Met sporen rijden op manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:35

Quote:
manegepaarden hoeven helemaal niet zo afgestompt te zijn


nee als ze net nieuw zijn ,dan zijn ze nog lekker voorwaarts in de les.. Maar als je een maand later op dat paardje gaat rijden, weet je niet wat je meemaakt!! En dat is toch echt een feit waar niemand omheen kan.. Manegepaarden zijn paarden voor mensen die het moeten leren, dus die moet mak rustig en in 1 tempo achter elkaar aan hobbelen zodat degene die erop zit er met geen mogelijkheid van af kan vallen, want het moet wel leuk blijven, anders brengt het geen geld in het laatje. Zo gaat dat.
Kijk maar eens hoe ze achter elkaar aan draven, ze spannen zich zo weinig mogelijk in om te draven.

Ik heb trouwens zelf ook op een manege leren paardrijden vroeger, net als de meeste mensen.. de paarden zijn weldegelijk afgestompt..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:37

marn schreef:
nee als ze net nieuw zijn ,dan zijn ze nog lekker voorwaarts in de les.. Maar als je een maand later op dat paardje gaat rijden, weet je niet wat je meemaakt!! En dat is toch echt een feit waar niemand omheen kan.. Manegepaarden zijn paarden voor mensen die het moeten leren, dus die moet mak rustig en in 1 tempo achter elkaar aan hobbelen zodat degene die erop zit er met geen mogelijkheid van af kan vallen, want het moet wel leuk blijven, anders brengt het geen geld in het laatje. Zo gaat dat.
Kijk maar eens hoe ze achter elkaar aan draven, ze spannen zich zo weinig mogelijk in om te draven.

Ik heb trouwens zelf ook op een manege leren paardrijden vroeger, net als de meeste mensen.. de paarden zijn weldegelijk afgestompt..

Door er mensen met sporen op te zetten die hier niet mee om kunnen gaan, maak je het alleen maar erger.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:41

En neem het die paarden eens kwalijk: het is pure zelfbescherming!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:49

marn schreef:
Quote:
manegepaarden hoeven helemaal niet zo afgestompt te zijn


nee als ze net nieuw zijn ,dan zijn ze nog lekker voorwaarts in de les.. Maar als je een maand later op dat paardje gaat rijden, weet je niet wat je meemaakt!! En dat is toch echt een feit waar niemand omheen kan.. Manegepaarden zijn paarden voor mensen die het moeten leren, dus die moet mak rustig en in 1 tempo achter elkaar aan hobbelen zodat degene die erop zit er met geen mogelijkheid van af kan vallen, want het moet wel leuk blijven, anders brengt het geen geld in het laatje. Zo gaat dat.
Kijk maar eens hoe ze achter elkaar aan draven, ze spannen zich zo weinig mogelijk in om te draven.

Ik heb trouwens zelf ook op een manege leren paardrijden vroeger, net als de meeste mensen.. de paarden zijn weldegelijk afgestompt..


Klopt! Dat maakt ze vaak ook gevaarlijker omdat ze niet meer goed op je hulpen reageren. Als ze veel te rennerig zijn krijg je ze niet goed meer teruggereden en de helft hangt te hard op de handen.

Ik rijd zo nu en dan ook eens met sporen, als je een goede en stille beenligging hebt kun je ze best gebruiken, niet om een paard voorwaarts te krijgen, dat moge duidelijk zijn, veel te vaak zijn er mensen die vinden dat hun paard te sloom of te lui is en gebruiken dan een spoortje maar dit heeft natuurlijk geen enkele zijn aangezien je hem er alleen maar verder mee afstompt. Maar ook in de manegelessen zie ik mensen met sporen rijden die continue prikken ermee en bij deze mensen moeten ze eraf gehaald worden. Maar dit is wel veelal maar niet alleen bij manegeruiters zo.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:55

Jessica schreef:
ook in de manegelessen zie ik mensen met sporen rijden die continue prikken ermee en bij deze mensen moeten ze eraf gehaald worden. Maar dit is wel veelal maar niet alleen bij manegeruiters zo.

Helemaal waar!!!
Ook buiten de manege is het een redelijke zeldzaamheid om iemand met sporen te zien rijden die ze niet bij elke drijfactie inzet.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:59

Ik had gister les en degene die lesgaf zei zelfs tegen mij dat ik maar spoortjes moest gaan kopen. Maar bij ons op de manege mag je ook alleen maar spoortjes als je gevorderd bent en ermee om kan gaan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:05

renske schreef:
Ik had gister les en degene die lesgaf zei zelfs tegen mij dat ik maar spoortjes moest gaan kopen. Maar bij ons op de manege mag je ook alleen maar spoortjes als je gevorderd bent en ermee om kan gaan.

