shetjes en wintervacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

shetjes en wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 09:39

Ik zit er al een tijd over na te denken wat ik nou met de shetjes moet doen in de winter. Ze krijgen zo'n enorme winter vacht en daar wil ik eigenlijk vanaf. Zoveel haar hebben ze helemaal niet nodig. Als het een beetje lekker weer is in de winter staan ze gewoon te zweten ook als ze niks gedaan hebben. Plus dat het van de zomer weer eeuwen duurt voor ze die vacht kwijt zijn.
Ze staan dan wel gewoon buiten met een inloopstal, maar kunnen makkelijk met de helf aan vacht toe.

Maar om ze nou te scheren zie ik ook niet helemaal zitten. Zij ze weer zo erg kaal en kunnen helamaal niet meer zonder deken.
En als je alleen met dekens gaat werken is de kans groot dat alsnog best veel haar krijgen en lopen ze de hele winter met een deken op de wei wat dan natuurlijk weer gesloopt wordt.

Wat doen jullie met de shetjes?

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:31

Tobi krijgt rond eind oktober,een waterdichte winterdeken om
Een groot deel van het haar is veel minder

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:38

Ik laat het gewoon altijd zitten, mijne heeft er eigenlijk haast nooit last van als hij stil staat en het wat warmer is eerlijk gezegt. Als hij weer zijn vacht moet verliezen doe ik altijd iets olijfolie door zijn voer, dat bevorderd het iets (werkt bij de mijne in ieder geval wel) en krijgt hij een mooie glansende vacht Knipoog Maar verder kan je er volgensmij niet veel aan doen (behalve scheren dan) Shetties zijn gewoon in de winter lieve harige teddybeertjes Knipoog

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:39

ik laat de vachten van mijn shetteh gewoon zo, doe er helemaal niks aan, als ze ze niet nodig zouden hebben maakten ze die ook niet.
die van mij staan ook de hele winter buiten.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:42

Ik heb een welsh X shet en krijgt echt een vreselijke wintervacht.

Ik heb een keer geprobeert het minder te laten worden door op tijd met dekens te beginnen maar doordat het minder lang licht is in de herfst en winter houd je het toch niet tegen.

Het is niet alleen de temperatuur die invloed heeft op de vacht maar ook de lengte van de dagen heeft er mee te maken.

Scheren wil ik niet, vroeg met dekens beginnen heeft geen zin en dat gedoe met welke deken moet hij nu op...en als het zonnetje nou gaat schijnen? nee daar begin ik niet (meer) aan.

Mijn oplossing is gewoon niet rijden in de winter, hij wordt zo vreselijk nat dat droogstappen echt geen zin heeft want drogen duurt echt uuuren.
De kans dat hij dan kou vat is gewoon te groot.

Daarbij komt dat het s' winters zo vroeg donker is dat ik doordeweeks toch al niet aan rijden toe kom want ik heb alleen de mogelijkheid om in het bos te rijden en dat gaat een beetje moeilijk in het donker Clown

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:04

Mijn verzorgshet staat ook dag en nacht buiten, ook in de winter, met loopstal, ook zonder deken, krijgt wel een hele dikke wintervacht, maar staat niet te zweten als het wat warmer is en dan niks heeft gedaan!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:17

Mijn verzorgshetjes hebben ook altijd een hele dikke wintervacht. Daar hebben ze helemaal geen last van. Als het warmer wordt beginnen ze altijd gelijk te verharen en kan ik ze weer uren poetsen:D