vrijspringen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

joske_vuran

vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 15:17

Ik zou mijn fjorden graag willen laten vrijspringen, maar hoe moet je dat aanpakken?
Heb je dan niet veel meer kans dat ze over de wei-omheining springen? (zijn deugnieten hoor)
Moet de rand van de bak/wei dan extra hoog zijn, en mogen de hindernissen niet hoger dan de bakrand?
kortom: raad gevraagd! Lachen

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:40

ik weet het niet, sorry.
Maar ik help je even je topic hoog te houden Lachen
In ieder geval veel succes.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:43

Je moet je pony door middel van je stem en lichaamstaal en zweep over de sprong zien te krijgen. De sprong kan je het beste op de hoefslag op de lange zijde zetten. Je kan zelf weten hoe hoog je de sprong wilt maken. Je kan dat zelf onderzoeken en kijken wat ze zelf doen en willen Lachen Ik zou laag beginnen misschien alleen met balkje. En dan met kruisje

Sicco, de liefste!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 15:50

maar gaat hij niet eerder over de wei-omheining heen springen als ik hem leer vrijspringen??

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:59

Moet je anders effe zo'n balk schuiten tegen de staander doen zodat hij er niet langs kan

Sicco, de liefste!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:00

Zelf nog nooit last van gehad. Wel zet ik de sprong altijd van de uitgang af, anders komen ze weleens op andere ideeën.... (al eens meegemaakt). De wei springen ze niet uit, komt ook door de stroom denk ik.

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 16:54

Doet verder niemand dit???

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:56

Nou..ik weet niet hoe hoog je omheining is?
maar ik heb er nooit last van gehad Tong uitsteken

Lachen

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:51

ik heb nog nooit last gehad van mijn paard die over een omheining springt en ik laat hem regelmatig eens vrijspringen en gek doen.
Ik denk dat de paarden zelf wel slim genoeg zijn om te weten waar ze over moeten en niet over, en ik denk ook, als ze echt heel erg willen om over je weide draad te gaan dat ze er al lang over waren

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:55

ik heb marco vandaag laten vrijspringen! gewoon hindernisje op de hoefslag neerzetten en dr over heen springen maar! ze springen nie zomaar over de omheining heen hoor Knipoog ik zou zeggen probeer het en je weet het Knipoog

jaja marco heeft wel 1.02m gesprongen vandaag Haha!:D:D *ik is super trots*

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:01

Je kan zo;n soort sluis achtig iets maken voor de sprong zodat hij er niet langs kan.
Zou Anouar ook wel eens los willen laten springen, maar mag helaas niet opjagen van de manege eigenaar, dus laat staan vrijspringen!

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:09

uhm.. ik weet niet hoe hoog de omheiningen van jouw weide/bak zijn.. maar als je paard nog nooit vrijgesprongen heeft krijg je ze echt niet zomaar over bv. 1.30 hoor..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:38

Dat valt over het algemeen wel mee.
Wij laten de paarden van tijd tot tijd wel vrijspringen. We zetten dan een straatje neer.
Vanuit de hoek een balkje, dan een kruisje, daarachter op 6.40 een steil en op 6.80 een oxer. Aan de staanders maken we dan rood/wit lint vast.
Dan kan je je paard zo het straatje in jagen.
Als je dat voor het eerst doet kan je beter met zijn tweeen zijn.
De afstand staat op KWPN paarden dus je zult iets moeten aanpassen.

Lenrieta v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 5 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:39

ilsejee schreef:
uhm.. ik weet niet hoe hoog de omheiningen van jouw weide/bak zijn.. maar als je paard nog nooit vrijgesprongen heeft krijg je ze echt niet zomaar over bv. 1.30 hoor..

Ach, uitzonderingen bevestigen de regel hè.... Ik heb een paar 2,5 jarigen gekend die de bak uithuppelden terwijl de omheining op 1.40 stond. Maar dat zie ik een fjord zo snel nog niet doen....

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:44

Mijn paard is een keer over de afrastering gesprongen en toen had ik haar nog nooit laten vrijspringen. Ze sprong ook gewoon van de ene in de andere rijbak, omdat ze niet naar binnen wilde.

Ik zou de sprongen altijd lager houden dan de omheining. Om ervoor te zorgen dat ze erover gaan, de sprong aan de ene kant tegen de bakrand zetten en aan de andere kant een schuine balk. Werkt bij mijn paard erg goed. Ik laat haar binnen losspringen... ik zit namelijk ook in mijn achter hoofd met dat eruit springen, bij mijn paard weet ik zeker dat ze geen moeite heeft met de bakrand. Hindernissen van 1.40 springt ze ook zo...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie