oren uitknippen, tis een ramp! => wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:02

Neonlight schreef:
Weet je wel hoe een praam precies werkt? Als je een praam op zet wordt er een soort kalmeringsmiddel in de hersenen aangemaakt. Het helpt echt om paarden te leren dat enge dingen niet eng zijn! Je kunt beter een keer de praam op zetten dan weken ermee vechten wat ook een hoop gestress levert.


Precies!! Niet vechten, geen stress, ideaal.
En de paarden zijn zich heus wel bewust van wat er om hun heen gebeurd hoor, anders onthouden ze het toch niet voor de volgende keer als je het dan zonder praam doet!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:07

Mijn merrie kan ik gewoon haar derde oor bijknippen maar het geknip aan haar oren vindt ze dus niet leuk. Ik heb bij haar nog geen praam hoeven gebruiken, als ik haar bovenlip vastpak en een beetje aan haar andere oor friemel dan kan er geknipt worden. De prut en viezigheid die er inzit valt gelukkig nog mee, en op wedstrijd gaat ze niet, dus het mag er lekker blijven zitten.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:12

Emeraldo vond het ook dood eng. Heb een paar weken elke dag eventjes aan zijn oor gezeten. Ging steeds beter. Eerst alleen buitenkant, en de randjes. Daarna binnenkant. Af en toe beetje borstelen. Keertje in de lucht knippen vlakbij zijn oren.

Belonen als het goed gaat.

Laatst heb ik voor het eerst zijn oren kunnen knippen Lachen

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:19

Neonlight schreef:
Weet je wel hoe een praam precies werkt? Als je een praam op zet wordt er een soort kalmeringsmiddel in de hersenen aangemaakt. Het helpt echt om paarden te leren dat enge dingen niet eng zijn! Je kunt beter een keer de praam op zetten dan weken ermee vechten wat ook een hoop gestress levert.


Vreemd.... ik heb op internet gezocht hoe ik het beste mijn paard kan leren zijn kramp beentje op te tillen. (hij laat zich bijna omvallen als je deze vast hebt en is dus geen beginnen aan met de smid erbij) en daar stond dat ik absoluut geen praam moet gebruiken omdat je paard daar alleen maar banger van word inplaats van er vertrouwens van krijgt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:25

Ik weet prima hoe een praam werkt en ben er ook zeker niet tegen, maar niet ieder paard geeft zich er aan over. Ik heb een paard dat er juist tegen vecht en alles behalve ontspant.
Ik ben heel erg van het "Aanpakken, niet zeuren maar luisteren!", maar dit heb ik niet anders kunnen oplossen dan met heel veel geduld. Bij zo'n groot en sterk paard zul je soms andere oplossingen moeten zoeken dan even flink doorpakken.
Het stukje achter z'n oren kan ik inmiddels zo knippen, daar laat hij z'n hoofd zelfs voor zakken terwijl ik er eerst nog niet eens naar kon wijzen met een schaar! Z'n oren vergt nog iets meer geduld, maar gaat ook al best goed.

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:06

Mijn pony vind het ook niet leuk en als ik met de schaar in de buurt kom gaat ze de hele tijd schudden... Dus ik ook oplossingen bedenken en allemaal ui proberen. Ik heb eerst de hele tijd met die schaar in haar buurt staat *nep* knippen en kwam zo steeds dichter bij haar oor. Heb haar oor niet dicht geknepen want dan flipt ze helemaal.... Langzamerhand kon ik met die schaar gewoon voor haar oren knippen, maar er nog niets afhalen. Dit heb ik een paar keer herhaalt en nu kan ik haar oren knippen! Alleen soms schudt ze nog wel, maar dan knip ik weer nep en dan geeft ze zich weer over.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:59

Mijn nrps merrie Annabel heeft de schurft aan oren uitscheren .
Telkens hoofd omhoog opzij .
Steigeren noem maar op
Ik zet de tondeuse tegen de oren aan en scheer niet eens laat ze 1st aan het idee wennen.
Anders pak ik de schaar , maar ga net zolang door tot dat ze het toelaat ook al moet je er een maand overdoen, stap voor stap Haha!
Op dit moment heb ik er nog geen 1 die de oren nog niet heeft uitgeschoren

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:06

parouscha schreef:
al moet je er een maand overdoen


Dat is optimistisch! Haha!
Het heeft bij mij zeker 3 maanden geduurd... Nagelbijten / Gniffelen

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:06

Mijn fjordje vond het eerst ook eng, daarom ben ik gewoon gaan oefenen. Veel de oren aanraken, zodat hij eraan went. Daarna ook met de schaar in de de buurt komen en hem laten knippen(de schaar), zonder dat er iets gebeurt. Hou dit eens een tijdje vol en kijk dan eens weer. (Bij mij lukte het binnen een week of 2!)Veel tussendoor belonen en dan lukt het uiteindelijk echt wel! Ik ben niet zo voor de praam, ik heb liever dat mn beestjes mij helemaal vertrouwen en alles goed vinden.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:11

Mijn paard vind het lekker als je aan zijn oren zit, makkelijk is dat Haha! Ik kan het zo allemaal knippen. Scheren weet ik niet of ie dat zo leuk zou vinden want hij heeft nog nooit zo'n apparaat van dichtbij gehoord.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:36

Mackie schreef:
Precies!! Niet vechten, geen stress, ideaal.
En de paarden zijn zich heus wel bewust van wat er om hun heen gebeurd hoor, anders onthouden ze het toch niet voor de volgende keer als je het dan zonder praam doet!


Ze weten wel wat er gebeurt, maar 'kiezen' niet bewust om rustig te zijn. Eigenlijk zouden ze bang zijn, maar door de werking praam wordt die angst onderdrukt. Dat is wat ik bedoel met niet bewust rustig zijn. Het resultaat is misschien hetzelfde, maar voor mij is het iets heel anders.

En ik opteer niet voor de methode "vechten en stresseren", heus niet. Knipoog

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:58

Bij ons werkt de praam in ieder geval goed. Eerste keer jonge pony's opscheren is zonder praam onmogelijk (en dan ook bij de benen), de 2de keer hebben we de praam vaak al niet meer nodig.