Vergunning lichtmasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:40

Wat doen ze met ambtenaren als ze zijn overleden? Achter hun bureau laten zitten soms?

De ambtenaar in kwestie beweerde zelfs dat je voor een tweede hond meer belasting moest betalen omdat hij meer zou eten! Echt belachelijk toch! Mijn eerste hond is bijv. een herder en mijn tweede een pincertje, die pincer zou dus meer eten dan de herder.
Hij zei zelfs dat de hond op de stoep mocht poepen (mijn mond viel los en ik had ogen als schoteltjes), maar natuurlijk niet voor het gemeente huis. Nu vraag ik je...

Ik snap ook best dat de gemeente er is voor de burger en dat regels en wetten nodig zijn. Natuurlijk!
Het is helaas meestal zo krom allemaal.

Het is een beetje lastig om bij je langs te komen, ik woon aan de andere kant van het land.

Dat van die uitstapjes komt wel zo over op de burger, hoe vaak ze hier niet een uitje hebben?! Dat zullen de ambtenaren toch echt niet allemaal zelf betalen. Ze hebben een goed loon, maar dat gaat ook klauwen met geld kosten toch?

Ben benieuwd of jij er uit komt met die vragenlijst op de site van VROM.
Als dat zo is hoor ik graag van je waar je de vragenlijst mee begint, ik bedoel: waar valt een bak of het plaatsen van lichtmasten onder?

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:43

Dees schreef:
Paniekvoetbal van de overheid; dikke kans dat er nooit iemand achter komt.
Logisch dat de overheid graag een vingertje in de pap wil hebben = leges.



Het kan zijn dat de gemeente alleen aan de leges denkt. Maar als er iemand sávonds een keer langs loopt en last heeft van het licht en gaat lopen klikken bij de gemeente heb je als nog een probleem. Dan kan je het nog zo goed met je buren hebben geregeld. Wij hadden het ook geregeld maar toen gingen er mensen hun hond uitlaten en die gingen daarna klagen dat ze verblind werden door het licht. Nou dat was echt niet zo want ze stonden goed op de grond gericht.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:45

Je zit trouwens wel in het buitengebied en daar gelden vaak andere regels van binnen de bebouwde kom.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:01

Bij ons was het zo dat de lantarenpalen als bouwwerken werden gezien. De logica ontgaat mij ook, maar goed. Het paste echter wel binnen het bestemmingsplan buitengebied, dus konden we een legalisatie-aanvraag doen. Hiervoor kregen we de uitgebreide reguliere bouwvergunningpapieren toegestuurd. Er was een ambtenaar komen kijken en die had ook foto's gemaakt. Van de bak (zonder vergunning) en de palen. Over de bak is helemaal niets gezegd! Uiteindelijk hebben we zonder verdere problemen de vergunning gekregen.
Ik verricht voor mijn werk nogal wat zoekwerk op o.a. overheidssites naar bouwgerelateerde berichten. Wij dachten dan ook: dat zoeken we even op. Maar er is inderdaad helemaal niets over te vinden. Ja, dat echte lichtmasten niet vergunningvrij zijn. Er schijnt zelfs geen uniforme richtlijn te zijn over paardrijden in het buitengebied...
En wat ik me dan nog afvraag: zouden al die erf-lantarenpalen (daar staan er heel wat van hier in de buurt) ook illegaal zijn? Niet dat ik er wat mee wil, maar soms krijg ik wel kromme tenen van de willekeur waarop de regels worden toegepast. Zonder daar iemand de schuld van te willen geven, hooguit het systeem dat het toelaat!
Maar goed, als je het mij vraagt zou ik er dus wel moeite voor doen om er achter te komen om achteraf geneuzel te voorkomen.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:05

Ja de gemeente is nog steeds niet stand vast in het verlenen en handhaven van vergunningen.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:17

Het plaatsen van lichtmasten is bouwvergunningplichtig, Je hebt hier dus een (reguliere) bouwvergunning voor nodig. Er wordt dan gekeken of de lichtmasten passen in het bestemmingsplan (o.a. hoogte), of ze passen/overlast veroorzaken in/voor de omgeving (welstand) etc.. Ik raad mensen altijd aan eerst met gegevens van de masten en een situatietekening bij de gemeente langs te gaan om te informeren wat de mogelijkheden zijn (principe verzoek). Op deze mannier weet je waar je aan toe bent voordat je kosten maakt, een verzoek om bouwvergunning betekend leges of hij nou wel of niet wordt afgegeven.
Succes, ik hoop dat ik je vraag zo goed heb beantwoord.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:25

Heb ook gezocht op de site van het VROM en het klopt dat het niet duidelijk is.
Dit schijnt al bekend te zijn bij het VROM, maar klagen kan geen kwaad.

Een bak en masten staan niet in het besluit vergunningvrije bouwwerken en zijn hiermee vergunningplicht. Het besluit kan je inzien bij de gemeente.

Antwoord was overigens SLAAPPILLEN

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:31

furie26 schreef:
Antwoord was overigens SLAAPPILLEN


Ha!Ha!
Haha! Haha! Haha!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:33

Zit er nog een maximum hoogte aan?
Ik bedoel: boven de .. meter is een vergunning verplicht?
Op verschillende sites zie ik lichtmasten van ruim 12 meter hoog, daar kan ik mij dan iets bij voorstellen, deze zullen ook de omgeving verlichten.
Mag ik bijv. wel een aantal tuinlampjes plaatsen? Deze zijn iets van 50 cm hoog. (om bijv. een oprijlaan te verlichten)

Dan neem ik mee naar de gemeente:
- een kadastrale kaart met hierop de bak getekend
- een lijstje met gegevens van de lichtmasten

Iemand nog iets aan dit lijstje toe te voegen?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:34

Wij hebben het ook nagevraagd bij de gemeente, maar tot 3 meter mag je ze zonder vergunning neerzetten. Ik weet niet of dit per gemeente ook weer verschillend is maar volgens mij is dit een vrij algemene regel!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:03

Lermy schreef:
Dan neem ik mee naar de gemeente:
- een kadastrale kaart met hierop de bak getekend
- een lijstje met gegevens van de lichtmasten

Iemand nog iets aan dit lijstje toe te voegen?


-foto van waar je ze precies wilt plaatsen OK dan!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 11:13

Dat zal helaas niet gaan.
We krijgen 6 oktober pas de sleutel en ik denk niet dat de huidige bewoner het op prijs stelt als ik tussen zijn koeien foto's ga nemen Haha!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:17

vragen staat vrij natuurlijk...
ennuh...koeien bijten niet.
En als het dan toch niet mag, jammer...

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 11:24

We mogen zelfs niet eens even de schuren opmeten......
Hij zei: wacht maar tot 6 oktober....

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:32

Klinkt als een 'niet blije boer'.
Jammer zeg.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:46

Het bestemmingsplan geeft de maximale hoogte in de meeste gevallen.