de manege met paarden omgaat en hoe er les gegeven wordt. Ik vind niet dat er iets mis is met beginners als ze goed begeleid worden. Iedereen is beginner geweest en we vonden het allemaal leuk om op een goed gereden paardje te mogen rijden. Ik denk dat iedereen dat wel kan toegeven.

Als het paardje niet overvraagt wordt en er wordt op zo'n manier lesgegeven dat jij je daar in kan vinden, dan is het geen verkeerde oplossing.

Beweging is altijd beter dan een hele winter op stal.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:50

Nee ik zou het nooit doen!
Alleen het idee al dat de dingen waar jij 2 jaar hard aan hebt gewerkt met haar, binnen 2 lesjes verpest kunnen worden. En je weer overnieuw kunt beginnen.
Ik heb het pas gehad, nichtje 5 min. zonder toezicht op pony (rest stond me ma/ik erbij) en 3 weken last gehad omdat ze hem in die 5 minuten zo in zijn mond had zitten hangen!!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:42

ElsJ schreef:
Beweging is altijd beter dan een hele winter op stal.

Ja, dat vind ik ook.]
Citaat:
Je wil haar op de manege zetten om haar op stal te zetten neem ik aan.. is het geen optie om bijvorbeeld gewoon wat winterdekens te kopen en als het echt koud/ vies weer is of iets anders dat je dan gewoon een stal voor een aantal dagen / weken huurt..? dat is nog wel betaalbaar dan en winterdeken gaan (meestal) lang mee.. dan rijden er geen andere mensen op en blijft ze dicht bij jou staan zodat je er zelf regelmatig op kunt rijden...

nee, ik heb nu een goede stal en een paar goede waterdichte dekens.
Maar het gaat mij vooral om het rijden. Ik kan hier niet rijden in de winter, want dan is de bak 1 blubberzooi.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:34

Citaat:
Je moet zelf goed naar die manege kijken, kijken hoe ze zijn in de omgang met paarden, hoeveel lessen ze moeten lopen, hoe de verzorging is, en dan een keuze maken. Vind het geen verstandig idee om je teveel te laten beinvloeden door mensen die die hele manege niet kennen.


OK dan!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:39

Daar heb je gelijk in. Maar met beginners bedoelde ik nog geen beginners die nog op de rug boinken enz. maar meer de beginner die een tijdje rijden en nog niet gefixeerd zijn om hem "aan de teugel" te rijden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 20:48

Marliesje schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar met beginners bedoelde ik nog geen beginners die nog op de rug boinken enz. maar meer de beginner die een tijdje rijden en nog niet gefixeerd zijn om hem "aan de teugel" te rijden.

ja, in dat soort lessen Lachen

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:32

Als ik zelf niet kan rijden (komt eigenlijk bijna nooit voor maar goed iedereen kan ziek worden) loopt mijn paard ook in de gevorderde lessen mee.
Ze letten er dan natuurlijk wel op wie erop zit en eigenlijk gaat het altijd goed. Heb daar zelf ook niet echt problemen mee

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:42

ik zou het NOOIT doen!
kijk van een keertje rondhobeelen emt een ander erop krijgt je pony nix van, maar een paar lessen per week, nee daar wordt ie absoluut niet beter van

en eerlijk is eerlijk, zelfs de beste manegeruite is gewoon een slechte ruiter in om t even zo te zeggen ' t wereldje van de eigen-paarden'
ik reed op alle moeilijke en nieuwe pony's en paarden, ook paarden die lang stil hadde gestaan mocht ik als 1e weer op, won alle wedstrijden, zelfs met de moeilijkste pony's

met mn eigen pony werd ik laatste op mn 1e officiele wedstrijd in de B en pas na een halfjaar priveles ging het wat beter en leerde ik echt rijden...terwijl ik voor manege begrippen een goede ruiter was

maargoed, je hebt ook veel gevorderden die graag de pony in de krul trekken, gaa zagen etc en je pony raakt wrsch erg afgestompt op alle hulpen Scheve mond

heb mn pony een tijdje laten rijden door 2 andere meisjes, die een eigen pony hadden, die reden of zelf, of mee in een les, en dat ging best goed, ook omdat die dus een eigen pony hadden, priveles en clubles hadden

een paar manegeruiters zaten er ook weleens op, of vriendinnen van mij die bij een manege reden, dan merkte je meteen weer het grote verschil tussen manegeruiters en mensen met een eigen paard....

niets tegen manegeruiters opzich hoor, ik ben ook zo begonnen en heb heel lang met heel veel plezier bij de manege gereden, maar het is ook logisch dat je met 1 les per week op een manegepaard/pony nou eenmaal geen sterruiter wordt.

