hoe krijg ik mijn paard altijd de trailer in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:53

levensgevaarlijk zo'n spanband.
stel je paard glijd uit met de achterbenen, of raakt in paniek !!

Hoe maak jij het dan los VOORDAT jou paard z'n nek gebroken heeft op de plaats waar het halster zit.

Ik hoop dat de rest hier op bokt wijzer is.

En betreft het paard : die vertrouwt jou niet ?
Logisch toch als je hem alleen maar laat weten dat jij de baas bent.
Vertrouwen moet je verdienen en kan je niet afdwingen !

Een paard is een vluchtdier, die kan je niet de baas zijn door af te dwingen, vroeg of laat gaat ie helemaal over de rooie.........
zet het nummer van de dierenarts maar in je mobiel, die zal je dan echt nodig hebben.

Ik vind jou gedrag ten opzichte van het paard ronduit belachelijk !!

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:50

kiana schreef:
levensgevaarlijk zo'n spanband.
stel je paard glijd uit met de achterbenen, of raakt in paniek !!

Hoe maak jij het dan los VOORDAT jou paard z'n nek gebroken heeft op de plaats waar het halster zit.

Ik hoop dat de rest hier op bokt wijzer is.


Ben ik het helemaal mee eens. Hoe kan je nou denken dat dat veilig is.....?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:26

Tja, je kunt het snel doen met het risico dat hij zijn nek breekt als hij uitgleid, of je kunt er de tijd voor nemen en zorgen dat hij gewoon naar je gaat luisteren.

De basis is dat hij op de grond naar je luisterd: stap is stap, ho is ho. Als hij dat onvoorwaardlijk doet zonder dat jij aan het halster hoeft te komen kun je het gaan proberen met de trailer. Rustig voor de trailer gaan staan en zorgen dat hij ten alle tijde met zijn hoofd in de trailer kijkt. Hij mag gaan springen en terugwijken, als hij maar in de trailer kijkt. Als hij rustig stil staat geef je het commando stappen. Niet aan het halster gaan trekken, hij moet naar voren stappen op jou stem. Als je gaat trekken zal hij gaan terugtrekken, je halstertouw alleen gebruiken om zijn hoofd in de trailer te houden. Een stapje is voldoende om hem te belonen, geen reactie is een tikje tegen de ondekant van de achterbenen. (Mijn ervaring is dat een tik tegen de kont protest naar achteren opleverd en een tikje tegen de benen een reactie naar voren). Al die tijd moet hij met zijn hoofd in de trailer blijven kijken. Dit rustig blijven doen tot dat hij er in staat. Dat duurt de eerste keer misschien 2 uur, de tweede keer een half uur en de derde keer loopt hij er zo in.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, want dit is echt levensgevaarlijk.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:49

Caty schreef:
Iets wat er op lijkt maar veel veiliger is een lang touw aan het halster en dan door de trailer en door het voordeurtje. Als daar iemand aan trekt ontstaat er een soort hefboom en heeft het paard weinig keus dan naar voren



Klinkt beter misschien, maar zo hebben ze mijn merrie ook eens geprobeerd te laden, en ze begon zo hard te trekken dat de stang binnenin krom trok, deurtje ontzet, kap van de trailer los, trailer omver getrokken en auto stond zo te schudden dat het alarm afging.

Resultaat : een kapotte trailer, paard met een wond boven haar oog en die gaat noooooit meer de trailer in.
Bij die van mij heb ik het echt opgegeven. Ze is ontzettend dominant en er gaat een knop om als ze de trailer maar ziet. We zijn er een half jaar voor in training geweest, om het op een rustige en vertrouwens-manier te doen, maar zonder resultaat.

Pas dus op met rare truckjes, je kunt je paard er helemaal mee verpesten !! Het hoeft maar een keer fout te gaan en ze vergeten het nooit meer.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:23

je kan hem ook gewoon de hemel in prijzen als hij erin staat, en veel bix, en andere lekekre dingetjes geven!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:35

het lijkt mij veiliger om veel te oefenen met je pony op de manier zoals fancylover het gedaan heeft. Zo heb ik het ook met Jaike gedaan, daar stond ik soms wel 3 kwartier mee te klooien. Een lijn achter haar billen langs was niet mogelijk want ze liet zich gewoon vallen.

