headshaker heeft iemand daar ooit van gehoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

headshaker heeft iemand daar ooit van gehoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 19:41

Verward

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:10

Alikesflame heeft een headshaker op stal staan ....

ongecontroleerde ja-knikker simpel ... dus ze staat op stal en dan op eens knikt ze ja met haar hoofd paard zelf kan er niks aan doen...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:12

nooit van gehoord Verward

bartsegeste

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:12

Dit komt btw best vaak voor maar je moet het niet verwarren met weven!

hertog
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:19

Laatst\was salinero te zien terwijl hij op stal stond, die was ook behoorlijk onrustig met zijn hoofd.

Nieuwe foto's in mijn profiel, op 2 januari 2006

Geniet van de dag, en ga nooit boos slapen!!!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:58

Ik heb er een!
Zoekfunctie gebruiken, best veel topics over geweest. Jer kunt ook zoeken op hooikoorts

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:34

De mijne doet het af en toe ook maar ik schenk er weinig aandacht aan. Ik heb een vliegenmasker aangeschaft en dat scheelt al een heleboel. Verder pollenallergiedruppels en die hielpen ook van het voorjaar. Tikken met de zweep vind ik geen goede oplossing! Straf je het paard voor iets waar hij niets aan kan doen...

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:37

Wij hebben ook een headsheaker op stal, dit heeft alleen niks met pollen of iets dergelijks te maken. Maar hij heeft een lichtallergie en kan dus geen direct zonlicht verdragen. Krijgt hij teveel zonlicht, dan gaat hij heel gek knikken met zijn hoofd.
Je kan eventueel pben voor de boktnaam van de eigenaar van dit paard.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:49

Een vliegenmasker filtert het zonlicht ook al! Maar het kan ook komen door vliegjes, het masker (van HH) heeft mijn paard iig heel goed geholpen en mij dus ook. Met het rijden was het een heel stuk mer ontspannen.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:55

Diegene bij ons op stal heeft 2 zwarte vliegenmaskers op, maar dan nog kan hij niet naar buiten met mooi weer. Komt toch teveel zonlicht door heen. De eigenaar heeft een speciaal masker uit amerika laten overkomen en die werkt toch het beste.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:32

klopt die van mij is een headshaker. komt dat er bij de atlas een soort van beschadiging zit. door teveel achter de teugel te rijden kan dat zijn onstaan. het gevolg bij mijn paard was. zo erg dat ze begon te trappen als je haar alleen al aanraakte. mijn eerste veearts zij dat ze te veel voer kreeg dat het daar van kwam (het trappen). gelukkig heb ik later een ander veearts en die zij doet ze dit en doet ze dat. en wist zodoende dat het niks met haar rug was, maardat ze headshaker is. Toen moest een een speciaal goedje voor het musculair skelet. en een hele tijd rust. Daarna rustig longeren (zonder iets) en daarna weer rijden (niet nageeflijk) nu gaat het heel goed en kan en mag ze weer nageeflijk lopen. Ze schut alleen nog met haar hoofd als ze helemaal ontspannen is. ze heeft er idd zelf geen controle over.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:02

Ik heb ook een headshaker, inderdaad zoals reeds beschreven, oncontroleerbare knikken met het hoofd, met de neus over het voorbeen schrapen, en briessen. Bij mijn paard helpt het net-relief masker van de paardendrogist uitstekend.

De meeste veeartsen weten niet wat ze ermee aanmoeten, zien wel dat er een probleem is, maar durven geen oorzaak vast te stellen. Kortom : het kan een groot probleem zijn, met wel 50 verschillende mogelijke oorzaken.

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:14

Kijk eens op deze websites:

http://www.headshaking.com/syndrome.htm

http://www.jadwin.net/horse/

http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/applie ... shake.html

We hebben er ooit eentje op stal gehad, en dat was heel zielig om te zien. Hij moest in een donkere stal staan, en kreeg zware medicijnen. Zelfs een lamp was teveel voor hem. Hij had zo'n hoofdpijn dat hij tegen de wanden opklom.

Als je paard Headschaking heeft, dan gaat dat niet meer over. In het ergste geval is hij niet meer voor het rijden in te zetten.

Je suis Charlie.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:07

Bedankt Cassidy voor de websites. De mijne doet het alleen door de vliegjes. Dus lang niet altijd. Het HH vliegenmasker helpt in tijden van veel vliegjes heel goed. Op de 2e site die je noemt staat een heel goedkope oplossing trouwens: een extra large stuk nylonkous (panty) tot aan de neusgaten. Dat kun je aan het halster of hoofdstel bevestigen. Maar als je een paard hebt dat echt last heeft van (zon)licht is dat vreselijk! Een paard dat alleen maar in een donkere stal kan staan heeft toch geen vrolijk leven meer Boos!. Kan dan wel na zonsondergang naar buiten en 's-morgens vroeg weer naar binnen maar dan fungeert ie alleen nog als een soort grasmaaier. Triest hoor.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 23:17

dank jullie voor de reacties, maar het is dus niets waar je rijtechnisch doorheen zou kunnen rijden?

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:26

muiltje schreef:
dank jullie voor de reacties, maar het is dus niets waar je rijtechnisch doorheen zou kunnen rijden?


