prikkebenen op de horse event

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:02

zo zag ik op horse event een schimmel met berijder met stang en trens die tijdens het stilstaan dus nog constand ophoudingen maakte om haar paard maar aan de teugel te houden. het bit bleef heen en weer gaan in die paardenmond. bah ik heb me daar aan geergerd

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:17

Valt mij tegenwoordig ook veel op; ook bij "gewone" mensen op wedstrijden.
Echt elke stap die sporen erin....

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:07

Hm, weet niet of het nou meer te maken heeft met "de stijl" van rijden of met het feit dat een hoop mensen onbewust altijd hun spoor gebruiken ipv been Verward
Vwb het drijven bij elke pas: dat heb ik vroegah ook zo geleerd en dat is ook hetgene waarvan ik het meest moeite had om het af te leren toen ik eenmaal western ging rijden.
Inmiddels weet ik wel dat het ook in de dressuur niet per definitie iets is wat iedereen doet en wat zo hoort. Dacht juist dat DAT in de dressuur een nieuwere manier van rijden was tot ik ergens in het boek van Steinbrecht (klassieker kan geloof ik bijna niet) tegenkwam dat een dressuurpaard niet bij elke pas verteld moet worden wat hij moet doen.
Maar in bijv. de map van de FNRS (die m'n dochter heeft ivm haar F-proefjes) staat toch weer dat je bij iedere pas moet drijven Verward Ze is daar zelfs in haar laatste proefje (ok, het is nog maar F2 maar toch) oa op afgerekend....
Hoe dan ook, als een ruiter op die laatste manier rijdt maar niet in staat is onderscheid te maken tussen het geven van been en het gebruik van spoor krijg je dus automatisch dat bij elke pas die sporen erin worden geramd.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:46

Moet zeggen dat mij vroeger ook is geleerd om juist bij elke stap aan te drijven!

Ik rij met sporen op mijn bijrijdpaard en ik drijf hem met elke stap aan, maar niet elke stap met mijn sporen erin. Hij is ook niet vooruit te krijgen anders hoor! Als ik (vooral de eerste 20 min.) niet blijf aandrijven, staat hij gewoon stil. Het is of blijven aandrijven of iedere keer een tik... ik drijf dan liever aan.

Heb naast privéles op mijn bijrijdpaard ook les op een manege en op sommige paarden MOET ik van de lerares blijven aandrijven. Op anderen moet je juist je benen zo stil mogelijk houden en dat gaat ook goed.
Ik pas het eigenlijk dus aan op het paard.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:43

boontje schreef:
Bij een clinic in de hoofdring tijdens een les voor rabobank talenten liep er een schimmel mee die zelfs bloedplekken had van de sporen...
... toch niet zo'n talent, dus ...

Het valt mij ook op dat veel maneges het ook toestaan dat lesklanten met sporen op hun lespaarden rijden. Sterker nog: ze geven de lesklanten voor het begin van de les al sporen om "omdat het paard anders niet loopt" Frusty .

Vwb het constant drijven: dat is mi dé manier om je paard te leren dat een beenhulp niks betekent. Een beenhulp betekent alleen dat er nog 1 gaat komen. Het wordt voor een paard dan pas interessant als je een beenhulp achterwege laat. Ik zou het liever andersom zien: je geeft een hulp, je paard reageert en daarna laat je hem met rust. Totdat je weer een hulp geeft. Geen hulp betekent dan dus "goed". Is overigens een veel minder intensiever manier van rijden. Staat mij wel aan Cool .

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:06

NoaC schreef:
Valt mij tegenwoordig ook veel op; ook bij "gewone" mensen op wedstrijden.
Echt elke stap die sporen erin....


Inderdaad, dus nemen ze maar langere of scherpere, en ook daarmee blijven ze maar porren. Zo ken ik dus een meisje die sporen van 6 cm om heeft, en dan dus met grof wiel. Bij iedere pas gaan die pennen er dus bijna helemaal in .............

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:07

boontje schreef:
Bij een clinic in de hoofdring tijdens een les voor rabobank talenten liep er een schimmel mee die zelfs bloedplekken had van de sporen...Helaas werd daar zelfs niets over gezegd.Paard was erg slecht voor het been.

jammer dat veel mensen dat toch als voorbeeld zien....


Dit is echt erg, gewoon dierenmishandeling ................... Zo'n meisje begrijp je toch ook niet ?

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:22

Ik vind het ook rampzalig! geen gezicht. Het is gewoon slordigheid. Je kunt best leren je benen stil te houden.
Dan zijn er ook nog ruiters die constant zitten te knikkebollen, ook al zo erg.
Het is dus absoluut geen nieuwe rij stijl. Kijk idd maar naar bijv. Anky en Edward, zij zitten toch ook stil?! Zo hoort het ook. Ze zouden er punten op in mindering moeten brengen op de wedstrijden.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:24

baukje schreef:
zo zag ik op horse event een schimmel met berijder met stang en trens die tijdens het stilstaan dus nog constand ophoudingen maakte om haar paard maar aan de teugel te houden. het bit bleef heen en weer gaan in die paardenmond. bah ik heb me daar aan geergerd


Sommigen kunnen ook zo zagen met de teugels!!! Echt verschrikkelijk.
En maar trekken van links naar rechts met die teugel, net zolang tot de pony of het paard in de krul getrokken is. Boos!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:32

baukje schreef:
zo zag ik op horse event een schimmel met berijder met stang en trens die tijdens het stilstaan dus nog constand ophoudingen maakte om haar paard maar aan de teugel te houden. het bit bleef heen en weer gaan in die paardenmond. bah ik heb me daar aan geergerd


Vorig jaar was er ook zoiets. Een paard met S&T in. Het paard peerde eruit en dat meiske dat trekt me toch een partij aan d'r stang en liet d'r trensteugel los. Was ook niet echt een goed voorbeeld

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:43

Sandra_H schreef:
Vwb het drijven bij elke pas: dat heb ik vroegah ook zo geleerd en dat is ook hetgene waarvan ik het meest moeite had om het af te leren toen ik eenmaal western ging rijden.
Hoe herkenbaar *LOL* Zowel ik als mijn paard hebben het echt moeten afleren. Paard was het gewend en werd gewoon sloom als ik niet dreef. En ik werd er steeds op gewezen door mijn instructeur als ik het zonder na te denken weer deed.. Haha!

Nou heb ik leren rijden op een manege alwaar er een aantal slome paarden waren die echt veel "aanmoediging" nodig hadden.. misschien maakt dat uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:26

En toen ik een poos geleden de opmerking maakte, dat ik het beter vind dat er in de B en L geen sporen toegestaan moeten worden, en vanaf de M de mogelijkheid om te kiezen (ipv, dat het dan verplicht is) werd ik voor gek versleten.
Maar hier staan dus de voorbeelden waar het mij dus om ging.
Veel ruiters leren rijden op de spoor, ipv op de kuit.
De spoor is totaal niet meer voor verfijning, maar om het paard aan de gang te kunnen houden.
En dan maar raar vinden dat de paarden zwaar in de mond zijn ed. dingen die daar aan verbonden zijn.

Komt het misschien omdat de hobby uit de sport is verdwenen en alles voortaan om de prestatie draait?
Zo snel mogelijk naar een hoge klasse, maar de gewone basis dingen daardoor vergeten?

