nu scheren & geen deken op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

nu scheren & geen deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:55

Hoi,

Ik heb een Dartmoor-pony (1.18cm) die nu een behoorlijke wintervacht begint te krijgen.
Na het werk zweet hij vaak op zijn hals en borst. Het duurt erg lang voor hij droog is.
Eigenlijk wil ik hem geen deken op doen in de wintermaanden.

Laatst las ik iets over een scheerpatroon (10 cm breed) langs hals, borst en buik. Het zou dan mogelijk zijn je paard zonder deken naar buiten te doen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Zweet het paard dan minder? Wordt hij daar niet ziek van?

Misschien kan ik hem nu scheren (10 cm langs hals en borst) en dat het in december-februari weer aangegroeid is?

"Hoor" graag jullie reacties OK dan!

Oh ja, ik heb een open stal en hij staat overdag buiten.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:32

het lijkt me niet echt fijn om in wind en regen buiten staan als een deel van zijn lichaamshaar wat hem warm houdt weg is.

iemand bij ons op de manege heeft haar paard vorig jaar ook zo geschoren en hij stond wel overdag buiten en 's nachts in een buitenbox maar met 1 winterdeken op.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 09:07

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht dat ook toen ik dat artikel las over dat scheerpatroon (hals en deel borst).
Als er wind en regen is gaan ze altijd met hun kont in de wind/regen staan. Misschien dat dit scheelt?

Hoe breed was de strook van de pony ongeveer? In dat boek stonden namelijk 3 breedtes (10 cm, 20cm en 30cm). Bij de smalste strook stond dat je geen deken op hoefde.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:10

Als je zo'n smalle strook gaat scheren, heb je nog steeds veel last van zweet.
Als ik jou was, zou ik hem helemaal scheren (behalve benen / hoofd), en dan een flinke dikke deken op doen. Zo doen wij het ook, en dat gaat echt prima.
Als je echt zonder dekens wilt werken, dan moet je helemaal niet scheren en minder met hem gaan werken.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:19

Kijk eens in bibliotheek of je een boek over scheren kan vinden. Er zijn scheer patronen waarbij je paard zonder deken kan laten staan. Maar dat ze toch genoeg warmte afvoeren.

Ander pb me even anders zal dan even kijken met inscannen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:16

Dat meisje had de benen erin zitten en had zeg maar de onderkant van de hals geschoren en een baan op zijn buik. Ik denk 20 cm of zo.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 21:44

carola schreef:
Als je zo'n smalle strook gaat scheren, heb je nog steeds veel last van zweet.


Heb jij daar ervaring mee? Zweette jouw pony/paard ook met zo'n smalle strook?

Momenteel doen we rustiger aan en natuurlijk lang uitstappen. Als het kouder wordt gaat het beter, dan zweet hij niet/minder.
Nu heeft hij al een behoorlijke wintervacht en het weer is nog goed (warm).

Marcella, ik heb je ge-pb'd

Bedankt voor jullie tips/recaties! OK dan! *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:05

Toch hoor ik veel goede ervaringen van dit model.
Ze kunnen wel de warmte kwijt, maar kunnen toch gewoon buiten blijven (zonder deken) gewoon 1 streep scheren, klaar (of het mooi is is een ander verhaal)

Maar, let op, ik heb het gehoord, heb er (nog) geen ervaring mee

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 08:56

Bedankt Stef!
Als ik het doe (zit er nog over te denken). Dan wilde ik het gauw doen, zodat in december-februari er weer vacht zit.