Hoe moet een correctiebit bevestigd worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Hoe moet een correctiebit bevestigd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 14:23

Ik heb van een ruitersportzaak een correctiebit te leen, dit is nog het oudere k&k bit zonder pijltje erop. Ze hadden er voor mij een sticker opgedaan welke kant links moest, maar toen ik hem er zo in probeerde te hangen wees het bochtje naar beneden (drukt dan op de tong) en dat leek me niet erg comfortabel. Ik heb hem er dus anders ingehangen zodat het bochtje naar boven en naar achteren wijst, maar ik twijfel nog wel of het zo goed is. Heeft iemand een foto, van het bit in de paardenmond of aan het hoofdstel vast zodat ik kan vergelijken?

Ik zal nog even uitleggen waarom ik met een correctiebit wil rijden.

Mijn merrie is een paar maanden terug door een paardentandarts behandeld, ze had erg scherpe randen en punten, die zijn inmiddels weggehaald. De paardentandarts merkte op dat mijn paard een erg klein mondje heeft. Ze heeft een korte mondspleet een hangend rooster. Ik reed voorheen met de k&k conrad ultra, maar echt fijn liep ze er niet op. Ze hangt op het bit en wil nog ook wel eens de tong erover gooien. Volgens de paardentandarts is dit bit totaal ongeschikt omdat het te dik voor haar mond is en door de korte mondspleet te ver naar voren hangt. Ik heb van hem toen een myler bit te leen gehad, maar ik vond het bit te scherp, ze werd daar erg onrustig van. Ik moet zeggen dat de aanleuning wel een stuk beter werd.

De afgelopen week heb ik met een ongebroken bit (d-trensje) gereden en dat ging heel goed. Alleen als ze wat teveel haar best wil doen en een beetje druk wordt begint ze met haar tong te klooien en gooit hem over het bit. Vandaar dat ik nu het correctiebit graag eens uit wil proberen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:19

ik heb ook een correctie bit gehad. ook even moeten kijken hoe hij moest Haha! en ook verkeerd in demond gehangen.
ik heb geen plaatje, maar kan het misschien wel een beetje uitleggen

als je hem in je hand hebt moet de boog naar boven wijzen.
het is misschien makkelijker als je je hoofdstel opkan hangen, zodat je al hangend het bit er aan kan doen.
je maakt de bakstukken vast aan de ringen en je blijft zorgen dat de tongboog omhoog gericht staat.
dan maak je de teugels onder de bakstukken vast en dan hoort hij goed te zitten

als je het hoofdstel vast hebt zakt die boog weer naar beneden, vandaar dat je als je het bit in wilt doen moet zorgen dat de boog omhoog wijst.

hoop dat je het een beetje snapt, want het is eigenlijk heel simpel.. alleen ff goed in de gaten houden dat je die boog omhoog doet e jezelf niet in de war raakt als je het hoofdstel vast hebt datie omlaag wijst.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:47

Ik heb het even geprobeerd en dan kom ik op hetzelfde uit. Ik heb voor de zekerheid nog even een foto gemaakt.

Afbeelding

Zo ziet het er van rechtsvoor uit als ik de boog met mijn vinger omhoog hou. Is het zo goed?

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:41

Ik vroeg mij al af waarom dat pijltje op de K&K bitten staat Haha!
Zoals op bovenstaande foto is correct.