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:36

Zit wat in runningkawa!
Sporen gebruiken, prima, maar dan wel waar ze voor zijn: verfijning van de hulpen. In de B en L is dat naar mijn inzien meestal totaal overbodig.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:39

Sandra_H schreef:
Hm, weet niet of het nou meer te maken heeft met "de stijl" van rijden of met het feit dat een hoop mensen onbewust altijd hun spoor gebruiken ipv been Verward
Vwb het drijven bij elke pas: dat heb ik vroegah ook zo geleerd en dat is ook hetgene waarvan ik het meest moeite had om het af te leren toen ik eenmaal western ging rijden.
Inmiddels weet ik wel dat het ook in de dressuur niet per definitie iets is wat iedereen doet en wat zo hoort. Dacht juist dat DAT in de dressuur een nieuwere manier van rijden was tot ik ergens in het boek van Steinbrecht (klassieker kan geloof ik bijna niet) tegenkwam dat een dressuurpaard niet bij elke pas verteld moet worden wat hij moet doen.
Maar in bijv. de map van de FNRS (die m'n dochter heeft ivm haar F-proefjes) staat toch weer dat je bij iedere pas moet drijven Verward Ze is daar zelfs in haar laatste proefje (ok, het is nog maar F2 maar toch) oa op afgerekent...


Ik denk dat de verwarring zit in het verschil:
- Drijven elke pas
- Je been eraan houden

Je moet niet elke pas drijven, maar wel ter ondersteuning je been eraan houden en niet afsteken.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:05

Marliesje schreef:
Ik denk dat de verwarring zit in het verschil:
- Drijven elke pas
- Je been eraan houden

Je moet niet elke pas drijven, maar wel ter ondersteuning je been eraan houden en niet afsteken.


Nou dat verschil ken ik wel hoor, ik rijd zelf trouwens ook niet met afgestoken benen maar heb ze op het moment dat ik ze niet actief gebruik(ontspannen) langs/aan m'n paard hangen.
Heb trouwens de map er nog eens bij gepakt en onder het hoofdstukje "taktmatige hulpen" staat precies beschreven op welk moment in de beweging een aandrijvende hulp moet worden gegeven. Het zo lezende staat er idd niet dat die hulpen constant moeten worden gegeven, eerder in het gedeelte over de hulpen staat echter wel dat hulpen (dus ook drijvende) moeten worden gestopt bij het gewenste resultaat.
Neemt niet weg dat het in elk geval vroeger en misschien nu ook nog wel veel mensen (zoals ik dus) geleerd werd om constant maar te blijven drijven.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:15

sherwood schreef:
Dit was in het byzonder bij de NRPS demonstratie. Het 8tal wat daar reed bevatte 1 meisje (de jongste) die haar benen nog redelijk stil kon houden, haar paard had ook geen plekken.


JAAAAAAAAAH dit viel mij en een vriendin dus ook op. wij zaten met school daar en moesten soachtends programmaboekjes verkopen. Daarbij zaten we naast het losrijterrein van programma eigen pard. op een gegeven moment kwamen die meisjes van het NRPS idd en wij hebben ons echt lopen ergeren aan die mesijes. Prikken, maar ook constant aandrijven (vol met de sporen in de buik!) en trekken....

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:19

interessant topic dit.. ik was er ook en inderdaad viel mij ook op. douwende prikkende vastzittende ruiters. allemaaldouwen, sporen prikken en handjes lag op de benen.
is inderdaad geloofk tegenwoordig DE manier van rijden Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:22

Sandra_H schreef:
Nou dat verschil ken ik wel hoor, ik rijd zelf trouwens ook niet met afgestoken benen maar heb ze op het moment dat ik ze niet actief gebruik(ontspannen) langs/aan m'n paard hangen.
Heb trouwens de map er nog eens bij gepakt en onder het hoofdstukje "taktmatige hulpen" staat precies beschreven op welk moment in de beweging een aandrijvende hulp moet worden gegeven. Het zo lezende staat er idd niet dat die hulpen constant moeten worden gegeven, eerder in het gedeelte over de hulpen staat echter wel dat hulpen (dus ook drijvende) moeten worden gestopt bij het gewenste resultaat.
Neemt niet weg dat het in elk geval vroeger en misschien nu ook nog wel veel mensen (zoals ik dus) geleerd werd om constant maar te blijven drijven.