Vaak niet, ligt er aan wat de oorzaak is en deze is vaak heel moeilijk te vinden.
Albert rijdt met een 20 jaar oude Welsh Cob merrie die het ook doet en die echt compleet door de medische molen is gegaan zonder de oorzaak ooit te vinden.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:50

Het is inderdaad niet iets rijtechnisch.Toevallig was ik maandag in de kliniek om mijn paard voor het headshaken te laten onderzoeken.Zelf had ik al van alles geprobeerd,neusnetje ,bitloos rijden enz.
Uiteindelijk bleek dat mijn paard een rugprobleem had,nl.een kissing spine.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:13

Andor is allergisch voor gras.

vonnie

Berichten: 435
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:38

Het is een vrij onbekend begrip Verward begrijp ik uit alles wat er staat maar een paard wat een headshaker is, is deze met de goede rijtechniek wel goed te rijden of ook niet? tenminste als het om bijv. een pollenallergie of zonneallergie gaat als een paard goed geconcentreerd aan het werk is kan het dan zijn dat hij met de juiste ruiter na een tijdje niet meer schud of blijft de pijn in zijn hoofd Ach gut .

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:38

Mijn paard is wel te rijden, vooral nu ik het neus-netje gebruik. Zonder ook, maar als je dan op wedstrijd bent, lijkt het voor een onwetende, vaak een vorm van verzet. Ik heb op mijn coupons nooit commentaar gekregen, maar er is toch een verstoring in de aanleuning.

Helaas mag je op wedstrijd ( nog ) niet met een net-relief rijden....

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:32

Citaat:
een paard wat een headshaker is, is deze met de goede rijtechniek wel goed te rijden of ook niet? tenminste als het om bijv. een pollenallergie of zonneallergie gaat als een paard goed geconcentreerd aan het werk is kan het dan zijn dat hij met de juiste ruiter na een tijdje niet meer schud of blijft de pijn in zijn hoofd .



Ik denk dat zelfs Anky mijn Andor niet goed doorgereden kreeg. Het is bij Andor echt geen rijtechnisch verhaal geweest. Hij heeft een pollenallergie, Faculteit heeft ook vastgesteld dat hij een headshaker is. Ze gaven ook aan dat ze niet wisten wat er mee te moeten.
Ik ben in het alternatieve cirque gaan shoppen en dat heeft Andor geholpen. Hij was de hele dag zooo druk met zijn hoofd en hij had erge last van zijn neus. Er moest overal aan geveegd worden met zijn neus.
Dat kon de fiets zijn, de billen van zijn maatje, maar vooral ook zijn eigen voorbenen.

Je kunt je vast voorstellen dat een paard wat ernstige jeuk heeft aan zijn neus, hieraan gaat kriebelen. Tel daar een galopje bij op en je ligt samen op de grond! Echt waar hoor.

Er zullen heus paarden zijn die schudden om er onder uit te komen, maar dat was bij Andor dus echt niet het geval!

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 15:29

vonnie schreef:
Het is een vrij onbekend begrip Verward begrijp ik uit alles wat er staat maar een paard wat een headshaker is, is deze met de goede rijtechniek wel goed te rijden of ook niet? tenminste als het om bijv. een pollenallergie of zonneallergie gaat als een paard goed geconcentreerd aan het werk is kan het dan zijn dat hij met de juiste ruiter na een tijdje niet meer schud of blijft de pijn in zijn hoofd Ach gut .

ik denk dat dus ook

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:12

Ik heb ervan gehoord. Er is namelijk hier in de buurt een paaerdje, wat soms ook zo raar deed met zijn hoofd. Daar werd gedacht aan hjet Heakshaking Syndrome. Maar het is nooit onderzocht geloof ik. Maar nu doet het paard weer normaal, dus zal wel iets anders zijn geweest denk ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:29

vonnie schreef:
Het is een vrij onbekend begrip Verward begrijp ik uit alles wat er staat maar een paard wat een headshaker is, is deze met de goede rijtechniek wel goed te rijden of ook niet? tenminste als het om bijv. een pollenallergie of zonneallergie gaat als een paard goed geconcentreerd aan het werk is kan het dan zijn dat hij met de juiste ruiter na een tijdje niet meer schud of blijft de pijn in zijn hoofd Ach gut .


Echte photosensitive headshaking is er rijtechnisch niet uit te rijden. Er zijn wel medicijnen voor die pijn weg kunnen nemen, maar dat ook alleen maar in combinatie met het weghalen van de prikkel (vermijden van teveel zonlicht), en weliswaar voor de rest van zijn leven. Als het een allergische reactie ergens op is, zie je meestal in de winter een verbetering. Ook bij Photosensitive headshaking zijn de symptomen in de winter minder omdat de zon lager staat en minder intens is. Op bewolkte dagen voelt het paard zich beter dan op zonnige dagen.

De vraag is of je op een echte headshaker wel kunt rijden zonder dat je zelf gevaar loopt. Echt headshaking is niet alleen irritant maar ook gevaarlijk, als ze lopen te meppen met het hoofd loop je risico de hals tegen je hoofd aan te krijgen. Paarden die erge pijn hebben moet je het ook niet aandoen om ze nog aan het werk te willen zetten. Je rijdt toch ook niet op een paard dat kreupel is?

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers