Met sporen rijden op manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:43

Bij mij op de manege wordt niet met sporen gereden, alleen bij één paard, die echt niet vooruit te branden is. Als je op andere paarden of pony's rijdt met sporen wordt je vriendelijk verzocht ze af te doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:42

Als ik afga op alle reacties die er geplaatst zijn, is mijn manege dus een van de weinige waar met sporen gereden mag worden. En hebben wij dus allemaal afgestompte paarde. Goed, als jullie dat vinden dan mag dat. Ik weet niet beter dan dat het mag, mits je ze goed gebruikt. En er word tijdens de lessen heus wel op je houding gelet en dus ook op je beenligging. En er is heus wel es tegen mij gezegd dat ik mijn benen niet zo moet afsteken en mijn tenen naar binnen moet draaien en daar ben ik ook hard mee bezig om dat allemaal te veranderen. Maar voor mijn weten heb ik mijn handen altijd goed hoor!! Tijdens de les wordt ik er nooit op aangesproken. Alleen dat ik mijn tenen naar binnen moet draaien. En met dat zadel van Angelo is niets mis hoor, ze laten me echt niet op een zadel rijden die niet goed op zijn rug ligt...maar ok, ik zal es vragen of het zadel goed ligt...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:47

En iedereen heeft recht op een eigen mening en eigenlijk vind ik ook dat je op een manege niet met sporen mag rijden maar wat als je dat nou gewend bent zoals ik? Ik ga dat echt niet meer veranderen...ik vind het nu fijner...ik weet dat het fout is maar ik prik mijn pony echt niet naar voren hoor...als ik ooit een eigen paard koop dan ga ik hem wel zonder sporen rijden...kijken of ik dat kan...

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:20

Serendipity1 schreef:
Rij je dan met sporen omdat ze zo leuk rinkelen? Verward

Hihi, nee natuurlijk niet, maar ik moet zeggen dat je je met die dingen wel echt Clint Eastwood voelt Haha! . Trouwens, ik vemoed dat een aantal van de paarden bij ons op de manege horen dat je ze aanhebt en zich dan al braver gedragen (en een aantal anderen worden al zenuwachtig van het gerinkel, en kun je dus beter niet dragen, zelfs als je ze niet gebruikt). Sporen met een belletje, hmm da's misschien een idee .

En voor Aphrodite: trek je er niet teveel van aan, iedereen laat zijn mening horen, je vroeg om reacties en die krijg je ook. Je kunt sporen gebruiken, als je ze weinig en goed gebruikt. Neemt niet weg dat je altijd kritisch mag zijn tegenover je eigen rijden en de lessen die je krijgt. Als iedereen sporen draagt betekent dat nog niet dat het "goed" is. Ga op je eigen intuitie af, in welke situatie je je sporen gebruikt, en in welke niet (een instructrice heeft me wel eens gezegd: "je draagt toch sporen? Gebruik ze dan", dat negeer ik dus gewoon Knipoog ). Ik vind het inmiddels wel een prettig idee om sporen te hebben, zodat ik iets achter de hand heb als het echt nodig is (en omdat ik weet dat ik ze niet per ongeluk gebruik).

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:42

Aphrodite, je moet de schuld een beetje bij de manege zoeken, die vinden het allemaal goed en laten hun paarden zo jammer genoeg nog meer afgestompt raken. Zij moeten beter weten en jou ook netjes kunnen leren rijden zonder sporen Lachen - daar ben jij niet verantwoordelijk voor.

Maar misschien is het goed om eens over na te denken, waarom jullie daar allemaal sporen nodig hebben, en hoe je het zelf anders aan zou kunnen pakken? Het feit dat iedereen met sporen rijdt, wil inderdaad nog niet zeggen dat het ook goed is, blijf zoals Wormboy ook zegt kritisch, blijf zelf nadenken, en probeer te leren hoe het ook zonder kan.

Heel veel plezier nog met rijden Lachen!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:42

Ja bij ons op de manege mochten idd ook aleen de gevorderden met sporen...en je moest het ook altijd van te voren vragen...ik vind dat wel logisch ..ik vind het dus ook niet raar dat jullie met sporen rijden daar...

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:54

Citaat:
Aphrodite"]Eigenlijk vind ik ook dat je op een manege niet met sporen mag rijden maar wat als je dat nou gewend bent zoals ik?
[/quote]

Gewenning kun je afleren als je het zelf wilt. Ben persoonlijk niet zo'n
voorstander van sporen.

[quote]
quote="Aphrodite schreef:
als ik ooit een eigen paard koop dan ga ik hem wel zonder sporen rijden...kijken of ik dat kan...


Niet met sporen op je eigen paard maar wel op een manege-paard.
Misschien dat ik het niet volledige het licht zie m.b.t. deze conclusie...
Eigen paard of manege-paard het blijft een dier met gevoel.
Als je aangeeft dat je eigenlijk, zie eerste quote, niet achter de
gedachtegang van het gebruik van sporen staat moet je het toch ook niet
doen.

En niet om je persoonlijk aan te vallen maar idd "Gemakzucht dient de
mens".
Bijv. Ik pak eerder de auto om boodschappen te doen, terwijl het best
met de fiets kan. Kon zo gauw niet een andere vergelijking maken.

Nogmaals,ik val je absoluut niet persoonlijk aan evenmin als de manege
waar jij rijdt.
Ieder z'n style.
Probeer toch eens te kijken hoe het er bij andere manege's aan toe gaat.
Dan pas kunnen er goede vergelijkingen gemaakt worden. Lachen

En hierbij een bekentenis; Jah toen ik op manege-paarden reed werd
mij verzocht een spoortje om te doen, heb ik niet gedaan. Tong uitsteken
Paard had volgens de instructrice af en toe "een por" nodig.
Helaas zo rijd ik niet met "een por" te geven.
Beestje had gewoon een "warming-up" nodig, sporen dus giga overbodig.
Kortom je hebt altijd een keus... OK dan!

Sorry mensen voor de lange tekst.
Ben een btje lang van stof, enkel letterlijk Haha! Knipoog

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:14

En wat zodra je M gaat rijden met een manegepaard? En ja dat kan voor de mensen die beweren dat manegepaarden dat niet kunnen...

Ik reed op een manege mèt spoortje. Netjes mee leren omgaan en óók gigantisch op mn kop gehad: Zit dat beest niet zo te prikken!!! Boos!...
Ik ben me toen zo wild geschrokken dat ik 100x beter oppas.

Ik rijd nu trouwens ook mijn eigen pony met sporen (niet altijd, maar wel op les). Gelijk al vanaf les 1. Is nooit iets over gezegd. Ik heb ze een keertje afgelaten en toen zei ze dat ik ze juist beter wel kan omdoen. Niet zozeer omdat mn paard anders niet loopt, maar we zijn nu bezig met moeilijkere oefeningen leren. Een half jaar geleden kon ze nog geen volte normaal met stelling lopen, we zijn nu bezig met schouderbinnenwaarts en travers. Ja, dan vind ik een spoortje best handig... Bloos!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:17

Sammm schreef:
Leuk dat alle maneges weer eens over een kam geschoren worden. Haha! Maarja, dat is bokt he. Knipoog


Grappig altijd hoe manegeruiters minachtend worden aangekeken, valt me ook in dit topic weer op. Alleen met een eigen paard hoor je erbij, en als je eenmaal een eigen paard hebt, dan horen sporen daar natuurlijk ook bij. Want heb je een eigen paard, dán begint het echte rijden pas, dán kun je alles, dán ben je wat hoor! Petje af! *LOL*

Moest ik even kwijt, aangezien bepaalde reacties hiero. Knipoog


Ik heb pas sinds een jaar een eigen paard en ik heb dus ook 12 jaar op maneges gereden. Omdat iedereen anders rijdt, worden manegepaarden nou eenmaal gevoellozer, dat is een feit. Ik denk dat iedereen hier wel over mee kan spreken. Als er net een nieuw paardje is, is hij heerlijk te rijden en als je er dan 2 maanden later op zit merk je dat hij al veranderd is. Een logische verandering.
Ik ben tegen sporen op een manege, pas als je als manegeruiter M oefeningen gaat doen, en dus de spoor gebruikt om je hulpen te verfijnen, dan vind ik het goed.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:25

Best kans dat jij je spoor goed controleert hoor, Myra. In de M is het idd verplicht (of eigelijk, in B en L heb je dispensatie), maar er rijden ook daar genoeg mensen die nog niet genoeg controle hebben. Eigelijk is het zo: voor je M gaat rijden moeten paard en ruiter daar klaar voor zijn. Veel ruiters zouden voor ze met sporen gaan starten eens een fiks aantal zitlessen aan de longe moeten nemen, om die onderbenen onder controle te krijgen

Aphrodite: Afsteken en tenen naar buiten draaien was niet het enige . Je zit ook nog in stoelzit (onderbenen veel te ver naar voren), waardoor je met bijv lichtrijden onmogelijk je onderbenen stil kan laten liggen (tenzij je je optrekt aan de teugels dan...). Heb je jezelf al eens op video zien rijden? Laat je eens tapen en kijk dan kritisch: kan je lichtrijden zonder aan te drijven? Kan je drijven zonder je spoor te gebruiken? Zit je zoals je denkt dat je zit? Is echt super leerzaam!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:20

n0uskal0ver schreef:
PriscaZ, als die persoon nou heel graag wil starten en zijn paard gewoon voorwaarts wil...het lijkt niet en met sporen lukt het wel....warom zou je het dan niet gebruike ?? :s Ik zou dan ook niet starten.....maar die persoon zou wel...ik denk dat sporen dan wel een goede oplossing is. Ik ben gewoon voor sporen dat je die wel gebruiken mag....Maar als mensen er tegen zijn dan moeten zij dat zelf wete!! Knipoog


Dan lijkt het mij hoog tijd worden dat die persoon les neemt! Dan toch starten doe je dan alleen voor jezelf, zonder rekening te houden met je paard. Ik denk dus nog steeds niet dat sporen de oplossing mogen zijn voor niet voorwaarts lopen. Je benen moeten dat oplossen, niet je sporen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:33

Aphrodite schreef:
Als ik afga op alle reacties die er geplaatst zijn, is mijn manege dus een van de weinige waar met sporen gereden mag worden. En hebben wij dus allemaal afgestompte paarde. Goed, als jullie dat vinden dan mag dat. Ik weet niet beter dan dat het mag, mits je ze goed gebruikt. En er word tijdens de lessen heus wel op je houding gelet en dus ook op je beenligging. En er is heus wel es tegen mij gezegd dat ik mijn benen niet zo moet afsteken en mijn tenen naar binnen moet draaien en daar ben ik ook hard mee bezig om dat allemaal te veranderen. Maar voor mijn weten heb ik mijn handen altijd goed hoor!! Tijdens de les wordt ik er nooit op aangesproken. Alleen dat ik mijn tenen naar binnen moet draaien. En met dat zadel van Angelo is niets mis hoor, ze laten me echt niet op een zadel rijden die niet goed op zijn rug ligt...maar ok, ik zal es vragen of het zadel goed ligt...


Oke, misschien gebruik je ze wel goed, daar niet van. Maar hoe ver wil je gaan? Afgestompte paarden, dus sporen. Wanneer dat niet meer werkt, scherpe sporen? Je kunt een paard best op een manier aan het lopen krijgen, niet alleen met sporen. Vooral op een manege is het erg simpel om te zeggen: Dat paard is sloom, doe maar sporen om.

Ik ben zelf niet tegen sporen, alleen de gemakzucht waarmee er soms word omgegaan, zoals op jouw manege.
Ik vind het niet logisch wat zij doen. 'Afgestompte paarden' dus maar sporen?

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:37

als er gemeld word dat er met sporen gereden moet worden, of gereden kan worden zodattie beter loopt rijden wij met sporen, anders niet

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:45

LaFunkyJazz schreef:
als er gemeld word dat er met sporen gereden moet worden, of gereden kan worden zodattie beter loopt rijden wij met sporen, anders niet

Als de instructie in het midden gaat staan met een longeerzweep, lopen ze ALLEMAAL "beter"

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:58

QQQQ schreef:

Aphrodite: Afsteken en tenen naar buiten draaien was niet het enige . Je zit ook nog in stoelzit
(onderbenen veel te ver naar voren), waardoor je met bijv lichtrijden
onmogelijk je onderbenen stil kan laten liggen (tenzij je je optrekt aan de teugels dan...).


Denk zelf dat ook 't er van afhangt of het zadel voor Aphrodite geschikt is.
Op een manege, denk ik, is dat financiëel niet mogelijk is om voor
elke ruiter/amazone een perfect passend zadel te hebben.

QQQQ--> Z'n tip om je zelf eens op video, qua rijstyle, op te laten nemen
is absoluut een goed idee, voor iedereen....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:10

PaysBas schreef:
Denk zelf dat ook 't er van afhangt of het zadel voor Aphrodite geschikt is.
Op een manege, denk ik, is dat financiëel niet mogelijk is om voor
elke ruiter/amazone een perfect passend zadel te hebben.

Weer een rede om sporen op maneges niet toe te staan !

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:22

Mijn verhaal is meer om te vertellen dat t in mijn ogen zeker moet kunnen, niet om de paarden mee lek te steken, maar op weg naar een goede dressuurproef.
Als het verboden zou zijn, zou gelijk niemand meer M kunnen starten op een manegepaard.

Of ik er zelf goed mee omga mag ik alleen maar hopen, ik heb van mijn paard en instructrice in elk geval nog geen commentaar gehad (op een enkele boze staarzwiep van mn paard na Knipoog).

Trouwens, je hebt in mijn ogen geen zadel nodig die naar jouw kont gevormd is (;)), om stil te kunnen zitten. Zowel, dan ben je inderdaad niet aan sporen toe...

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:54

Sammm schreef:
Grappig altijd hoe manegeruiters minachtend worden aangekeken, valt me ook in dit topic weer op.


Viel me idd ook op.
Gevorderde manegeruiters zijn nog beginners. Kunne hun benen helemaal niet stil houden.

