Je mag toch pas echt inrijden met 3 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:46

Citaat:
Op 2001-11-21 17:45, schreef Nimber:


Ik heb ookal op Hinke gezeten (veulen van toen 2 mnd..)
met stef als getuigen al moet ik dan wel eerlijk zeggen dat ik er boven hin en zij op de grond lag te slapen Haha!



jaaaaahhhh zielig joh!!!!!!!!
arme hinkepink!!!! Haha! Haha!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:37

bij ons op stal hebben toen ook mensen op de veulens gezeten die toen een jaar ofzoiets waren. dat vonden ze lief zo'n klein paardje. kei zielig en dat heb ik ze ook gezegd maar daar luisterde ze niet naar.maar dat heb ik al ooit verteld Koe Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:05

2,5, daar ligt bij mij echt de grens. Jonger dan 2,5 jaar vind ik maar niets. Tot die tijd alleen maar spielerei, niets meer dan dat. Ook niet longeren. Zadelmak maken met de 2,5 jaar oke. Ook niet meer dan dat.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 11:11

ik heb zelf al meerdere pony's ingereden zien worden en ook eentje voor een deel zelf gedaan. Bij die mensen is het echter een proces dat na een half jaar al begint. Ze zetten een klein hindernisje (20 cm) neer en proberen het veulen daar aan te laten wennen, en als het kan erover heen te springen. Met een jaar is dit hindernisje iets groter enzovoorts.

als hij 2 jaar gaan ze oefenen met longeren, heel makkelijk, heel simpel, maar toch is de basis er.
Als hij 2,5 is krijgt hij voor het eerst een hoofdstelletje in, met een heel zacht bitje. hij moet dat met leidsels een beetje leren hoe het sturen werkt. de leidsels worden bevestigd aan heet hoofdstel, je loopt er zelf achter en probeert hem rustig door de bak heen te sturen.

Als hij dan dat een maand of 2 heeft gedaan, komt het zadel erbij. eerst longeren, dan weer met de leidsels.

Als hij 3 is gaat er voor het eerst iemand op, maar ze hebben zelf wel een speciale zak gemaakt, die bevestig je op het zadel. die zak is 2,5 kilo en eentje van 7,5 kilo. Zo went hij al aan nog een extra gewicht, maar dat met die zakken doen ze niet altijd.

Het kost veel tijd, de voorbereiding begint al 2,5 jaar voor het erste begin. Maar deze methode werkt echt.

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:26

Je kan het beste met een paard beginnen als hij veulen is....
Laat hem eerst lekker aan het halster wennen en dat hij gaat lopen als hij druk voelt. Laat hem rustig kennis maken met enge dingen wat hij in zijn verdere paarden carriere kan tegenkomen wandel kleine stukje met hem. Als hij dan 1,5 is doe je hem een keer een hoofdstel om zonder bit. jaja die riemjes zijn ook erg wennen en doe hem dan een keer een bit in. Leer hem dan om daar mee telopen. als hij twee is leg je een keer een deken of een kussen op zijn rug. enz enz.. Zo stoom je je paard rustig klaar voor het echte werk en zal dat met veel plezier. Ik heb liever deze manier dan dat de paarden 3 a4 jaar inde wei hebben gestaan omdat ze te jong waren en wel om het volgende; je kan van een 3 jarig paard niet verwachten dat hij lekker aan werk gaat nadat hij 3 jaar in het land heeft kunnen donderjagen. dat is gewoon fout. Een kind van 8 zal roch niet naar school willen nadat hij elke dagheeft mogen spelen... Beeetje vaag uitgelegd maar ik hoop dat jullie snappen wat ik edoel.

wachten tot zijn5e prima maar doe erdan wel wat mee anders krijg je grote problemen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 10:09

Hm, mijn jonge paard komt toch echt recht van de wei en is 3,5 jaar. En nu moet ze alles leren. Maar ze pikt het goed op hoor. Ik ga ook niet te snel voor haar.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:52

3,5 jaar vind ik een mooie leeftijd om te beginnen.
Ik ga Chester pas écht rijden als hij 4 is, eerder niet.
Als hij 3 is ga ik longeren zadelmak maken etc.
Gewoon rustig aan, het paard moet er wel lol in hebben vind ik. Schijnheilig

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:07

Desiree, Ik zeg ook niet dat het kan, je moet naar mijn mening wel langzaaam opbouwen. Het geeft nu dan geen problemen maar war nog niet is kan nog komen. Mentaal is het beter. Je bent hem dan aan het voorbereiden op het 'grote' werk. Maar dat kan ook best heel goed als hij zo van het land komt hoor!! Alleen heeft een paard van zijn geboorte tot een paar maand daarna zij grootse leer vermogen oftewel hij is dan in staat om meer op te nemen als een drie jarig, dat heeft met zijn natuur te maken. Alsje daar gebruik vanmaakt scheelt dat ernorm. Alleen zou je hem dan alleen al aan het idee 'mens' laten wennen.
Die van mij is tot zijn derde ook niks mee gebeurt maar ik kocht hem dan ook op zijn derde en met hem heb ik tot nu toe ook geen problemen.
Ach ja het is maar niet hoe het uitpakt he.