zit vinden in springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

zit vinden in springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 15:05

Ik heb vandaag een springzadel gekocht. Het is een stübben siegfried II K2 geworden. Dit zadel paste het best op mijn pony en mijn benen lagen er ook heel mooi in.

Ik had alleen onwijs veel moeite om mijn zit er een beetje in te vinden. Met galloperen ging het prima, doorzitten in draf zat ook best maar lichtrijden was echt een probleem. Voor mijn gevoel kostte het me echt moeite om eruit te komen. Het ging uiteindelijk wel iets beter.

Het is ook een superplat ding terwijl ik een dressuurzadel gewend ben. Korte beugels ben ik al helemaal niet meer gewend. Zou het daardoor komen?

Nog meer mensen met hetzelfde probleem?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:14

Vrij bekend probleem ja, zit maar een ding op veel op je springzadel rijden. Het is altijd even wennen. Als ik een tijd niet op mijn springzadel heb gereden moet ik ook altijd even wennen. Uiteraard kost het lichtrijden veel moeite, je been is veel meer gebogen, dus de scharnierbeweging is vaal groter dan met een dresuurzadel, kost dus wat extra kracht in je bovenbenen.

Als ik te lang op mijn springzadel zit krijg ik ook last van mijn knieën hierdoor. Je kan het jezelf iets makkelijker maken door je beugels in het begin iets langer te doen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:31

Ik ken het, en geloof me, als je eenmaal gewend bent aan zo'n close-contact wil je niet anders meer. Maar gewoon oefenen, komt wel!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:36

ik heb er helemaal geen last van gehad (heb hetzelfde zadel en een passier dressuur) maar een paar keer ermee rijden en je wil niet anders meer Haha! Ik heb er laatst zelfs een dressuurproefje mee gestart *LOL*

Het is idd het verschil dat je met korte beugels rijdt, maar gewoon volhouden en dan rijdt het echt superfijn Haha!