Vraagje over ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Vraagje over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 22:09

Santos is ongeveer 350 kilo (denk ik). Ik ontworm haar altijd voor 600 kilo. Is dat erg? Ze heeft er geen last van ofzo (beter te veel dan te weinig denk ik Schijnheilig ).
En hoeveel geven jullie je paarden?

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:19

Neej volgens mij niet...
Je kunt altijd beter iets te veel dan te weinig..

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:26

qwinty schreef:
Neej volgens mij niet...
Je kunt altijd beter iets te veel dan te weinig..

maar dit is wel bijna het dubbele van wat hij weegt. ik weet niet of dat nu wel zo goed is...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:28

iets te veel maakt niet uit... maar dit is wel behoorlijk wat te veel... ik durf niet te zeggen of het kwaad kan, maar het lijkt me niet heel goed. die schaalverdeleing is er niet voor niets...

mijn paard heb ik geschat rond de 500 kilo, die heeft ik wel altijd een hele spuit omdat ze er toch mee gaat smeren en er dan altijd iets verloren gaat

Calice

Berichten: 9824
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:37

iets te veel is niet erg nee maar zo veel Scheve mond .
anders moet je je wormenkuur voortaan afstellen op 500 kg.
als er dan iets verloren gaat geeft het niet...

groetjes ilse

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:39

overeenstemming met het gewicht bij ontwormen : dit is belangrijk in verband met de werkzaamheid en om de kans op resistentieontwikkeling van de parasiet te verminderen.
Goed is het dus niet (zeker niet het dubbele), maar te veel is wel beter dan te weinig, omdat je dan niet alle wormen dood! Ivermectine heeft nog geen resistentie!Micha geef ik nu ook al 2 doseringen, terwijl ze die 1200 nog niet haalt, ik denk dat ze nu ondertussen op 900 zit....geef ik haar te weinig blijft ze last hebben van wormen, omdat het niet voldoende werkt! Micha smeert enorm, dus ze krijgt zowiezo niet de volle '1200' binnen...
Overtollige wormmiddel word weer in de mest uitgescheiden (daarom moet je met honden ook erg oppassen, omdat dit dodelijk kan zijn bij het eten van de mest)....
Ik weet dat je bij het ontwormen van kleinere dieren, zoals pups en kittens je wel precies aan een dosis moet houden, want anders loopt het fout> dus goed is het niet, maar denk dat een paard wel meer kan hebben ivm grootte etc...behalve als je paard overgevoelig is voor stoffen uit de wormmiddelen....

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:00

Ik zei ook IETS te veel is niet erg ...
Hmmz tja het is wel bij nader in zien wel het dubbelen heb je gelijk in!

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:44

Je moet eigenlijk altijd iets teveel geven, om resistentie te voorkomen! Onze DA praktijk had laatst een voorlichtingsavond hierover, vandaar dat ik dat weet Knipoog
Of het dubbele schadelijk is voor een volwassen paard, dat weet ik niet, voor jonge dieren is het wel gevaarlijk

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:32

Sluit me helemaal bij Brechje aan. Misschien kun je voor de zekerheid de DA bellen voor advies.