Tuurlijk ken je dat verschil, maar ik denk dat daar de verwarring vandaan komt.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:16

Craignethan schreef:
* Off-topic: mijn zwoele speakerstem gemist Boos! Knipoog *

Daphne houdt haar benen keurig aan het paard en zit niet onnodig te prikken en te schoppen, een positieve uitzondering OK dan!

Bloos nou wordt ik rood Bloos
dank je voor het compliment.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:20

ik heb er eens de video van de oplympische spelen bij gepakt. Ik wou eens weten hoe dat nou eigenlijk zat, houd elke topruiter in de dresuur z'n benen stil dan? Of zijn er ook daar mensen die blijven drijven.
Nou ik heb er 2 gezien die bij elke pas de spoor erin prikte, en de rest zat keurig stil. Ik moet zeggen de prikkers scoorden dan ook niet hoog. ergens bij de 66% geloof ik. Maar toch op dat nieveau...
Ik moet er toch niet aan denken dat als ik aan het lopen ben iemand anders bij elke pas zegt: LOPEN; LOPEN; LOPEN; LOPEN.
en als je harder moet: HARDER; HARDER; HARDER tot je weer zachter moet gaan: LOPEN; LOPEN; LOPEN
is toch vreselijk irritant? 1 keer zeggen in welk tempo hij moet lopen en dan moet ie er zijn. Dat rijd toch veel meer ontspannen, en daar gaat de dressuur toch uiteindelijk om?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:30

runningkawa schreef:
Komt het misschien omdat de hobby uit de sport is verdwenen en alles voortaan om de prestatie draait?
Zo snel mogelijk naar een hoge klasse, maar de gewone basis dingen daardoor vergeten?

Mi presteer je hier niet beter mee en bereik je je doel ook niet sneller (klinkt dit nog logisch Verward ?). Het lijkt mij meer een bepaalde stijl die steeds meer algemeen geaccepteerd is. Als ik even een vergelijking trek met de westernsport: daar is ook een stroming die met constante "input" in de mond en op het been rijdt (ik ben geen fan van die stijl, maar ok). Er zijn nl. een paar ruiters die daar heel ver mee zijn gekomen, maar die wisten het precies op het juiste moment toe te passen. Veel van de volgelingen van deze stijl doen het NIET op het juiste moment en dan sla je dus echt volledig de plank mis.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:34

ik vraag me af kawa, hoe ver je daar nou eigenlijk mee komt. Ik denk namelijk dat het voor 99% van de ruiters die zo rijden gewoon ophoud na het Z. of zelfs al bij de M. Daarna moet je je hulpen zo verfijnen om er meer tegelijk te geven, dat red je gewoon niet meer als je steeds moet blijven drijven. Je been kan maar 1 ding tegelijk doen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:13

Ik moet zeggen dat ik respect heb voor die mensen die daarmee in het Z komen. Ik ben in het L al blijven hangen door mijn paard dat toen niet goed aan het been was. En ik kan je zeggen: het is niet makkelijk om het allemaal weer goed aan te leren (voor paard en ruiter)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:27

ik word er echt agresief van als ik zie hoeveel mensen er met sporen rijden waarvan het paard amper aan het been is of die niet eens de hulpen kent omdat die ingereden word!

We zouden eigelijk voor de gein een Enquête moeten houden onder de spoor dragers onder ons om uit te zoeken hoeveel mensen werkelijk weten waar die dingentjes voor zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:13

Daarom ook het L van levenslang voor vele en dan eens hoger komen door veel prut jury's en dan punten krijgen.
Jurys die kijken naar het plaatje van een opgericht paard
maar niet kijken of de kunde missen om te zien hoe dat in stand komt.

In front getrokken, ipv gereden
Met een achterhand in Tokio
Niet over de rug gereden.
Gruwelijk, zulke jury's, gruwwelijk zulke ruiters, helaas zijn er veel te veel van.
Maar ik ben er zeker van dat alle stranden, maar dan was het toch een paard wat niet deugde..?