Hoe te stoppen met hinneken onder het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Hoe te stoppen met hinneken onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 01:10

Hallo,

Ik rij zo af en toe op een zeer kleine kwpnertje.
Het is een merrie met veulen.
Alleen het probleem is als ik rij hinnekt ze haast aan 1 stuk door.
En ja je kan het stoppen ik weet dat ze haar veulen roept maar daar heb ik niks aan.
Hebben julie mischien tips om haar stil te krijgen?
Anders blijft ze dit door doen ook tegen andere paarden (wat ze ook al gewoon deed).
Tips? Ze zeiden tegen mij dat ik n "schop" moet geven en duidelijk zeggen dat het niet mag.
Maar ik vind dat het persoonlijk niet helpt.
tips?

[naam]

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 07:45

mijn paard heeft verlatingsangst...als ik nisk tegen hem zeg gaat hij ook de hele tijd hinniken omdat ik dan alleen in het bos ben...misschien gewoon tegen het paard praten of een zachtige rustige toon?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:26

Bij de haflinger die ik rijd helpt het om haar heel erg bezig te houden, veel voltes alle kanten op, overgangen verruimen verkorten telkens bezig blijven.
Zij heeft het vooral als ik haar echt aan het werk ga zetten, geen zin. Maar zijn we daar eenmaal doorheen dan wordt het echt een stuk minder.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:07

Inderdaad bezig houden. De merrie waar ik nu mee bezig ben vindt het vreselijk dat ze uit de wei gehaald wordt, weg bij haar vriendinnetjes. Onderweg van de wei naar het erf loopt ze dan ook hartverscheurend te hinniken...
Eenmaal op de boerderij ga ik met haar aan de slag, ik zit er nog niet op maar longeer haar, stap haar aan de hand enz. Ze wordt vanzelf rustiger, en na een tijdje krijgt ze wel door dat het geen afscheid voor altijd is Knipoog

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:34

Mijn merrie hinnikte ook de eerste dagen als ik haar reed naar haar veulen. Gelukkig luisterde ze wel heel goed naar mijn stem. Als ik dan merkte dat ze wilde hinniken en ik verhefde mijn stem. dan stopte ze.
En inderdaad heel goed aan het werk houden.
Het scheelt ook als ze het veulen niet kunnen horen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:46

Als ze het veulen kunnen horen zou ik zeggen lekker laten hinniken, dat is wel erg moeilijk te verbieden namelijk. Als dat niet kan of negeren, ze stoppen vanzelf een keer, of afstraffen, extra erbij vragen ofzo (niet slaan ofzo).