Chippen dan nu toch verplicht :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:36

Okee dan hier nog een vraag (of ik moet er overheen gelezen hebben). Mijn paard staat ingeschreven in een Engels stamboek. Dat heeft dus niks met NL te maken. Moet het dan ook? (chippen)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:42

Cassidy schreef:
Nu maar wachten op de brief van het PVV, want ik heb bezwaar ingediend....
Die heb ik dus vandaag ontvangen.
Je moet op een formulier de namen en andere gegevens van je paarden invullen en een kopie van het eerste blad van je paspoort of stamboekpapier bijvoegen.

Ik zou alleen weleens willen weten welke 'ethische' bezwaren worden 'goedgekeurd' door de PVV. Anders kan ik altijd nog zwaar-gelovig worden Haha!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:50

denk je dat ze nu masaal alle politie agenten van z'n chip scanner gaan voorzien? Clown

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 22:44

Majo schreef:
Okee dan hier nog een vraag (of ik moet er overheen gelezen hebben). Mijn paard staat ingeschreven in een Engels stamboek. Dat heeft dus niks met NL te maken. Moet het dan ook? (chippen)


Ja, je moet ook chippen omdat je paard voor onbepaalde tijd in Nederland blijft (dus niet voor vakantie, wedstrijden, of zoiets dergelijks). Je kunt je paspoort samen met de transpondercode naar het KNHS sturen en die schrijven het dan in je paspoort. Het beste kun je het natuurlijk wel eerst even navragen bij de KNHS hoe het nou precies zit.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 00:03

Ik had het idd ook gehoord, maar mijn paarden heb ik meteen na aankoop laten chippen.

Zoals ik al een keer eerder heb gezegd; ik snap het probleem tegen het chippen niet, maar ieder het zijne

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 01:40

Het probleem van chippen vind ik de communistische inslag.

Men weet alles van je op een gegeven moment.

Zouden over 50 jaar , mensen ook gechipt moeten worden? Schijnheilig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 05:34

Ja. Kun je belasting gaan betalen voor het houden van jezelf. Clown



Voor wie duidelijke info. wil over (niet) chippen:


www.invisio.nl/antichip


Voor de pro's: het is kinderlijk simpel om de chip onleesbaar te maken,
dus als je de illusie nog hebt dat zo'n chip enig nut heeft in geval van
diefstal...

Echt, de enigen die voordeel hebben van het chippen zijn de chipfabrikant,
de chiplezerfabrikant, de da's, de chippers, de administrerende
organisaties en op termijn waarschijnlijk de overheid (belasting).


Iemand zich al afgevraagd waarom 'onverzekerbare paarden vanaf
250.000 euro' niet gechipt hoeven worden ??? Verward

.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:14

Sugarmiss schreef:
Die heb ik dus vandaag ontvangen.
Je moet op een formulier de namen en andere gegevens van je paarden invullen en een kopie van het eerste blad van je paspoort of stamboekpapier bijvoegen.

Ik zou alleen weleens willen weten welke 'ethische' bezwaren worden 'goedgekeurd' door de PVV. Anders kan ik altijd nog zwaar-gelovig worden Haha!


OK dan! Dat is best snel. Ik hoop dat ik er binnenkort ook eentje krijg dan Lachen Moet je dan ook echt nog gaan vertellen wat voor ethische bezwaren je precies hebt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:34

Hou er wel rekening mee dat als je een DNA-profiel hebt laten bepalen ipv chippen, dat je de vervolg DNA-onderzoeken ook zelf moet betalen. Dat is wat mij tegenstaat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:50

Hoe zit dat met het Arabieren? Ik heb gehoord dat het AVS zelf komt chippen? Ik heb nu de papieren en het paspoort naar het AVS gestuurd om haar op mijn naam te laten zetten, maar hoe zit dat dan als ik straks naar een kliniek moet en ik heb geen paspoort? Ik heb ook al gehoord dat het AVS niet zo snel is met alles, dus dat kan nog wel even duren...

Het chippen zelf: Als ik Sabiha nu niet op mijn naam zou laten zetten, dan zou de fokker dus nog eigenaar zijn volgens de chip. Mocht er straks indd belasting moeten worden betaald, dan hebben hun dus een probleem Verward
Waar gaat dit allemaal heen zeg...
Verdwaalde chips, wie gaat de onkosten dekken etc??

Wat zijn "ethische" bezwaren??

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:55

Bezwaren die je op grond van een (geloofs)overtuiging hebt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:59

Dus ook als je er gewoon bezwaar tegen hebt? Niet alleen wegens geloofsovertuigingen?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:04

Tessebes schreef:
Hou er wel rekening mee dat als je een DNA-profiel hebt laten bepalen ipv chippen, dat je de vervolg DNA-onderzoeken ook zelf moet betalen. Dat is wat mij tegenstaat.


Begrijpelijk, maar het is natuurlijk nog maar de vraag of en hoe vaak dat
in de praktijk zal voorkomen?

Zo ook de chipcontrole op wedstrijden: de chipgegevens zijn bij iets
van vijf verschillende instanties ondergebracht.

Denk je nou echt dat een prijsuitreiking uitgesteld gaat worden
tot bij al die instanties e.e.a. nagezocht is? Vooral op za. en zo. ?

En zou voor controle op de weg niet hetzelfde gelden?



Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:07

griebels schreef:
Dus ook als je er gewoon bezwaar tegen hebt? Niet alleen wegens geloofsovertuigingen?


'Geloof' had ik tussen haakjes gezet.

Een voorbeeldbrief om bezwaar te maken vind je ook op de
site van

www.invisio.nl/antichip

De tekst daarvan kun je zo overnemen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:12

Botervlieg schreef:
Begrijpelijk, maar het is natuurlijk nog maar de vraag of en hoe vaak dat
in de praktijk zal voorkomen?

Zo ook de chipcontrole op wedstrijden: de chipgegevens zijn bij iets
van vijf verschillende instanties ondergebracht.

Denk je nou echt dat een prijsuitreiking uitgesteld gaat worden
tot bij al die instanties e.e.a. nagezocht is? Vooral op za. en zo. ?

En zou voor controle op de weg niet hetzelfde gelden?





Bij ons in de drafsport kom je bij wijze van spreken de baan niet eens in zonder chipcontrole, op zaterdag én zondag *LOL*. Ik kon er dus echt niet onderuit Lachen.

Heb Alane inmiddels gePB'd, ben echt benieuwd naar die lange-termijn-onderzoeken.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:16

promptertje schreef:
Bij ons in de drafsport kom je bij wijze van spreken de baan niet eens in zonder chipcontrole, op zaterdag én zondag *LOL*. Ik kon er dus echt niet onderuit Lachen.



Ook niet met DNA-identificatie of borgsysteem?


Citaat:
bij wijze van spreken


Is dat hetzelfde als 'bij wijze van doen'?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:23

Ik ben ook benieuwd naar die onderzoeken,
met name de lengte van de termijn.

Want hoe lang wordt er nou helemaal gechipt?

Wèl is bekend dat Duitsland op grond van die onderzoeken de plannen tot
chipverplichting van tafel geveegd heeft.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:41

Nee BV, het was chippen of anders paard niet eens in het stamboek, da's niet zoveel keus hoor Knipoog. DNA is óók nog onderzocht, profiel is vastgelegd (moest ook nog), maar als je je paard gaat kwalificeren, kan hij alleen de baan in als zijn chip aanwezig is. De controleurs lopen standaard met een reader rond.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:53

Mikkie schreef:
Ik vind het belachelijk. Mijn paard komt nagenoeg nooit van het erf af. Zelfs buitenritjes weet hij voor zichzelf te verkl*ten, dus waarom zou ik hem moeten laten chippen? Over een paar jaartjes gaat hij met pensioen op de wei. Ik vind het echt nutteloos. De kans dat iemand een paard van 20 jaar steelt vind ik ook vrij klein (en hij staat ergens achterom) dus.........


Zo simpel is het niet. Wij hebben een héle slechte registratie van de paarden in NL. Met ziektes als de MKZ enzo waren wij zo de l*l omdat we geen idee hadden hoeveel paarden er waar stonden! Als wij als sector professioneel een aparte status willen voor het paard - anders dan vee - dan is het minste dat je je beesten beter registreerd en dat is nu gebeurd. |Dus ook jouw paard is van belang, ook al komt hij nauwelijks het erf af. (Trouwens, als je koliek krijgt moet je ook van het erg dus dat kan je niet altijd voorzien)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:04

Het registreren van paarden voorkomt niet dat ze ziektes als MKZ niet over kunnen brengen. Ik snap dus niet echt wat de registratie in zo'n geval voor toegevoegde waarde heeft.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:23

Gail schreef:
Zo simpel is het niet. Wij hebben een héle slechte registratie van de paarden in NL. Met ziektes als de MKZ enzo waren wij zo de l*l omdat we geen idee hadden hoeveel paarden er waar stonden! Als wij als sector professioneel een aparte status willen voor het paard - anders dan vee - dan is het minste dat je je beesten beter registreerd en dat is nu gebeurd. |Dus ook jouw paard is van belang, ook al komt hij nauwelijks het erf af. (Trouwens, als je koliek krijgt moet je ook van het erg dus dat kan je niet altijd voorzien)

Ik zie de toegevoegde waarde van de chip niet bij registratie. Het verplicht stellen van een paspoort lijkt me daar voldoende voor.
Het chippen van honden en katten is afgeschaft, vast niet zonder reden, en nou moet de het PVV, op voorspraak van de NHS het chippen van paarden er plotseling door hebben. Niet in de laatste plaats is het opvallend dat die chipfabrikant een van NHS' geldschieters is..........

Voor de voorstanders onder ons: hoelang denken jullie dat er nodig is om de chip onbruikbaar te maken?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:32

Ik denk dat met een sterke magneet of zoiets dergelijks die chip wel te ontregelen moet zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:36

Tessebes schreef:
Hou er wel rekening mee dat als je een DNA-profiel hebt laten bepalen ipv chippen, dat je de vervolg DNA-onderzoeken ook zelf moet betalen. Dat is wat mij tegenstaat.
Dat is alleen van toepassing bij verkoop of bij wedstrijden. Beide zijn bij mij niet van toepassing.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:39

Sugarmiss schreef:
Dat is alleen van toepassing bij verkoop of bij wedstrijden. Beide zijn bij mij niet van toepassing.


En bij vervoer over de weg?
Bij het toedienen van medicijnen waardoor je paard niet meer geschikt is voor consumptie?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:42

Medicijnen heeft de DA tot nu toe niet vervelend over gedaan (ze gaan toch niet als slachtpaard) en de politie zie je bij ons zelden Haha!