Dat wordt inderdaad al heel snel gezegt als ze het paard niet voorwaarts genoeg vinden lopen. Met spoor is dit alleen aan te pakken als je ze er echt goed af weet te houden, anders heb je er eventjes nut van, maar maak je het op lange termijn alleen maar erger (verder afstompen).
Je instructie moet ook in staat zijn om jou te leren om zonder spoor je paard beter voorwaarts te krijgen.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:35

QQQQ schreef:
Dat wordt inderdaad al heel snel gezegt als ze het paard niet voorwaarts genoeg vinden lopen. Met spoor is dit alleen aan te pakken als je ze er echt goed af weet te houden, anders heb je er eventjes nut van, maar maak je het op lange termijn alleen maar erger (verder afstompen).
Je instructie moet ook in staat zijn om jou te leren om zonder spoor je paard beter voorwaarts te krijgen.



Daarom vind ik het ook een belachelijke regel dat wanneer je op een bepaald niveau rijd de sporen en de stang en trens verplicht worden, als jij je paardje zonder al die hulpmiddelen net zo goed kan laten lopen vind ik dat juist veel beter en velen met mij denk ik zo. Maar goed, dat gaat al niet meer over manegeruiters en sporen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 21:16

Ik ben het op zich wel met jullie eens hoor, maar ik vind de paarden bij ons echt niet afgestompt. En de beginners rijden op de beginnerpony's en wij op de gevorderden. Zij hebben dus geen last van 'afgestompte' paarden. Hun leren ook voorwaarts te drijven met hun kuiten. En zoals ik al zei mogen wij ze ook alleen om als we ze goed gebruiken. En dat wij allemaal sporen omhebben tijdens een buitenrit, tja, dat mogen wij nu eenmaal en ik ga echt niet het paard expres vooruit prikken hoor! Ik steek eerder mijn been een beetje af en als ie waat voorwaarts moet dan drijf ik met mij kuit, reageert ie niet dan drijf ik wat harder en reageert ie dan nog niet ja, dan doe ik even het spoortje erin en dan gelijk weer afhangen... en we worden er echt wel streng op aangekeken als we ze verkeerd gebruiken.

Citaat:
Manegepaarden zijn paarden voor mensen die het moeten leren, dus die moet mak rustig en in 1 tempo achter elkaar aan hobbelen zodat degene die erop zit er met geen mogelijkheid van af kan vallen, want het moet wel leuk blijven, anders brengt het geen geld in het laatje.


Dat is mij ons dus grote onzin. De beginners mogen in het begin gewoon achter elkaar aanrijden maar als ze ver genoeg zijn dan moeten ze toch een een plekje voor zichzelf opzoeken en voor zichzelf leren rijden. En ze vallen er bij ons heus wel es af hoor, maar paardrijden leer je met vallen en opstaan, het is je eigen verantwoorderlijkheid want het is en blijven dieren. Al kan de pony nog zo mak zijn, ze blijven onvoorspelbaar. Wij rijden allemaal voor onszelf en hobbelen dus niet achter elkaar aan. En de beginners vinden het vallen niet leuk natuurlijk maar ze gaan er wel elke week weer op. Daar leren ze van hoor, en ze vinden het trouwens ook helemaal niet leuk om achter elkaar aan te lopen want als de voorste stopt, stopt de rest ook en dan hoor je ze al kreunen en steunen dat er niet wordt doorgelopen. En het duurt bij ons echt wel een tijd voordat je me sporen mag rijden. Dan is mijn manege maar raar, ik weet dat wij geen 'afgestompte' paarden en pony's hebben. Ze hebben het bij ons heel goed...

Zo, dat wilde ik ff kwijt...oh, en ik heb net op Angelo gereden, die van de foto, en ik had mijn sporen om want op een zweep reageert ie dus niet...je kan meppen wat je wil, hij voelt het niet...en mijn sporen wel...het ging later ook heel goed en ik heb hem niet lekgeprikt....

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:29

Aphrodite schreef:
En zoals ik al zei mogen wij ze ook alleen om als we ze goed gebruiken. En dat wij allemaal sporen omhebben tijdens een buitenrit, tja, dat mogen wij nu eenmaal

Dan is mijn manege maar raar, ik weet dat wij geen 'afgestompte' paarden en pony's hebben. Ze hebben het bij ons heel goed...

ik heb net op Angelo gereden, die van de foto, en ik had mijn sporen om want op een zweep reageert ie dus niet...je kan meppen wat je wil, hij voelt het niet...en mijn sporen wel...het ging later ook heel goed en ik heb hem niet lekgeprikt....


over het eerste stukje: eerste zeg je dat alleen de mensen sporen om mogen die weten hoe ze ermee om moeten gaan, en precies erna zeg je dat iedereen met een buitenrit ze om mag!! Beetje heel vaag, zo zien we wel meer van die dubbelzinnige dingen staan die niet kloppen..

over 2e stukje: Ik heb nooit gezegt dat manegepaarden het slecht hebben, vaak hebben ze wel een heel leuk leven (het 5 uur per dag rijden in een saaie les weggelaten dan). Ze krijgen alle aandacht en als ze in de wei komen is het ook extra heerlijk na zo lang in die lessen hebben gelopen. Ze hebben ook een geregeld leven, ze vervelen zich nooit. Dus daar zou je me echt niet over horen.

3e stukje: Dus die pony loopt niet door als je em mept met de zweep, maar wel als je zachtjes met de spoor sprikt ? Jajaja...

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:57

Bij ons op de manege mag absoluut niet met sporen gereden worden!
En ik heb geen sporen nodig om het paard vooruit te krijgen hoor. Als ik zachtjes been geef en niet reageren en dan iets harder been geef en dan nog niet reageren kan ik altijd een tikje met de zweep geven. En zelfs slome oude pony's die allang met de lessen meelopen reageren erop! Oke er kan soms wel een enkeling ertussen zitten die niet wilt lopen maar dan nog. In de manegelessen mag niet met sporen gereden worden

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:23

De gevorderden rijden wel eens met sporen, ligt een beetje aan het paard. Ik vraag me wel af waar sommigen hebben leren rijden, het verhaal van :"en toen kreeg ik een eigen pony en toen leerde ik het pas" hoor ik heel vaak, maar ik zie hier vaak juist het tegenovergestelde. De kindertjes die al jong een eigen pony krijgen kunnen vaak weinig met andere pony's, ze zijn ahw verwend. En dat je op een manege geen echt goede paarden te rijden zou krijgen is ook je reinste onzin, er staat bij ons regelmatig paarden die concoursen hebben gelopen en er echt wel wat van kunnen, ik heb al een aardig aantal Z-paarden voorbij zien komen. De ruiters met prive-paarden lenen vaak hun paard ook wel uit voor de les als er iemand is die goed kan rijden en op een paard met wat meer "knopjes" wil. Het ligt er maar net aan hoe de manege is en hoe ze de wat meer getalenteerde ruitertjes begeleiden. Daar wordt hier meestal wel een verzorgpaard/pony voor gevonden door de instructie, en dan stromen ze probleemloos door naar de ponyclub of de rijvereniging. Als een kind nou echt weinig talent of interesse toont....tja dan hobbelen ze nog vrolijk even door op de manegepaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:40

Bij ons op stal mochten mensen in de les alleen met spoortjes rijden als je die verdient had.
Je moest dus je benen netjes stil kunnen houden. En dan nog alleen als het bij het betreffende dier nodig was.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:01

Dus dat wordt bedoeld met de uitdrukking "je sporen verdienen" Haha! .

Lijkt me logisch dat je alleen mensen met sporen laat rijden als ze hun benen stil kunnen houden, weten hoe ze ze moeten gebruiken, met de juiste sporen, en bij een paard wat er tegen kan. Datzelfde geldt overigens IMO ook voor zweepjes. Maar ja, niet alles wat logisch lijkt is in de praktijk gebruikelijk ... Scheve mond

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:09

Voor de grap even het gezegde opgezocht, maar alleen in het Duits gevonden:
Citaat:
Sporen sind ein weit verbreitetes Ausrüstungsstück, welches von Reitern in aller Welt verwendet wird. In alten Zeiten waren der Stil und das verwendete Metall Zeichen des Ranges, den man in der Gesellschaft hatte. Daher kommt der Ausdruck "sich seine Sporen erst verdienen müssen"

Het gaat dus wel degelijk om dezelfde sporen! Alleen hoefde je daar vroeger je benen niet voor stil te kunnen houden Scheve mond

