paspoort-chippen-hoe legaal zijn de bokkers ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

ik heb al wel/geen chip/paspoort

mijn paard/pony heeft (nog) geen van beide
41 (15%)
mijn paard/pony heeft alleen een paspoort
19 (7%)
mijn paard/pony heeft alleen een chip
15 (5%)
ik ben helemaal braaf: paspoort + chip
185 (71%)

Totaal aantal stemmen: 260


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:46

[quote="vera"]$35,00 Is altijd nog goedkoper dan 70 euro
Dat was ik kwijt voor een DNA registratie.
[quote]
wat kost 70 euro? paspoort/registratie + chip aan huis kost 35 euro
en elk controle-onderzoek dan voor je DNA?
Laatst bijgewerkt door Alane op 21-09-04 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:10

ik ben sinds gister helemaal braaf.. toen zijn mijn shet veulentjes gechipt..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:22

Ivanka was al gechipt en had al een paspoort toen ik haar kocht Lachen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:46

max(haflinger),casanova(shetlander),zena(paard) en zelfs mijn oude ezelhengst romeo zijn allemaal in het bezit van chip en paspoort!!


BRRRRRAAAAAAAAAAAFFFFFFFF he?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:50

Lady heeft sinds 2 weken een chip, en ze heeft sinds begin juli een paspoort.
Viënna heeft nu nog alleen een chip, maar haar paspoort is in de maak Haha!

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:56

ik heb geen van beide... stout he? Haha! Tong uitsteken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:06

Mijn paard is gechipt en heeft keurig netjes een eigen paspoort
(moet ook wel anders kan ik problemen krijgen met de wedstrijden)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:14

fabienne schreef:
Het heeft niks met braaf te maken, het is gewoon een vereiste als je wedstrijden wilt rijden, dat je paarden identificeerbaar zijn (en chippen is veeeeeeel goedkoper dan DNA onderzoek).

Als je geen wedstrijden rijdt, heb je er wat dat betreft ook niks mee te maken.

Als je in plaats van 'braaf' 'legaal' had gezet, was het in ieder geval objectiever geweest.
Het etiket 'braaf' geeft niet bepaald een objectieve indruk over de onderste te kiezen optie mee. 'Braaf' is een waardeoordeel, en in die zin niet objectief, dus gekleurd!


Hmmm, het wel of niet starten is een keuze die je maakt. Bij die keuze hield het in dat je een tweede identificatie moest hebben naast het paspoort. Wil je starten dan moet je je houden aan die verplichting. Maar je hebt nog steeds een keuze, wil je het niet, dan niet starten.

Nu is elke paard verplicht een tweede indentificatie te hebben. Dat heeft niets te maken met een keuze, je moet. Gelukkig dat er nog een keuze is tussen Chippen en DNA.

Wat is braaf? De mensen die gewoon zonder nadenken gelijk laten chippen, dat is in mijn ogen braaf. Mensen die er over nadenken en de voor en tegens overwegen over wel of niet chippen zijn niet braaf, die hebben hun hersenen gebruikt. En wat dan de uitslag van hun overdenking is staat hierbuiten en is dus niet braaf.

DNA zal op termijn goedkoper worden. Amerika is vergaande met onderzoekingen, mede omdat het een goed middel is tegen de misdaad (waar wij straks ook van gaan profiteren). Het is eigenlijk wachten op een mobiele DNA tester die ter plaatsen een DNA kan bepalen van een manen plukje. Tja, dan is er al helemaal geen echt verschil tussen identificeren van een paard met chip of DNA. De kosten gaan ook binnenkort omlaag van DNA.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:18

Imker heeft zowel een paspoort als chip. Vienna heeft alleen een stamboekpapier en ik ben ook NIET van plan om haar te laten chippen. 't Arme ding is al 23 en ik ga daar ook geen chip meer in laten frotten.

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:21

Siral had al een pp toen ik heb kocht, ik wilde hem toen meteen laten chippen, maar hoorde dat het voor een jonkie nog niet zo goed was, heb het toen niet gedaan. Maar een half jaar terug, moest het wel van de stal eigenaar moest iedereen chippen omdat het verplicht werd en je anders niet mag vervoeren. Heb er toen over nagedacht om het toch niet te doen, maar ben blij dat ik het wel heb gedaan. Moest vorige maand met spoed naar de kliniek en stel je voor dat ik niet gechipt had en ik werd aangehouden, die kosten zullen vast hoger zijn dan het chippen zelf!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:21

Voor degene die willen weten of de regels kloppen:

Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.
Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden.

Te lezen op de site van de PVE.
Vervoeren van dieren is in de breedste zin des woords, dus ook rijden langs de weg.

Als ik mijn DA laat komen om mijn paarden te chippen ben ik 70 euro kwijt. Ik weet niet wie er voor 35 euro langs komt??

Maar ik laat ze niet chippen dus dat is nog goedkoper Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:24

kingstons schreef:
Maar een half jaar terug, moest het wel van de stal eigenaar moest iedereen chippen omdat het verplicht werd en je anders niet mag vervoeren.

Jammer dat je niet goed op de hoogte was want het was verplicht om een paspoort te hebben, niet een chip.....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:33

vera schreef:
Voor degene die willen weten of de regels kloppen:

Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.
Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden.

Te lezen op de site van de PVE.
Vervoeren van dieren is in de breedste zin des woords, dus ook rijden langs de weg.


No way, onder vervoeren wordt verstaan "vervoeren boven de as", in een trailer of vrachtwagen dus.

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:35

Ik vindt het niet zo heel erg. Ik had er toen het geld voor en nu wie zegt dat ik dat heb wanneer het wel echt verplicht is, dus ben blij dat ik het toen heb gedaan. Op zich was het niet zo duur. Bij ons heeft de buurman gechipt voor 15 euro en ik geloof dat ik bij het kwpn nog 35 euro moest betalen voor het registreren.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:39

Dan nog komt je niet weg met de volgende regel dat het paspoort altijd bij het paard hoort te blijven en op elk moment kan worden opgevraagd....

Maar als het daadwerkelijk "vervoeren boven de as" was geweest dan had dat er wel gestaan.
Ze houden hun teksten niet voor niets zo kort en veel omvattend om hier altijd op terug te kunnen grijpen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:36

vera schreef:
Dan nog komt je niet weg met de volgende regel dat het paspoort altijd bij het paard hoort te blijven en op elk moment kan worden opgevraagd....



vwb het eerste is dat ook de reden dat een paspoort geen juridisch bewijs van eigendom is, immers zou het paspoort bij de pensionhouder moeten liggen .... die dan gelijk eigenaar zou zijn als dat paspoort een eigendomsbewijs zou zijn ...

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:45

1x chip + paspoort (KWPN)
1x alleen paspoort ( Nederlands Appaloosa )
2x helemaal niks ( beide zijn vuilnisbakjes)

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:47

Maurits heeft al 2 jaar beide! Dus wij zijn echt al best lang superbraaf! Lachen
Verder heeft onze hond ook een chip, alleen de kat moet nog Knipoog

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:50

De onze zijn allemaal al jaren gebloodtyped én DNA onderzocht. Ik vind dat meer dan voldoende!! De enige chips die erbij mij nog inkomen zijn die van Lace!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:26

Citaat:
het eerste is dat ook de reden dat een paspoort geen juridisch bewijs van eigendom is, immers zou het paspoort bij de pensionhouder moeten liggen .... die dan gelijk eigenaar zou zijn als dat paspoort een eigendomsbewijs zou zijn ...

Daarom is de hele paspoort affaire (ja ook bij paarden Knipoog ) en het chippen zo'n duistere zaak.
Bij diefstal wordt er geen enkele controle uitgevoerd.
Bekend verhaal hier op Bokt van twee dure sportpaarden die onafhankelijk van elkaar gestolen waren. De hengst is ondertussen rustig gecastreerd door een erkende DA, er is dus geen controle uitgevoerd welk paard hij de ballen er af hakte. Zowel dit paard als de merrie zijn door oplettende burgers bij hun eigenaren terug gekomen, niet door hun chip.

Zo ontving ik een brief van de DA begin dit jaar dat onze paarden niet meer behandeld kunnen worden zonder paspoort en chip. Hij is inmiddels al weer heel wat keertjes over de vloer geweest zonder ooit te controleren of mijn paard wel gechipt is....

Wat gebeurd er zodra je gestolen paard de grens over gaat naar landen waar chippen niet verplicht is?? Als dit dan zo'n geweldige diefstal prefentie is geldt dat alleen tot land's grenzen.

Daarnaast is een chip zeer fraude gevoelig en kan eenvoudig onklaar worden gemaakt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat betreft de nut van het chippen.
Wacht maar af, in 2006 ligt er een belastingaanslag op de mat voor het houden van paarden Haha!

Anike

Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:50

Die van mij heeft braaf een chip en een paspoort..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:57

De mijne heb ik met chip en paspport gekocht. De shet heeft alleen een veulenpaspoort...weet niet wat het inhoud maar die krijgt geen chip ofzo. Wordt binnenkort verkocht.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:17

vera"]
Daarom is de hele paspoort affaire (ja ook bij paarden Knipoog ) en het chippen zo'n duistere zaak.
Bij diefstal wordt er geen enkele controle uitgevoerd.
Bekend verhaal hier op Bokt van twee dure sportpaarden die onafhankelijk van elkaar gestolen waren. De hengst is ondertussen rustig gecastreerd door een erkende DA, er is dus geen controle uitgevoerd welk paard hij de ballen er af hakte. Zowel dit paard als de merrie zijn door oplettende burgers bij hun eigenaren terug gekomen, niet door hun chip.
[/quote]
Als je al uitzonderingsgevallen of specifieke gevallen nodig hebt om aan te kunnen tonen dat een paspoort icm een chip niets deugd ben ik geneigd om te zeggen: De uitzondering bevestigd de regel Haha!

[quote="vera"]
Zo ontving ik een brief van de DA begin dit jaar dat onze paarden niet meer behandeld kunnen worden zonder paspoort en chip. Hij is inmiddels al weer heel wat keertjes over de vloer geweest zonder ooit te controleren of mijn paard wel gechipt is....

Wat gebeurd er zodra je gestolen paard de grens over gaat naar landen waar chippen niet verplicht is?? Als dit dan zo'n geweldige diefstal prefentie is geldt dat alleen tot land's grenzen.
[/quote]

De chip is absoluut niet bedoeld als diefstal preventie of het kunnen aantonen dat jantje de eigenaar is, maar om paard en paspoort te koppelen... is een beetje vervelend als er een kudde fjorden of friezen lopen in de opfok om uit te vissen welke fries bij welk paspoort hoort

[quote="vera schreef:
Daarnaast is een chip zeer fraude gevoelig en kan eenvoudig onklaar worden gemaakt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat betreft de nut van het chippen.
Wacht maar af, in 2006 ligt er een belastingaanslag op de mat voor het houden van paarden Haha!

Wat is nu de meerwaarde van het onklaar maken of verwijderen van die chip? Behalve dat je paspoort dan niet meer klopt en men zich zou kunnen afvragen of je niet fraudeerd met paardenpaspoorten?

Paardenbelasting heet tegenwoordig motorvoertuigenbelasting Haha!
om daadwerkelijk paardenbelasting te gaan heffen zal men de wet moeten wijzigen waarin staat dat er geen belasting mag worden geheven op dieren anders dan honden Haha!

Ontopic: as vrijdag komt pony nr 5 gechipt en voorzien van paspoort en papieren Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:12

Alane;
Dit heten geen uitzonderingen maar praktijkvoorbeelden.
Zo maar eventjes van Bokt geplukt, er zijn genoeg andere....

De chip is bedoeld voor identificatie en registratie SAMEN met het paspoort.
Ik heb geen Fjord of Fries maar een getekende Quarter die geschetst is + een DNA registratie heeft. Dus is een chip niet nodig, paard is prima te indetificeren....

Er wordt al gefraudeerd dus dat is niks nieuws, de "meerwaarde" is dat je weer een "schoon" paard hebt waar een nieuwe chip in kan. Lijkt me duidelijk, toch....

Wetsvoorstellen worden eenvoudig gewijzigd als het geld in de schatkist kan opbrengen, kijk maar om je heen.....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:54

Vera"]
[quote="fabienne schreef:
(en chippen is veeeeeeel goedkoper dan DNA onderzoek).

$35,00 Is altijd nog goedkoper dan 70 euro
Dat was ik kwijt voor een DNA registratie.
[/quote]

Maar dan moet je nog iedere keer je DNA onderzoeken erbij tellen als je de pech hebt op wedstrijden of onderweg gecontroleerd te worden.

Het controleren van de chip met zo'n afleesgeval kost niets.

Trouwens ik heb voor het chippen 15 GULDEN betaald, in 1998, als een van de eerste rijverenigingen die aan het hele gebeuren meededen......

Trouwens, ik weet niet waar jij je paard laat chippen, maar bij de KNHS kost dat maar 28 euro per paard hoor! Dus toch nog steeds goedkoper dan DNA-onderzoek!!