Exceem, hoe dicht bij de kust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Exceem, hoe dicht bij de kust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:57

Een paard of pony met exceem heeft daar vaak aan de kust minder of geen last meer van.

Maar hoe dicht bij de kust moet ie dan staan?
Pal achter de duinen of iets verder landinwaarts is ook goed?

Ik woon bijvoorbeeld op Goeree Overflakkee is dat dichtbij genoeg?

Afbeelding

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:02

Bij ons op stal heeft een pony gestaan en die heeft ook zo erg zomexceem gehad tot bloedens toe.En wij staan in Voorhout, 6 km van de kust..(Noordwijk)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:10

Is een fabeltje dat een paard daar minder last zou hebben. Tjo dr oma en tante hebben exceem en die staan in Renesse, net als vele andere zeeuwse fjorden hebben die gewoon exceem of ze nu bij de kust staan of niet.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:17

Ik had altijd begrepen dat het mugje wat de exceem veroorzaakt niet aan de kust voorkomt en dat de paarden daar er geen last van hebben.
Of is het zo dat een paard wat al exceem heeft er niet meer af komt, ook al verhuisd ie naar de kust?

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:22

Stennisje schreef:
Ik had altijd begrepen dat het mugje wat de exceem veroorzaakt niet aan de kust voorkomt en dat de paarden daar er geen last van hebben.
Of is het zo dat een paard wat al exceem heeft er niet meer af komt, ook al verhuisd ie naar de kust?

het mugje komt er volgesmij wel voor hoor aleen minder ....
ik sta bij een paard wat egt heel erg exeem heeft en ik sta 2 km van het strand ... dus dicht bij ..... als je paard maar op zee wind staat en niet te veel warmte ... dan gaat het snel een beetje weg ..
dat paard staat heel erg in zee wind en het gaat al heel goed ... maara je kan het met niks tegen houden en hoopen dat het snel vertrekt want eerst ging het heel goed en nu ineens weer een pluk weg.... maar nu gaat het weer goed ... zo lang er maar wind staat:P

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:53

De pony van Jantina haar zus, die ook zomereczeem heeft, is van de Veluwe naar Ameland verhuisd en heeft nu nauwelijks of zelfs helemaal geen last meer van zijn zomereczeem. Maar ik denk wel dat het per paard of pony kan verschillen.

Ramsesje
Berichten: 624
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:57

sorry, maar volgens mij is het een fabeltje. Banchee heeft extreem veel zomerexeem (vollegig z'n staart stuk en manen bloeden) en hij staat op nog geen 10 min wandelen van het strand.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:59

evatjuuh schreef:
het mugje komt er volgesmij wel voor hoor aleen minder ....
ik sta bij een paard wat egt heel erg exeem heeft en ik sta 2 km van het strand ... dus dicht bij ..... als je paard maar op zee wind staat en niet te veel warmte ... dan gaat het snel een beetje weg ..
dat paard staat heel erg in zee wind en het gaat al heel goed ... maara je kan het met niks tegen houden en hoopen dat het snel vertrekt want eerst ging het heel goed en nu ineens weer een pluk weg.... maar nu gaat het weer goed ... zo lang er maar wind staat:P



op jullie stukje staat zat wind Haha! ( vooral als t straks winter en herfst wordt) en daarom heeft die andere ijslander dus altijd een deken om Haha!

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:59

helemaal een fabeltje is het niet. mugjes planten zich graag voort bij stilstaand water. Als het goed is is er bij de kust minder stilstaand water en dus minder mugjes.
Maar om echt verlichting voor het eczeem te brengen kan je beter de zee in gaan...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:00

Geen fabeltje! Het is het zout in de water/lucht wat exceem verminderd. Maar dan ligt het er we aan WAT voor exceem je hebt en de eventuele oorzaak. Ga zelf maar eens met je exceem in het zoute water elke dag, dat wordt echt wel minder. (Probeer dat maar eens met je paard.) Ook voor paarden kan het helpen, maar dan ligt het wel aan de oorzaak. Als hij allergisch is voor appels en je voert nog wel appels, dan gaat het natuurlijk niet over.
Maar het is geen fabeltje!

Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:01

Ik heb hier een onderzoek liggen naar zomerexceem bij Friezen. Daaruit blijkt dat het eigenlijk niet meer uitmaakt waar je paard staat. Het mugje wat de jeuk veroorzaakt is inmiddels in heel nederland! Verder heeft zomerecxeem ook een erfelijke factor waardoor het ene paard er maar "last" van heeft dan het andere.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:15

Maar is er geen verschil dan tussen zomerexceem en bijvoorbeeld exceem bij Ijslanders?
Ik had zelf vroeger ook exceem, maar na een zomertje intensief in de zee zwemmen, was het weg.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:38

Voor ons is het zeker geen fabeltje. Ik kende al een shetje die hier kwam als rauwe biefstuk en nu met een volle bos manen en een lange staart in de wei staat. Ook de rijstallen hebben een aantal ponies met exceem die het hier prima doen.
Mijn zus heeft een tijdje terug een grote pony gekocht met exceem en staat nu na een aantal weken keurig in de wei. Manen moeten nog terug groeien, maar alle huid is genezen.
Misschien komt het doordat de pony nog net niet met de voeten in zee staat, maar het is toch écht zo.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:47

Maar Jantina, jij woont echt pal aan de kust volgens mij, ik woon een kilometer of 25 landinwaarts.
Zouden daar ook minder mugjes zijn dan in 'den binnenlanden'?
En zijn er verschillende soorten exceem die allemaal anders reageren?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:50

Ik denk dat 25 KM gewoon al te ver is. De invloed van het water mis je dan al. De lucht is dan niet meer écht zout denk ik.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:51

Volgens mij ook een fabel,bij ons op stal staat een fjord met heftige exceem en hij staat 50 meter van het strand vandaan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:55

Waarschijnlijk zijn er verschillende exceem-soorten. Want anders zouden de paarden die ik ken er ook nog last van moeten hebben.
Ga je een paard kopen met exceem? Je zou kunnen overleggen of je het paard op proef kunt krijgen. Om te kijken of het inderdaad beter wordt.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:58

Sammie schreef:
Geen fabeltje! Het is het zout in de water/lucht wat exceem verminderd. Maar dan ligt het er we aan WAT voor exceem je hebt en de eventuele oorzaak. Ga zelf maar eens met je exceem in het zoute water elke dag, dat wordt echt wel minder. (Probeer dat maar eens met je paard.) Ook voor paarden kan het helpen, maar dan ligt het wel aan de oorzaak. Als hij allergisch is voor appels en je voert nog wel appels, dan gaat het natuurlijk niet over.
Maar het is geen fabeltje!



Dat zou betekenen dat als ik iedere week een fles zeewater op scheveningen haal en dat bij Otje op zijn manen zou smeren volgend jaar misschien geen last heeft van zomerexceem??
Tis natuurlijk uit te proberen, want bij mensen werkt het idd wel, zout water baden enzo. En tis een stuk goedkoper dan al die smeerseltjes *LOL*

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:03

jantina schreef:
Waarschijnlijk zijn er verschillende exceem-soorten. Want anders zouden de paarden die ik ken er ook nog last van moeten hebben.
Ga je een paard kopen met exceem? Je zou kunnen overleggen of je het paard op proef kunt krijgen. Om te kijken of het inderdaad beter wordt.


Ik zit aan een Ijslander te denken, maar dit gaat nog even duren, omdat ik eerst een goed contract wil op m'n werk en ik heb nu een verzorgpony waar ik al m'n tijd voor nodig heb.
Ik loop alleen nogal graag op de zaken vooruit, vandaar.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:07

Wij hier in Akersloot hebben ook wat paarden die er last van hebben, nou hemelsbreed is het nog geen 5 km van het strand af.
Ik denk dat een paard wat exceem ook beter af is als ie op een land staat waar het altijd een beetje waait, daar houdt geen insect van!