dus nee, ik zou het niet doen, echt niet!
dan maar in t bos rijden heel de winter ipv in een bak, alhoewel mn parden nu thuis staan en ik alleen een buitenbak heb, kan ik toch bijna heel t jaar door gewoon in de bak rijden!
en anders ergens in een binnenbak of goede buitenbak rijden?eventueel tegen een kleine vergoeding?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:51

Ik zou het wel doen. Omdat je pony 10 jaar is en al half manegepony is geweest heeft ze deze situatie al eerder meegemaakt. Ik zou met de eigenaren van de manege afspreken dat er alleen een select groepje mensen op mocht rijden.

Een houten bek is na een overgangsperiode ook snel weer over. Ik merk het aan de manegepaarden bij ons op stal waar ook mee wordt gefokt. Een zomer met veulen op het land en ze komen terug met een mondje van boter...

Regelmatige beweging is voor een paard veel belangrijker, en als er geen andere optie is, wat wil je dan? Bijrijder zou ik niet doen, die kunnen van de een op de andere dag de brui er aan geven, en dan draai je alsnog alleen voor de kosten op.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:00

ik heb gestemd op nee.

de reden:

je weet niet wie er op geplaatst word, misschien is de ene wel te hard in de mond, of schopt even lekker veel met die benen tegen de buik aan.
goed allemaal van dit soort dingen en stel dat er iets gebeurd, pony bokt, manege kindje ligt eraf heeft een gebroken cap oid, is hard tegen de bakrand aangevallen en moet naar de dokter. ik noem maar een voorbeeld, want als ik het goed heb (maar verbeter me als ik het fout heb), ben jij verantwoordelijk als er iets gebeurd.

mijn beste vriendin liet haar pony ook meelopen in de manegelessen omdat ze te weinig pony's hadden. ze reed L en heeft daar ruim 6 jaar over gedaan voor ze de B uitmocht, nu is zij wel wedstrijdgericht, maar toen zij ging rijden op haar pony was hij uitgeput erg sloom en deed niets meer voor haar. ze kon weer opnieuw beginnen, hij was ook helemaal niet voor het been enz.

succes in ieder geval!! OK dan!

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:38

ik ook nee, zelfde redenen als eerder genoemd.
Je weet niet wie erop gaat en hoe diegene je paardje behandelt, opeens allemaal verschillende personen op haar rug etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:49

Verpest worden ze niet snel in zo'n manegelesje hoor! Ze zullen wat afgestompt worden, maar goed.....heb jij haar heel flitsend aan het been Knipoog

Als je zelf weinig tijd voor haar hebt, denk ik dat het een hele goede oplossing is. Een ruiter die wat verder is zal er veel meer aan kapot maken dan zo manegelesje waar ze met een los teugeltje gereden zal worden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 07:27

Natuurlijk kiezen de meeste voor nee. Maar de redenen die je zelf aangeeft vind ik goed overdacht.

Je hebt genoeg van die plek waar je nu staat.
Je pony is al wat manege lessen gewend
Je kunt zelf niet alle dagen.

Dus ik zie er wel de voordelen in. Ik zou wel een proeftijd afspreken. Als je vind dat je pony achteruit gaat, en dat merk je vlug genoeg dan kun je alsog besluiten een ander plekje te zoeken.

Mijn eigen paardje loopt af en toe ook in de manege lessen mee. Heel af en toe maar. Ik werk op de manege en ik ken iedereen wel die erop gaat. Ik laat Karan liever een uurtje mee hobbelen dan een manege paard meerder uren achter elkaar. Soms heb je nu eenmaal dat er paarden kreupel worden en als dat toevallig meerdere paarden tegelijk zijn dan heb je bij ons.(kleine manege) een probleem.

Karan lijdt er absoluut niets onder. Ook niet als er een beginner op zijn rug zit. Die trekken niet en schoppen mogen ze ook niet. Als ze alleen de zweep gebruiken zonder been dan bokt Karan een beetje en dan durven ze dat gelijk niet meer. Schijnheilig

Verder leren ze wel sturen want Karan loopt alle merries achterna en bijt ze in hun kont. Dus ook dat leren ze snel af.

Jaja Karan is een goede leerpony. Alleen opzadelen is onder begleiding want Karan dendert de stal uit als ze even niet opletten. Dus hij wordt meestal op de poetsplaat gezet.

