bokhoef erfelijk??

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

wendytj4h

bokhoef erfelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 19:39

Zoals de titel al zegt is een bokhoef erfelijk??
Of heeft het wel nadelen voor de afstammelingen??

bvd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:50

Een bokhoef is op zich natuurlijk niet zo wenselijk. Je kunt er heel wat aan doen hoor, gewoon al heel jong (1 jaar) corrigerend beslag. Later kan er dan een mooie gewone hoef groeien, de stand is dan goed veranderd.
De hoefstand is wel enigzins erfelijk. Maar als een veulen het krijgt, dan is er wel wat aan te doen. Is het dier eenmaal volgroeid, dan is er neits meer aan te doen. Een bokhoef is altijd het zwakste been. Dus als het paard het later nog heeft zou ik het niet kopen.

Ik zou zelf nooit fokken met paarden met een overduidelijke gebroken voetas (of dat nu een bokhoef is of overdreven platte verzenen). Is het minimaal, dan kkun je het wel overwegen.

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:54

germie schreef:
Een bokhoef is op zich natuurlijk niet zo wenselijk. Je kunt er heel wat aan doen hoor, gewoon al heel jong (1 jaar) corrigerend beslag. Later kan er dan een mooie gewone hoef groeien, de stand is dan goed veranderd.
De hoefstand is wel enigzins erfelijk. Maar als een veulen het krijgt, dan is er wel wat aan te doen. Is het dier eenmaal volgroeid, dan is er neits meer aan te doen. Een bokhoef is altijd het zwakste been. Dus als het paard het later nog heeft zou ik het niet kopen.

Ik zou zelf nooit fokken met paarden met een overduidelijke gebroken voetas (of dat nu een bokhoef is of overdreven platte verzenen). Is het minimaal, dan kkun je het wel overwegen.

Als je veel eerder begint is beslag niet eens nodig....haal er op tijd de hoefsmid bij (en daarna zeer regelmatig laten bijhouden) dan komt het ook goed.
Onze fries had ook een bokhoefje en zijn gelijk met 5 maanden begonnen om dit te laten corrigeren d.m.v. bekappen. Nu ...een jaar later is het volledig verdwenen

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:09

Ons beest heeft ook een bokhoef. Haar broer heeft het ook. Wij hebben haar vanaf dat ze 3 is, ze is nu 8, gelukkig nooit problemen mee gehad.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie