Goed alternatief ipv zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Goed alternatief ipv zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 16:43

Mijn paard staat sinds enige tijd op zaagsel ivm hoesten,nu is het een grote viezerik en word ik gek van dat zaagsel en de snelheid waarmee het vies wordt.
Wie staat op een andere bodembedekking en is daar tevreden over het liefst een mening van mensen die over gestapt zijn van zaagsel op een iets anders.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd !!

Eindelijk mijn profiel weer up to date!!


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:45

Vlas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sim hoest ook en sinds ik haar op Vlas heb staan niet meer, verder ben ik er ook heel tevreden over, alles is beter, maar als je de zoekmachine gebruikt kom je genoeg tegen over vlas! Succes!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:58

Wij zijn vorig jaar overgestapt van houtvezel naar vlas en het bevalt ons erg goed.
Het is goedkoper in aanschaf en we hoeven minder op te strooien.
Het composteert veel sneller, zowel op de mesthoop als op het land nadat het is uitgereden, en het is minder "zuur".

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:01

Ik heb m op gehakselt stro staan,maar dat wel teveel stof bevatten voor je paard.

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:27

ik heb voorheen ook vlas gehad, een van onze paarden hoeste ook heel erg. en vlas werkte bij ons perfect OK dan! succes!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:56

Sinds de MKZ staan die van mij op koolzaadstro. OK dan!

Iets grover dan vlas en iets voordeliger Verward en kwam als beste uit de BIT test.

Dus landbouwers...meer koolzaad produceren goed voor de paarden en goed voor het milieu Haha! nl auto's die rijden op koolzaadolie *LOL*

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:04

In de laatste bit stond een test over "vloerbedekking". Misschien kan je daar eens in kijken.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:06

abiose
Mijn pony heeft ook een allergie voor stof en ondanks wat de tekst in de bit zei, werkt het prima, mijn pony heeft geen last van hoesten en ze stal blijft lang schoon & droog.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:30

Ik ben sinds kort over gestapt op Aubiose (hennep Clown) het ligt nu een halve week in de stal en buiten wat drollen heb ik er nog niets aan moeten doen. (maar het ligt er dus ook maar net in)
Daarvoor gebruikte ik vlas, stro of krullen, stro vind ik echter bagger en houtkrullen maken geen goede mest voor op het land. Vlas was ik wel tevreden over maar vond ik wat glad als je de stal net hebt ingestrooid, hennep heeft dat niet. (maar is wel duur heb ik de indruk)

Ben tot nogtoe tevreden over hennep, maar heb er nog geen lange ervaring mee.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:49

Aubiose is heel fijn is mijn ervaring. Wel op de gebruiksaanwijzing letten en er genoeg water over heen doen anders werkt het niet en dat vergeten een hoop mensen.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:58

Aubiose is stoffiger dan alle andere soorten hier aangegeven.

geen aanrader dus voor een paard zoals van Gitta..

en koolzaadstro is geen stro in de zin van tarwestro.
Het is net als vlas en hennep gehakseld en verpakt in plastic balen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:02

Koolzaadstro: is dat Rapsodie?
Dat heb ik gebruikt toen Fitz een aantal jaren geleden nogal hoestte. Ik vond het waardeloos spul. Het kostte me kapitalen per maand en het was nog 1 grote bende.
Ik ben toch weer overgegaan op stro. Een goed stalklimaat werkt uiteindelijk het beste Knipoog, sinds ik verhuisd ben naar een buitenbox heeft ie nergens meer last van.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:19

Gerrie schreef:
Aubiose is stoffiger dan alle andere soorten hier aangegeven.

geen aanrader dus voor een paard zoals van Gitta..

en koolzaadstro is geen stro in de zin van tarwestro.
Het is net als vlas en hennep gehakseld en verpakt in plastic balen.


Mijn paard heeft ook chronische bronchitus en kan geen plakje stro in haar stal verdragen. Aubiose echter, bevat een heel ander soort stof dan de stof waar deze paarden allergisch voor zijn (dood stof noemen ze het weleens) en levert echt geen problemen op voor de longen.

Zelf ben ik toch overgestapt op vlas, omdat dit toch meer vocht opneemt en langer schoon blijft dan hennep en het is nog goedkoper ook. Daarbij composteerd het beter dan hennep en heb je dus een kleinere mesthoop. Gebruik anders eens de zoekmachine, er zijn best veel topics over vlas en hennep en over de manier hoe je het moet gebruiken in je stal..

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:01

Fitzroy schreef:
Koolzaadstro: is dat Rapsodie?
Dat heb ik gebruikt toen Fitz een aantal jaren geleden nogal hoestte. Ik vond het waardeloos spul. Het kostte me kapitalen per maand en het was nog 1 grote bende.
Ik ben toch weer overgegaan op stro. Een goed stalklimaat werkt uiteindelijk het beste Knipoog, sinds ik verhuisd ben naar een buitenbox heeft ie nergens meer last van.


Nee het heet Flevo-stro-vezel Verward
En het is nog het voordeligst ook




Citaat:
Mijn paard heeft ook chronische bronchitus en kan geen plakje stro in haar stal verdragen. Aubiose echter, bevat een heel ander soort stof dan de stof waar deze paarden allergisch voor zijn (dood stof noemen ze het weleens) en levert echt geen problemen op voor de longen.


In de test van BIT stond hierover meen ik me te herinneren toch iets anders vermeld Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:49

Ik heb mijn paarden op rubbermatten staan. Evt. een klein hoekje ervan met wat krullen bedekken zodat ze daar plassen. Scheelt erg veel geld en werk! Mijn allergische paard staat zo zonder te hoesten in zijn stal.

Het leven is te kort, echt veel te kort om alle grenzen van je kunnen te bereiken
Maar op je eigen scorebord mag af en toe best een overwinning prijken

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:44

Gerrie, ik heb de test in bit niet gelezen, maar kan alleen spreken uit eigen ervaring. Mijn paard had echt geen enkele last van de stof in hennep, maar dat zou natuurlijk kunnen verschillen per paard....

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:05

Ik gebruik al een jaar of twee koolzaadstro, mijn paard reageert helemaal niet zo op stof maar juist op de amoniak-lucht. Koolzaadstro voorkomt dit het beste t.o.v. stro en diverse soorten zaagsel die ik gebruikt heb, en ik vind het qua stof niet slechter dan zaagsel of stro.

's-winters gooi ik er gewoon een laag stro overheen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:55

Sosha schreef:
Ik gebruik al een jaar of twee koolzaadstro, mijn paard reageert helemaal niet zo op stof maar juist op de amoniak-lucht. Koolzaadstro voorkomt dit het beste t.o.v. stro en diverse soorten zaagsel die ik gebruikt heb, en ik vind het qua stof niet slechter dan zaagsel of stro.

's-winters gooi ik er gewoon een laag stro overheen.


Waarom doe je dat nou in hemelsnaam Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:20

Gerrie schreef:
Waarom doe je dat nou in hemelsnaam Verward


Omdat mijn paard geen last van stof heeft....... 's-winters veel meer op stal staat dan in voor-/najaar en zomer en niet op het land (ca nov/dec/jan) .... dus om 's-nachts lekker warm te liggen en overdag wat extra's te knabbelen te hebben, gaat er dan een laag stro overheen.

Als ik in de voor-/najaar en zomer ook stro voor de stallen gebruik, waar ze dan alleen 's-nachts in staan, blijft het stro erg lang liggen en wordt het muf en stoffig, koolzaadstro veel minder.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:27

Sosha, dat kost alleen maar meer geld, en je wint er in principe niets mee...

Mijn paarden staan ook op vlas. Werkt perfect!!!! OK dan!

Toos paardloos

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:29

Wij hebben de paarden sinds enkele maanden op vlas en het werkt zoals eerder gezegd prima!geen stofje te bekennen OK dan!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:30

imker schreef:
Sosha, dat kost alleen maar meer geld, en je wint er in principe niets mee... OK dan!


Laat ik nou niet geïnteresseerd zijn in de kosten... alleen maar in wat voor mijn paard het beste is Tong uitsteken

Mijn paarden staan altijd zonder deken, altijd met bovenluik open..... dus een lekker warm bedje voor de paarden..... daar win ik een hoop mee..... (bijvoorbeeld geen last van overdreven dikke wintervachten Knipoog )

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:29

Naja, sorry, ik vind het toch onzin. Kosten of niet, je schiet er niets mee op en het is lastig uitmesten. Maar goed, je moet het doen op de manier die je zelf wilt. Bij mij blijven ze mooi op vlas, zonder gedoetje eroverheen.

Toos paardloos

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:36

ik heb een tijdje op vlas gestaan, maar ik vond het niet prettig... je moest er erg veel van in gooien om de stal wat op te vullen. ik vond het ook vreselijk gald, ik gleed zelf ook steeds uit.
ook moet je het echt elke dag bijhouden om dat het anders echt super ranzig wordt..

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:37

De test in Bit wees uit dat het helemaal geen onzin is, koolzaadstro ging in die test ook het beste de amoniak-lucht tegen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Incroyable en 20 bezoekers