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:17

Bij mij op de manege rijd niet iedereen met sporen. Bij sommige paarden is het een beter idee om ze wel te dragen en dan zegt onze instructrice dat ook van je mag je sporen wel aan. Op het paard waar ik nu vaak op rijd heb ik geen sporen nodig.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:22

ik vind het heel erg afhangen van het nivo dat de ruiter rijd.
ik zou het voor het paard niet eerlijk vinden als je er iemand op zet met sporen die niet eens kan rijden, of een niet vaste been heeft, dus wel "onbewust" prikt.

als jij gewoon mag rijden met sporen van de manege zou dat ook wel betekenen dat je best goed rijd niet waar? dan heb ik er nix op tegen hoor.
als ik zelf een manege zou hebben zou ik personlijk niemand met sporen laten rijden (rijd zelf afentoe wel eens met sporen hoor) gewoon omdat je paard voorwaards moet zijn voor je been, niet voor je spoor, en dat is vaak bij manege paarden dan wel zo.... das mijn iedee.

dus als jij en je paardje waar je op rijd dat nodig hebben dan is dat helemaal niet erg.. maar kan het me wel voorstellen als het niet zou mogen van de manege.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:28

Ik vind het vreemd dat bijna al die manegeruiters tijdens een buitenrit met een spoor rijden. Ik heb in die topic gekeken en de beenhouding is verre van optimaal. Zo is de kans groot dat het paard onterecht geprikt wordt. Een spoor draag je om je hulpen te verfijnen, dat is op een buitenrit nou niet echt nodig lijkt me.

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:50

Aphrodite schreef:
Maar op een gegeven moment moet je als gevorderde op een beginnerspony die gewoon te sloom voor woorden is zelfs met zweep, dan vraag je of je hem met sporen mag rijden...en dan mag dat maar kijkt de lerares of je ze goed gebruikt...doe je dat dan mag je ze vaker gebruiken....


Dan snap ik ook niet waarom je als gevorderde op een beginnerspony word gezet! of ben ik nou zo dom.

Net alsof het voor die pony's lekker is als ze met sporen in hun buik geprikt worden omdat ze niet 'goed aan het been' zijn!

Sporen op een manege, vind ik echt grooote onzin! Denk ook niet dat je iedere week oefent op zware dressuuroefeningen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:53

Aphrodite schreef:
Nu vind ik het persoonlijk niet staan als een gevorderde amazone haar pony moet schoppen om vooruit te krijgen.


Dat "gevorderd" valt ook wel mee denk ik.
Ik vind het een nare opmerking die je daar maakt, beetje arrogant.

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:53

Tessebes schreef:
Ik vind het vreemd dat bijna al die manegeruiters tijdens een buitenrit met een spoor rijden. Ik heb in die topic gekeken en de beenhouding is verre van optimaal. Zo is de kans groot dat het paard onterecht geprikt wordt. Een spoor draag je om je hulpen te verfijnen, dat is op een buitenrit nou niet echt nodig lijkt me.


Inderdaad je moet je paard toch ook fatsoenlijk kunnen rijden zonder sporen? die dingen zijn gemaakt om je hulpen te verfijnen (voor bv dressuur dus) net alsof je keertwendingen en appuyementen gaat rijden in het bos Verward

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:26

hahaha ja dat doe ik echt, heb vos de wissels geleerd op een zandpad !

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:44

Citaat:
Aphrodite schreef:
Nu vind ik het persoonlijk niet staan als een gevorderde amazone haar pony moet schoppen om vooruit te krijgen.


Een gevorderde ruiter HOEFT zijn paard ook niet vooruit te schoppen, die gaat er nl aan werken om het paard weer aan het been te maken.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:53

Bij ons op de manege mag je vanaf dat je in de L zit met sporen rijden. Dat ligt natuurlijk ook aan het paard en of je je benen stilhoud.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:10

Ik was op de manege waar ik gereden heb zo ongeveer de enige die met een spoortje mocht rijden, maar dan ook alleen maar op mijn verzorgpaardje daar. Hi liep al vanaf 3,5 jaar in de lessen mee, en liep constant met een weggedrukte rug. Bij hem reed ik dus met sporen om hem er af en toe even "doorheen te prikken" in een wending of op een volte oid. Maar ik gebruikte het absoluut niet als gaspedaal, en dat was ook absoluut niet nodig!