Wat vinden jullie van dresuren op een oudere pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Wat vinden jullie van dresuren op een oudere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 09:56

Ik vroeg me af, ik heb nu drie jaar een pony, ze wordt nu bijna 22, waar ik soms best fanatiek mee rijd. En af en toe nog eens een onderling wedstrijdje in de L1. Ik zou opzich wel officieel willen rijden, maar dat doe ik zeker niet met mijn oudje Haha!

Ik zei ook een keer tegen mn moeder dat ik dat best zou willen, zegt ze: Ja dan doe je janine weg en neem je samen met je zus een wedstrijdpaard Haha! ( Zei ze dus voor de grap, maar ik zat daar over na te denken )

Dat laatste heeft er niet echt mee te maken maar dat was een reactie van mijn moeder Haha!

Wat mijn vraag nou is: Vinden jullie het zielig dat ik soms best fanatiek met haar aan het rijden ben, terwijl ze 22 is?


ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:59

het hangt van het paard af of ik het zielig vindt. als ze nog in goede conditie is en nog plezier heeft in het werken is er niks aan de hand hoor Lachen .

.

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:59

Als je pony het gewoon aankan, qua conditie en gezondheid enzo, dan vind ik het niet echt zielig...

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:59

Waarom zou dat zielig zijn? Als ze maar in goede gezondheid en conditie verkeerd.
Als ze het zelf nog leuk vind en het plezier voor je doet, gewoon doorgaan Haha! Alleen maar beter, want op pensioen zetten in de wei worden ze vaak niet gelukkiger van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:59

mijn buurmeisje rijdt nog wedstrijden met haar pony van 24 jaar, en je zou echt niet zeggen dat ie zo oud is, heeft een flinke dosis energie, niet stijf, nooit kreupel, dus dan kan het prima,
ze springt er ook wedstrijden mee, pony vind het geweldig....
dus als de pony er lol in heeft, why not?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:01

hangt volledig van het paard zelf af.
Mijn paard is 18, en ik rij nog fanatiek L2. Ze is in topconditie, kan een heel uur rijden zonder te zweten of doodop te zijn, dus waarom zou het niet kunnen? Zolang het paard nog in goede gezondheid en conditie verkeerd is er niks verkeerd aan Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 10:01

Mooi Haha!

Ze geeft zelf wel aan of ze zin heeft of niet, maar al te duidelijk zelfs Haha!
Iedereen die vraagt hoe oud mijn pony is moet raden, ik heb nog nooit iemand gehoord die haar hoger dan 15 schatte Haha! Ze heeft ook flink wat energie, en als ze er zin in heeft doet ze alles voor me.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:03

Als je pony nog graag wil werken en je zet haar stil omdat ze al 22 is, dan is het pas zielig!
Gewoon lekker rijden en kijken wat ze nog aankan!
Mijn pony is ook 22 en heeft ernstig spat. Zij vindt het helemaal niet leuk dat ze niet meer gereden kan worden.

Don't dream your life, live your dreams!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:05

Mijn paard is 16 jaar en daar rij ik ook bijna elke dag op.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:30

Toen mijn pony 20 was reed ik er ook nog wedstrijden mee. Maar die was ondanks haar leeftijd nog steeds heel pittig Haha!
Je kunt je pony beter regelmatig blijven rijden (als ze nog gezond is iig) Dan blijft ze fit, en als ze het nog leuk vind...

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:45

Ik heb een 18 jarige bijrijd pony. En wat een boef is dat. In doen en laten is hij VEEL jonger dan mijn 7 jarige hengst Tong uitsteken. Hij is ook haast nog meer een kleuter dan de 3 jarige Roos die ik aan het inrijden ben.

Een oude pony is zo oud als hij zich voeld. Dus ik zou er gewoon lekker mee door rijden!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:55

Ik vindt het absoluut niet zielig, als je paard tenminste nog in goede conditie is.
Vooral voor oudjes is het goed om in beweging te blijven, dus ik zie er niks verkeerds in hoor om ook nog wedstrijden te rijden!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:02

Mijn pony is 23, ik rijd soms wel 3 wedstrijden per maand, rijd 6 dagen in de week, ik spring en ik dressuur, en ze kan het allemaal makkelijk aan. Ze is dol op springen, en staat als we op wedstrijd gaan, eerder in de trailer dan ik. Ze doet alsof ze 10 is! Maar net zoals ikjuh zegt, het hangt volledig af van de pony, of ie het aankan. Net zoals mensen, de ene is oud op z'n 60e, terwijl de ander op z'n 80e nog achter het stuur zit.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:05

Voor veel oudere paarden is bewegen beter dan stil staan, dus waarom niet gericht voor iets trainen?

Ik zou het gewoon gaan doen, veel succes!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:07

ligt echt helemaal aan het paard! astrid is ook al 22 en daar rijd miri nog best fanatiek mee! 1x in de week een half uur/ 3 kwartier les en dan nog een paar keer een grote buitenrit! dus het kan best met een 22 jarige maar het ligt helemaal aan het paard zelf! als die het volhoud kan het best hoor

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Charlot_

Berichten: 345
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:11

Mijn pony is 24, daar rijd ik af en toe ook nog wedstrijdjes mee, volg best pittige lessen, spring, dressuur, rijd buiten, niks aan de hand, ze is nog heel pittig. Ik denk dat ik er niet goed aan doe als ik niet meer zou rijden.

Zolang het kan en je paard in goede conditie en gezondheid is, én er plezier in heeft, zou ik lekker door blijven gaan!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:15

Ik vind het zieliger als je haar in d'r uppie in weitje met pensioen te zetten. Je merkt vanzelf als het niet meer gaat en kan dan een stapje terug doen. Maar met werken worden ze wel het oudst.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:19

ik vind het ook niet zielig zolang ze er plezier in heb en het allemaal goed aankan!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:38

Stil staan = achteruitgang

Als je pony er plezier in heeft, waarom niet..

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:39

Idd, zolang je pony er nog plezier inheeft en er geen moeite mee geeft enzo kan het nog allemaal Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:47

sluit ik me helemaal bij aan!!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 11:53

Dennis schreef:


Een oude pony is zo oud als hij zich voeld. Dus ik zou er gewoon lekker mee door rijden!

long time to go Haha!

Bedankt voor de zeer snelle reacties, ben weer gerust gesteld Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:05

Hetja schreef:
Stil staan = achteruitgang

Als je pony er plezier in heeft, waarom niet..

Inderdaad en rust roest. Een paard geeft meestal zelf aan of het zin heeft om nog te werken.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:07

Zo lang ze het leuk vindt, en aankan, da zie ik het probleem er niet in Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:13

Geen probleem hoor ! mijn schim is ook 22 en heeft een veel betere conditie dan menig jong paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Nieknollie, Renee1991, Vagabondo en 29 bezoekers