Dus ik heb 1,5 uur gepakt om te oefenen met biks en als ze 1 voetje op de klep zette heb ik haar de hemel ingeprijst! Het ging echt super snel, daarna ben ik gaan oefenen met een longeerlijn om de voorste stang heen na 3x had ze het helemaal door. Nu blijf ik naast de trailer staan met in mijn linkerhand het touwtje en mijn rechterhand een zweepje, madame loopt rustig de trailer op, ik gooi het touwtje op haar rug en doe de stang achter haar billen.
Het is alleen een kwestie van gedult en oefenen.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:20

Dit is echt (zoals velen al zeggen) levensgevaarlijk. De pony van een vriendin van mij hebben ze ook een keer op deze manier proberen te laden. Ze zou naar een wedstrijd, kon ze dus mooi vergeten. Pony laat zich achterovervallen, over de band heen, klap met zijn hoofd op de straat, met als resultaat een wond. Hij was kreupel, had overal schrammen en het blijvende resultaat is dat hij toen echt al zijn vertrouwen kwijt was.

Wat nog wel eens wil helpen is de trailer in het land zetten, wel blokken eronder zetten bij de klep, anders kiept ie. Zet je paard met de trailer in een schaars land, waar je hem dus bij moet voeren. En dat bijvoeren doe je in de trailer. Als het regent kan je paard schuilen in de trailer. Op een gegeven moment gaat hij vanzelf eens in die trailer kijken en ondekt dat het helemaal niet eng is in een trailer, het is er droog, hij krijgt er eten. Laat de trailer op dezelfde plek staan en probeer hem daar eens te laden. Als dat lukt laat je de klep een sluiten door een ander terwijl jij er nog instaat (niet rijden!!!) Stel hem op zijn gemak en geef wat lekkers. Als het niet meteen lukt gewoon even wachten. Zorg wel dat je hem steeds beloont als hij in de trailer staat. En dat je hem in het begin niet te lang erop laat staan. Op een gegeven moment zet je de trailer ergens anders neer en probeer je hem daar te laden. Lukt dat, rij eens een klein rondje en weer belonen. Ga zo steeds een stapje verder, lukt iets niet, ga je een stapje terug. Als je paard dan op een normale manier de trailer ingaat zal het echt heel ontspannend gaan. De pony van mijn zusje zet je met zijn neus richting de klep, halstertouw af en hij loopt er zelf in. Het zet zichzelf nog net niet vast *LOL*

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat je niet weer met die band gaat prutsen, maar wat manieren die bokkers hier noemen gaat proberen. Gaat het vast goedkomen

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:26

Super link met een spanband, maarja dat hebben nu wel genoeg mensen gezegd, hoop dat het ook iets helpt!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:32

Nimmedor schreef:
mijne blindoek ik, die is namelijk ook zo'n ramp met laden.
Probleem is dat hij het doorkrijgt en steeds moeilijker word....
dus houd ik dit topic goed in de gaten


jup dat hebben ze na een paar keer ook wel door de ene iets sneller dan de ander.. pearl had het na drie keer door Boos!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:48

Als ik mijn paardje niet op de trailer krijg doe ik het met een longe achterdoor maar die manier van jou vind ik er gevaarlijk. Een longe kun j nog losmaken als het misgaat maar dat van jou niet.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:36

ik hoop dat je van al deze verhalen iets geleerd heb en dat je stopt met die spanband! en gewoon rustig ga oefenen met de trailer!!!!!!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:53

Waarom zet je de trailer niet in het land en voer je pony er 3 weken lang in. Ben je er eens en altijd helemaal vanaf! Lachen

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:56

als je met zon spanband gevaarlijk vind kan je ook 2 personen met lijnen erachter laten lopen en die dan achter het paard sluiten mocht die dan achterover slaan kan je die lijnen zo loslaten, mijn ponys willen ook nooit de trailer in ( wat me een x gered heeft anders was ze meegenomen door een handelaar maargoed) maar met een emmer brokjes lukt het vaak wel

Maiky

Berichten: 12
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:45

Idd wat RedFlame zegt!!!! Heeft bij de mijne ook altijd gewerkt.

2 longeertouwen vast maken aan de zijkant en dan met 2 mensen achter het paard langs zodat je weer naast de klep staat. Een derde leid het paard dan de trailer in.

Nu neem ik altijd 1 longeertouw mee voor de zekerheid. En als hij maar even laat blijken dan hij er niet in wil dan hoef ik alleen maar het longeertouw te laten zien en dan gaat ie al Lachen

Verder heb ik nog een optie, 2 touwen aan het halster en beide touwen tussen de voorbenen naar de singel (paard dus wel even zadelen, of een ander soort band om doen) en de touwen daarna de trailer in om de borst paal. Zo kan je het paard een soort van takelen. En het paard kan dus niet meer steigeren omdat het touw via de singel gaat. Dit natuurlijk wel erg rustig doen en er de tijd voor nemen met evt. een paar lekkere wortels Knipoog

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:24

ik vind dat je beter gewoon kunt oefenen en niet beginnen met de longeerlijnen op een gegeven moment wil hij er dan ook niet meer in en ben je weer terug bij af! dus probeer gewoon zonder hulpmiddelen (wel beetje bix ofzo) te oefenen! dan heb je er later heel veel plezier van!

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:10

Zelden zoiets belachelijks gehoord als een paard laden met een spanband. En wat doe je met een paard als er geen sprake is van vertrouwen maar je alleen maar de baas wilt zijn?????
Ga dan lekker mountainbiken of zo.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:18

Overigens is ook een longeerlijn niet altijd de oplossing... Ik heb een paard gekend die daar dus dwars doorheen ging, en twee mensen achter zich aan sleepte. Rust en vertrouwen is het belangrijkste.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:29

hier gaan mijn haren van overeind staan!

dwingen is geen manier om te leren luisteren!!! Huilen Huilen
WAT EEN BELACHELIJKE MANIER om je paard erin te krijgen..

vertrouwen krijgen en leren begrijpen is een manier om te luisteren!
tja,en dat duurt nu eenmaal langer,geduld is een schone zaak.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:45

in het begin ging mn haf gewoon op de trailer..
maar nadat we naar de tandarts waren geweest, heeft hij nog wel eens af en toe kuren, dan loopt hij er half op en zet m dan in zn terug ofzo..
als mn moeder dan met de longeerlijn aankwam. om die zo achter hem te doen, liep hij er al op..

nu hoef ik alleen mn stem nog maar een beetje te verheffen en hij loopt er weer gewoon op!

over een tijdje is denk ik dat al niet meer nodig

Maiky

Berichten: 12
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:28

Natuurlijk moet je paard het vertrouwen hebben, maar het kan best zijn dat een paard gewoon geen zin heeft. Je merkt snel genoeg of hij dwars is of dat hij in paniek raakt. Als je paard bijv. niet wil galloperen dan ga je hem toch ook niet verleiden met snoepjes!!! Dan geef je gewoon een schop of een tik. Het paard moet gewoon zijn grens kennen en dat zal hij elke keer weer willen verkennen met dit soort geintjes. En een paard is na een tik op z'n billen echt niet meteen z'n vertrouwen kwijt hoor. Zo gaan paarden onderling ook met elkaar om.

Ennnn... sorry hoor, je bent toch de baas over je paard?!?!? Of mag hij ook af en toe op jouw rug?!?!?

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:14

Leer gewoon goed trailerladen bij een professional, lang niet zo duur dan dierenartsrekeningen etc....

En het hoeft helemaal geen langdurige, dure cursus te zijn. SOms moet je net even weten wat te doen...

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:07

wat vaak goed helpt is een bezem. Je hoeft niet te slaan, dus ze raken niet in paniek.
Het geprik van de bezem vinden ze echter wel zo naar dat ze snel de trailer op lopen.
De andere oplossing met de band lijkt me wat link bij sommige paarden.