12-jarig paard nu nog inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:21

Sjuimpje schreef:
Maar een 3 of 4 jarige legt zich over het algemeen sneller bij de nieuwe situatie neer, een ouder paard heeft al meer karakter gevormd en dat kan tegen je gaan werken.

Volgens mijn vriend, die al ongeveer 30 jaar paarden zadelmak maakt, is dat een fabeltje. Als bv een 3 jarige lastig is met inrijden, dan zegt men dat dit komt doordat het dier nog jong en groen is en vindt men het normaal. Zou men dit zelfde paard echter met pas met 12 jaar inrijden, dan komt dit lastige gedrag dan volgens de mensen opeens omdat het dier pas zo oud wordt ingereden. Je hebt zowel lastige 3 als 12 jarigen om in te rijden alsook gemakkelijke 3 en 12 jarige paarden. Hoe een paard zich laat inrijden ligt meer aan zijn karakter en de kunde van degene die hem inrijdt als aan de leeftijd van het paard.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:31

Feit is wel dat een 3-jarige niet zo sterk is als een 10-jarige en dus meer kracht heeft als hij mét je wil werken, maar ook als hij tegen je wil werken.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:46

Sjuimpje schreef:
Maar een 3 of 4 jarige legt zich over het algemeen sneller bij de nieuwe situatie neer, een ouder paard heeft al meer karakter gevormd en dat kan tegen je gaan werken.

Plus is sterker.

Het kán natuurlijk wel maar de vraag is in hoeverre je haar daarna gaat trainen. Voor een écht dressuurpaard (lees: je wil haar doortrainen tot het hogere niveau) is het absoluut niet ideaal omdat banden, pezen, spieren etc een achterstand in training hebben en lossigheid missen. Maar als je 'gewoon' lekker wilt rijden kan het vast prima.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:59

Tuurlijk kan dat nog . Ik heb een 9 jarige fokmerrie die in die tijd al 6 veulens heeft gehad, en we hebben haar ook nu pas ingereden. En ik moet zeggen: dat ging echt super!!! Ze leerde echt heel vlug en fleurde helemaal op! Volgens mij gaat dat zelfs gemakkelijker dan een jong paard opleren... Dat is mijn ervaring toch. En ja, je moet niet direct vanalles van haar gaan verwachten natuurlijk, maar als je het kalmpjesaan opbouwt, kan ze misschien toch nog een superpaard worden. Mn merrie loopt nu echt super en heeft zelfs al enkele prijzen weggekaapt Lachen , terwijl ze pas een goed jaar onder het zadel gaat.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:54

Marliesje schreef:
Feit is wel dat een 3-jarige niet zo sterk is als een 10-jarige en dus meer kracht heeft als hij mét je wil werken, maar ook als hij tegen je wil werken.


Een 3 jarig paard dat niet wilt en zijn kracht gebruikt hou je ook niet tegen hoor Knipoog Of je moet al Tarzan-genen hebben.

Ben nu zelf bezig met een 10jarige zadelmak maken en het verschil in leeftijd heb ik echt niet gemerkt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:59

Marliesje schreef:
Gaat prima, wij zijn momenteel bezig met een 10-jarige merrie.
Soms gaat het zelfs makkelijker omdat ze al wat sterker zijn, en wat sneller alles snappen.
Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het misschien al een aantal keren geprobeerd is om haar in te rijden, en niet gelukt en dat hij haar daarom weggeeft. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.


Daarom vermelde ik eerder al dat dat prima gaat.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:20

Kan heel goed hoor. zou het zeker proberen.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:35

Mijn merrie van 11 heb ik nu 3maanden, toen ik haar kreeg was ze dan wel zadelmak en kende stap en draf hulpen een klein beetje. Nu kent ze die super en kan ze ook al beter stilstaan en we zijn bezig met de galop.
Ik vind dat ze verbazingwekkend snel vooruit gaat, ik had dit niet verwacht! Nou hadden wij ook ingezet op dit niveau over een jaar te bereiken.

Dat meisje moet niet verwachten dat ze snel supergoed zal kunnen lopen, maar het lijkt me wel het proberen waard

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:42

Marliesje schreef:
Feit is wel dat een 3-jarige niet zo sterk is als een 10-jarige en dus meer kracht heeft als hij mét je wil werken, maar ook als hij tegen je wil werken.

Elk paard hoe oud dan ook is sterker dan een mens. Dus als ze zich verzetten maakt het echt niet uit hoe oud ze zijn. Als je gaat "vechten"tegen het paard verliest de mens toch op kracht.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:13

Wij hebben Lady met 10 jaar ingereden. Ons voordeel was dat ze wel voor de kar had gelopen en dus wist wat een stang, hoofdstel, leidsel enz was.

Ze is geen kant en klaar dressuurpaard maar na 2 jaar zijn we toch B-startgericht (natuurlijk wel met les)

Succes

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:39

Volgens mij kan dat best hoor, alleen veel egduld nodig! Knipoog Maar het lukt vast wel, veel succes! Haha!

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:15

Gail schreef:
Plus is sterker.

Het kán natuurlijk wel maar de vraag is in hoeverre je haar daarna gaat trainen. Voor een écht dressuurpaard (lees: je wil haar doortrainen tot het hogere niveau) is het absoluut niet ideaal omdat banden, pezen, spieren etc een achterstand in training hebben en lossigheid missen. Maar als je 'gewoon' lekker wilt rijden kan het vast prima.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, want door training kan dat paard net zo goed losser /soepel gemaakt worden. Start dan alleen op wat oudere leeftijd dan een jong ingereden paard en het merendeel van de ruiters gaan toch ook niet door tot Grand Prix. En voor M of Z is zo'n paard als hij goed is doorgereden/getraind ook dan nog niet te oud.

m_forest
Berichten: 121
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:31

inrtijde kan altijd nog, als het paard leergierig maar anders ook hoor ahaha;)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:54

bij ons op stal staat nu een elf jarige fokmerrie en daar is tot op vorig jaar niemand op geweest.. En nu gaat het echt perfect..