Vandaag reed er een vrouwtje op die vier lessen had gehad, maar wel vroeger gereden had. Ze was 46 en wilde niet op een al te groot paard en een die makkelijk zat in de galop. De vorige keer was een angstige ervaring voor haar. Karan vond het geweldig. Een keertje niet werken. Ze was trouwens al gevallen voordat ze er op zat!

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:05

Heike schreef:
Vandaag reed er een vrouwtje op die vier lessen had gehad, maar wel vroeger gereden had. Ze was 46 en wilde niet op een al te groot paard en een die makkelijk zat in de galop. De vorige keer was een angstige ervaring voor haar. Karan vond het geweldig. Een keertje niet werken. Ze was trouwens al gevallen voordat ze er op zat!

dit stukje snap ik niet, heeft dat vrouwtje nu gereden, of niet? Haha!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:08

De kwestie met de verzekering vind ik ook een belangrijk punt, het werd al eerder aangehaald. Als er wat mis gaat, ben je toch aansprakelijk. ALS je het doet, zou ik hierover zeker duidelijke afspraken maken met die manege.

Maar ik heb ook nee gekozen. Ik zou het niet doen, de redenen waarom niet, zijn allemaal al eens voorbij gekomen, dus daar ga ik je niet mee vervelen.

Ik zou toch eens nadenken over een betalende bijrijder, een vaste ruiter die dingen alleenmaar mag doen op jou manier. Maar is het niet mogelijk om met je pensionhouder te praten, voor een oplossing voor die modderpoel die hij de bak noemt?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:37

Ik denk dat je het ook zowiezo per paard moet bekijken.

Er zijn paarden waar je de grootse malloot op kan zetten en de dag erna nog een leuk proefje mee kan rijden, maar ook paarden die dan gelijk een week in de stress zitten en alleen maar uit lopen te proberen.

Als jouw paardje nog gewoon naar jou blijft luisteren zie ik het probleem niet.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:48

Ja ze heeft nog gereden hoor. Maar het opstappen was lastig. ze gebruikte een opstapje en karan blijft niet goed stilstaan bij het opstappen. Maar het was gelukt!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 22:10

Heike schreef:
Natuurlijk kiezen de meeste voor nee. Maar de redenen die je zelf aangeeft vind ik goed overdacht.

Je hebt genoeg van die plek waar je nu staat.
Je pony is al wat manege lessen gewend
Je kunt zelf niet alle dagen.

Dus ik zie er wel de voordelen in. Ik zou wel een proeftijd afspreken. Als je vind dat je pony achteruit gaat, en dat merk je vlug genoeg dan kun je alsog besluiten een ander plekje te zoeken.

Mijn eigen paardje loopt af en toe ook in de manege lessen mee. Heel af en toe maar. Ik werk op de manege en ik ken iedereen wel die erop gaat. Ik laat Karan liever een uurtje mee hobbelen dan een manege paard meerder uren achter elkaar. Soms heb je nu eenmaal dat er paarden kreupel worden en als dat toevallig meerdere paarden tegelijk zijn dan heb je bij ons.(kleine manege) een probleem.

Karan lijdt er absoluut niets onder. Ook niet als er een beginner op zijn rug zit. Die trekken niet en schoppen mogen ze ook niet. Als ze alleen de zweep gebruiken zonder been dan bokt Karan een beetje en dan durven ze dat gelijk niet meer. Schijnheilig

Verder leren ze wel sturen want Karan loopt alle merries achterna en bijt ze in hun kont. Dus ook dat leren ze snel af.

Jaja Karan is een goede leerpony. Alleen opzadelen is onder begleiding want Karan dendert de stal uit als ze even niet opletten. Dus hij wordt meestal op de poetsplaat gezet.

Vandaag reed er een vrouwtje op die vier lessen had gehad, maar wel vroeger gereden had. Ze was 46 en wilde niet op een al te groot paard en een die makkelijk zat in de galop. De vorige keer was een angstige ervaring voor haar. Karan vond het geweldig. Een keertje niet werken. Ze was trouwens al gevallen voordat ze er op zat!

tja, en bovendien er word toch les gegeven..? De instructrice laat geschop en gezaag vast niet zomaar toe! Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 00:19

Nooit van m'n leven. Zet ik m nog liever op een goedkoop landje...

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:20

Ik weet het niet, als ik het zou doen dan zou ik wel enkel voor de beginners lessen kiezen(dus niet meer bonken, maar ook nog niet aan de teugel willen rijden). Mijn pony's worden ook wel door kleine kinderen gereden. En ze zijn voor mij daarna fijner te rijden als er een echte beginner opgehobbeld heeft dan waneer er een 'gevorderde' op gereden heeft.