"hulpmiddelen" bij herstellen/verbeteren conditie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

"hulpmiddelen" bij herstellen/verbeteren conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 15:52

Laatst even een paardengids doorgebladerd en kwam heel erg veel soorten supplementen tegen voor allerlei soorten doelen, uitwendig (coolinggels enzo) en inwendig.
Denk aan gemoedsrust, spieropbouw, uithoudingsvermogen.
Ook kun je allerlei soorten voer voor verschillende arbeid gebruiken.
Je hebt tegenwoordig 'dressuurbrok en springbrok'

Ik gebruik dat helemaal niet. Hij krijgt een basisbrok en een sportbrok, verhouding verschilt al gelang het werk wat hij doet.
Voor de rest wat graan/muesli als extraatje en goed kuilvoer.
Ook na het werk doe ik weinig extra's. Afspuiten doe ik niet vaak, alleen als het lekker warm buiten is. En anders wrijf ik hem droog, lekker ouderwets met een bosje stro. Knipoog

Maar er zijn blijkbaar wel veel mensen die dit gebruiken aangezien het aantal middelen de laatste jaren volgens mij behoorlijk gestegen is.
Dus ik zou graag willen weten:
Wat gebruik je in dit rijtje en waarom, en nog belangrijker; helpt het ook?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:27

ik gebruik een vitaminesupplement met een grote hoeveelheid goed opneembaar ijzer. Ze heeft een periode bloedarmoede gehad en nog meer eten geven is geen optie aangezien ze al dik wordt van kijken naar eten (geen problemen met wormen oid). Dit werkt prima, ze heeft weer een goede conditie gekregen. Wel ga ik maar weer eens informeren of het misschien verstandig is om op een ander soort voer over te stappen in verband met het snelle dik worden.

Daarnaast gebruik ik een goedje dat zorgt dat ze soepeler is en blijft. Ze is van zichzelf ontzettend stijf. Als ik dagelijks rij is het wel te doen, maar een dagje stilzetten heeft tot gevolg dat ze erg stijf wordt (let wel, ze staat altijd 24 uur per dag buiten) en de losrijtijd is ook altijd erg lang. Nu ik dit spul geef is ze stukken soepeler geworden. De echte test komt over een kleine twee week. Ze heeft 3 maanden vakantie gevierd in de wei, en ik ben benieuwd hoe stijf ze is geworden.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:05

In de zomer basisbrok en in de winter sportbrok. Voor de lekker nog wat structuurmix van Equiral erdoor. Rival krijgt selenium erover, om de spieren soepeler te maken, en de jonge paarden als ze weer getraind worden Gold Mix. Als ze niet lekker in de vacht zitten krijgen ze een vitaminespuit van mij erbij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:07

De mijne krijgt van pavo de kruidenmusli en daarbij extra vit.E in verband met een spierprobleem.Afspuiten doe ik ook alleen als het warm is of als het medisch noodzakelijk is.Verder heb ik wel allerlei vliegenmiddellen waarvan ze zeker voor de helft allergisch is,Spiergels die ik eigenlijk nooit gebruik.Manenspray, vlekkenspray die ook niet werkt ,maar goed het idee is soms al aardig.Eigenlijk heb ik een kast vol rotzooi waarvan een deel overbodig is en als ik echt wat nodig heb ,dan heb ik het niet. *LOL*

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:09

Das waar ook, Rival masseer ik altijd na het rijden met 'witte olieen' of Cole's liniment. Manenspul gebruik ik nooit, daar gebruik ik babyolie voor antivliegenroller/stick voor Ofir en voor de rest spray.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:14

Die van mij krijgt alleen Havens draversbrok + muesli na het rijden.

Verder geen supplementen. Ik heb wel foeneknof gevoerd een tijd maar eigenlijk merkte ik niet zoveel verschil.

Afspuiten doe ik in principe wel altijd na het rijden, maar altijd met lauw water.

's Winters geef ik wel eens in de zoveel tijd een vitaminespuit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:19

Darmoor krijgt pavo condition = gewoon een basis brok en meuslie omdat ze dat zo lekker vind (tja verwend nest he Haha! ) verder krijgt ze glucosamine omdat ze met een peesblessure loopt en omdat de DA zei dat het, door waar het zit, het evt. in artrose kan omslaan (geen idee of dat daadwerkelijk kan) tevens is het zoiezo een goed suplement om te geven als je paard wat ouder word zo blijven ze langer soepel (ok die van mij is nog maar 14)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 08:12

wkoekoek schreef:
Das waar ook, Rival masseer ik altijd na het rijden met 'witte olieen' of Cole's liniment. Manenspul gebruik ik nooit, daar gebruik ik babyolie voor antivliegenroller/stick voor Ofir en voor de rest spray.


Is dat omdat Rival last heeft van stijve spieren? Of gewoon om haar sneller te laten herstellen?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:21

Ze heeft stijve spieren, vandaar dat ze ook selenium krijgt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 08:26

ik begrijp uit de reacties dat met de meeste mensen ermee begonnen zijn vanwege een probleem, en niet om een gezond paard iets extra mee te geven?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:33

Bij Rival is het inderdaad om problemen op te lossen. De structuurmix zijn we ook pas gaan geven toen een van de jonge paarden weigerde te eten, dit zou lekkerder zijn als bix (en dat was het blijkbaar ook Knipoog ). Als alles goed gaat geven we niet zo snel iets anders, inderdaad pas zodra er iets mis is

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:37

Er zijn tegenwoordig zoveel supplementen te koop, dat je als eigenaar bijna het gevoel krijgt dat je je paard iets te kort doet als hij alleen maar brokken krijgt....
Zomaar iets gaan geven aan een gezond paard om maar iets extra's te kunnen geven, zonder verder een reden vind ik onzin en geldverspilling.

Ik voer biotine bij voor de hoornkwaliteit en hij krijgt nu ook regelmatig wat extra vitamines tegen de herfstdip. Die vitamines ben ik vorig jaar noodgedwongen gaan voeren wegens ziekte op stal en hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien! Die houden we er dus maar in. Ik voer daarvan overigens maar een kwart tot de helft van de dosering op de verpakking.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123, Trendiction en 40 bezoekers