Nou bij ons op de manege worden er regelmatig wedstrijden(BLMZ) gehouden.
Ik zie daar niet vaak ruiters, die netter rijden als onze betere manegeruiters. Een goede houding, beenligging en fijn handgebruik is juist hetgene wat ik bij "eigenpaarden"mensen zo belabberd vind.
En het allerbelabberste vind ik de arrogantie. Dat maakt hen ook slechte ruiters. Je moet altijd kritisch blijven tav je eigen rijden. En niet snel de fout bij het paard leggen, zoals o zoveel gedaan wordt.

Ik reed vroeger met sporen, tot ik besefte dat een kleine beenhulp voldoende moest zijn. Hij voelt het, dus moet reageren.
Geen reactie been, tik met zweep op plaats waar been zit.
Daarna reageerde hij direct, natuurlijk direct beloont.
En nu reaggert hij gewoon op een lichte kuitdruk.
Heerlijk zo...dat ongedwongene....

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:21

Hippotha schreef:
Ik reed vroeger met sporen, tot ik besefte dat een kleine beenhulp voldoende moest zijn. Hij voelt het, dus moet reageren.
Geen reactie been, tik met zweep op plaats waar been zit.

Is een zweep dan zoveel vriendelijker dan sporen? Naar mijn idee geldt voor zwepen hetzelfde als voor sporen: het is een hulpmiddel om je hulpen meer kracht bij te zetten als dat nodig is, dus alleen gebruiken als je weet HOE en WANNEER, en NADAT je het eerst vriendelijk hebt gevraagd, en jezelf kritisch afvragen of het echt nodig was om het te gebruiken.

Ik zou het een beetje hypocriet vinden als mensen afgeven op het dragen van sporen op een manege, en het ondertussen wel normaal vinden dat iedereen met een zweep loopt te meppen. Ik dacht trouwens dat een (dressuur)zweep bedoeld was om aan te leggen en niet om mee te tikken, om dat deze zo dun is en zwiept (itt tot een springzweep), maar misschien kan iemand met meer ervaring me dit uitleggen.

Als ik een eigen paard zou hebben, zou het mijn doel zijn om (uiteindelijk) zonder spoor, zweep of bit alles voor mekaar te kunnen krijgen ... En ik zou dat ook graag bij manegepaarden voorelkaar krijgen, maar ik weet niet of dat reeel is als je een paard moet delen met 15 anderen, waaronder echte beginners

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:39

als je bij ons met sporen op een manege paard rijd word je der vanaf gehaalt door de eigenaar

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:51

WormBoy schreef:
Is een zweep dan zoveel vriendelijker dan sporen?

Ja, want van een zweep weet je exact wanneer je 'm gebruikt. NIEMAND gebruikt een zweep een uur lang elke pas. Met sporen is dat helaas vaak anders.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:30

volgens mij heb je sporen niet zo nodig hoor:\
tenminste bij ons op de manege rijden bijna niemand met sporen. en ik zeg zelf ik mis het ook niet echt

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:44

Ik ben eens op een hele grote manege geweest waar een vriendin stond met haar eigen pony.
Hier mochten manegeklanten niet met sporen rijden.
Gevolg was, dat een groot aantal pensionklanten met sporen ging rijden, zodat je van een afstand kon zien dat het een eigen paard was.
Als die vriendin van mij een buitenritje ging maken moest ze hem met slofteugel rijden om dat geprik in de zij op te vangen....

Weet je, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, niet om je paard meer voorwaarts te krijgen.
Sporen moet je verdienen, en als je ze verdiend hebt maakt het dus geen fluit uit of je op een manegeruiter of een pensionruiter bent.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:14

QQQQ schreef:
Ja, want van een zweep weet je exact wanneer je 'm gebruikt. NIEMAND gebruikt een zweep een uur lang elke pas. Met sporen is dat helaas vaak anders.

Ok, dat kan ik begrijpen; je zal een zweep niet zo snel per ongeluk gebruiken als een spoor ...

Lize
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:13

Wat betreft het argument dat paarden zo afgestompt zijn dat je wel met sporen moét rijden: In de bescheiden mening van deze beginner-manege-ruiter is dat nonsens.
Ja, tuurlijk, veel manegepaarden hebben truukjes ontwikkeld om niet al te hard te hoeven werken, maar als je ze vanaf minuut 1 consequent rijdt (dus reactie eisen op je beenhulp, en ook elke keer weer beginnen met een rustige kuithulp ipv meteen gaan schoppen 'omdat-ie anders toch niet reageert') krijg je ze in dat uurtje les echt wel heel behoorlijk aan het been. Althans, da's mijn ervaring, en geloof me, op mijn manege staan echt wel een heel aantal paarden die niet al te voorwaarts zijn van zichzelf.