Wat voor zadel op breed paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Wat voor zadel op breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 09:20

Ik ben bezig met het kopen van een paard, waar dan wel een ander zadel op zal moeten, want het zadel wat er nu op ligt is niet veel.

Het is een breed paard en ik ben nogal zwaar, dus ik wil graag een zadel wat het gewicht goed verdeeld.
Nu zag ik van de week iemand rijden met een Equestrian Trail (geen idee of het zo goed geschreven is). Dat leek me wel een goed zadel, bredere kussens en een brede boom.

Heeft iemand ervaring met dit zadel? Weet iemand misschien de website?

Er zullen ook vast nog wel andere zadels zijn die hier aan voldoen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Iemand suggesties?
Het hoeft dus niet een dressuur of vzh zadel te zijn.
De echte westernzadel vind ik ook niet echt lekker zitten vanwege de knop.

Maar alle ideeën en suggesties zijn welkom.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:33

Van een wintec zadel kan je de boom vervangen, dat kost 13 euro, en dan kan je m altijd passend krijgen.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:41

Ho ninanka,

Ik zag in je profiel dat je van tinkers houd is het misschien een tinker die je gaat kopen? Bij rassenpraat is er een topic over zadels op een tinker ik zal het even voor je opzoeken Knipoog . (btw ik ga ook een tinkertje kopen)

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:46


O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 09:48

Nee, het wordt uiteindelijk toch geen Tinker, tenminste als deze het inderdaad wordt.
Ze is zelf nog wat breder dan de gemiddelde Tinker denk ik.

Het is niet duidelijk wat voor ras het is, waarschijnlijk gewoon een mengelmoesje, maar er lijkt wel iets Belgisch in te zitten, vandaar de bouw.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:36

De divoza heeft dacht ik ook zadels voor brede paarden met weinig schoft ik zal weer eens fftjes gaan kijken of ik iets kan vinden Haha!

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:43

Kieffer Frysk vz
Speciaal vervaardigd veelzijdigheidszadel voor Friezen, Haflingers en andere paarden met een ronde, korte rug en weinig schoft.
€ 1245.00

Afbeelding

Deze had ik gezien weet niet of die ook op jou paard past. Je zou misschien eens kunnen bellen, ze hebben ook een zadel service misschien zijn er ook nog andere. En een boomloos zadel is dat geen optie?

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:43

Tegenwoordig kun je de meeste merkzadels in verschillende breedtematen bestellen. Je zit dus niet vast aan een zadel dat speciaal voor brede paarden gemaakt is. Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen en gaan passen/proefrijden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:45

de 18 "wintec valt best wel klein, zit vrij hard, en past zich minder goed aan je paard aan waardoor het wat meer schuift, niet echt ideaal voor ons als de wat bredere dames;-)
bij de divoza heb je de pagony haflinger, daar ben ik wel nieuwschierig naar, de kadett bevalt ook wel goed.
Ik ben eigenlijk nog steeds op zoek naar een goed passend zadle voor mij en mijn haf....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:49

ben benieuwd wat voor paard je gaat kopen!

Ik heb een Noriker, die is superbreed en heeft geen schoft en heb na 6 traditionele zadels geprobeerd te hebben, een boomloos zadel gekocht, dat ligt perfect en blijft ook goed liggen!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:51

ik heb gehoord dat boomloze zadels niet echt geschikt zijn voor zwaardere mensen omdat ze het gewicht niet goed verdelen...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:01

ik weeg 80 kilo met kleren aan en ik heb er geen problemen mee,mijn paard ook niet, loopt er perfect mee en de ruggengraat blijft keruig droog.

Als je het goede pad onder het zadel legt, komt het allemaal goed!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:08

Toen ik mijn shire net had, kwam ze vers van de wei, was dus vrij rond, zonder bespiering en geen erg duidelijke schoft.
Wij zijn begonnen met een wintec (Isabella Werth), eerst met de rode boom, later de witte.
Toen ze wat meer spieren had, wat was afgevallen (de ruggegraat niet meer in een kuiltje Tong uitsteken ) kwam de schoft er ook meer uit. Toen zijn we voor een 2e hands passier (Grand Gilbert) gegaan. De houten boom is door een GOEDE zadelmaker te verbreden. Dit hebben wij dus laten doen en dat zadel ligt nu prima (en zit toch net even prettiger dan de wintec, zeker als je veel rijdt).
Succes met zoeken & vergeet niet het zadel (welke het ook wordt) goed te laten opvullen, dus nadat ze de rug van je paard ook gemeten hebben!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:19

Misschien is Fryso wat voor jou? Ikzelf heb een Fryso dressuurzadel en ben er meer dan tevreden over. Deze zadels zijn speciaal ontworpen voor friese paarden, omdat die meestal wat breder zijn met minder schoft. Zelf heb ik hem op mijn KWPN-er liggen. Hij heeft een heerlijk diepe zit en bied ruim voldoende ruimte aan de wat forsere billen zeg maar Knipoog . Kijk anders eens op de side van www.tweespan.com , daar staan de zadels op, ze hebben de Fryso nl ook in veelzijdigheid en ook het telefoonnr van hun staat daar, voor evt. meer info. Ze komen gratis aan huis passen.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:35

missnynke schreef:
ik heb gehoord dat boomloze zadels niet echt geschikt zijn voor zwaardere mensen omdat ze het gewicht niet goed verdelen...


Dit heb ik ook al eens gehoord en dat vind ik nog wel het belangrijkste.
Ik heb nu wel wat sites bekeken en heb inderdaad gezien dat een brede boom niet zo het probleem hoeft te zijn.

Maar nu dus op zoek naar een zadel wat het gewicht goed verdeeld.
Ik heb het idee dat de endurance zadels dit meestal wel doen of heb ik dat verkeerd.

Kan iemand me helpen aan sites voor oa. endurance zadels of australian-stock?

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 20:03


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 20:48

stock zadel heb ik nog liggen (zie onderschrift) Ik vidn het geweldige zadels, maar helaas past het mijn paard niet Scheve mond

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 08:03

Paste het niet, omdat je paard te smal of te breed was?
Als alles doorgaat, is mijn paard nog breder, dus dat zou dan misschien niet zo'n succes zijn.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:31

ik krijg er geen pb uit Ninaka, dus dan maar ff hier:

ik ben begonnen met een Wintec met witte boom, 18 inch veelzijdigheid. Dit zadel gleed er gewoon af als Morrie een zijsprongetje maakte, erg gevarlijk, toen een Wintec dressuur geprobeerd, dat knelde de schouders erg af en hij bokte veel, zadel bleef op zich wel aardig liggen.
Toen een Stockzadel, knelde de schouders nog erger af, zat wel erg lekker voor mij, stevig enzi, gleed er ook niet af door die lange zweetbladen, maar ook veel protest en bokken.

Toen een westernzadel, dat was helemaal te smal en loodzwaar, kon ik niet eens tillen....

Uiteindelijk eerst een 2e hands Barefoot en toen een nieuwe. Met het goede pad heb ik geen problemen met de drukverdeling, maar daarover zijn de meningen verdeeld.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poldermenner, posje, Zephyr en 36 bezoekers