paard scheren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

paard scheren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:58

Hai,

Ik weet totaal niet hoe mijn nieuwe paardje gaat reageren als ze geschoren wordt,en aangezien ik niet graag met een halfgeschoren paardje zit zou ik graag weten hoe ik er achter zou kunnen komen of ze al dan niet braaf zal zijn.Met welke middelen zou ik dit kunnen testen?
P.S.Scheren is nodig want van vocht en zweet krijgt ze snel een soort bacterie waardoor ik er niet meer kan mee rijden.Dus liever geen discussie over "wel-niet" scheren.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:12

Je kunt het scheerapparaat aan doen en hem aan het geluid laten wennen.
Als hij daar gewoon rustig bij blijft kun je hem wel gaan scherenm,
maar als die het dan echt niet goed vind zou ik het ook niet weten. Lachen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:16

Of je geeft je paardje gewoon sedalin, is ze zeker rustig .........

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 13:15

Sedalin,daar had ik ook al aan gedacht,maar haal je dat gewoon bij de apotheker zoals ontworming?En hoelang blijven ze daar "rustig" van?

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:20

MeiaLuna schreef:
Sedalin,daar had ik ook al aan gedacht,maar haal je dat gewoon bij de apotheker zoals ontworming?En hoelang blijven ze daar "rustig" van?


Maar je weet toch niet hoe je paardje reageert?
Misschien gaat het wel supergoed.
Als je van plan ben Sedalin te geven zou ik het eerst gewoon zonder proberen en als het dan echt niet gaat pas Sedalin te geven.
Ik zou niet weten hoe lang ze daarvan rustig blijven.

Succes Lachen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:24

Ze blijven daar lang genoeg rustig van want het word vaak gebruikt bij scheren, vervoer in trailer of veewagen als paarden erg onrustig zijn. Dosering en duur staat op de verpakking. Sedalin is volgens mij gewoon bij de ruitersportzaak verkrijgbaar.

Ik zou het eerst zonder proberen. Als het dan niet lukt de volgende dag met sedalin proberen.

soesita

Berichten: 5174
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:46

Ik had er bij Aramis ook helemaal geen idee van hoe hij er op zou reageren. Dus heb ik eerst het scheerapparaat gewoon wat laten draaien. Toen hij op het aan- en afzetten van het geluid niet meer reageerde, heb ik het scheerapparaat aangezet en met de mesjes naar buiten tegen hem gehouden, zo dat hij de trillingen kon voelen. Zo op verschillende plaatsen afgestreken. Dat heeft geen minuutje geduurd en dan ben ik gewoon beginnen scheren. Geen probleem Cool

Hedi

Berichten: 57
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:02

Max is vorig jaar voor het eerst geschoren. De 1e keer was geen succes. Ze konden niet eens in de buurt komen, dus hij was echt bang.

Hij heeft toen van de dierenarts een roesje gehad. Ik hoorde toen nl. van mensen dat Sedalin niet altijd zijn werk doet. Dat paarden dan nog kunnen schrikken als ze het geluid horen. Dus dat het dan niet werkt. Ik heb toen maar het zekere voor het onzekere genomen en hem door de dierenarts een roesje laten geven.

Dit jaar heeft hij weer een roesje gehad. Dat werkt ongeveer twee uurtjes.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:02

Thx soesita!Dit ga ik zeker proberen!

SHADON
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:51

heej.
idd eerst laten wennen aan het geluid en kijken hoe die er op reageerd.
als dat goed gaat dan is er niks aan de hand..
of je gebruikt Sedalin.. doen wij ook altijd.. dat heeft geen inwerktijd nodig en het werkt dik 3 tot 4 uur..
bij onze new foresters tenminste..Lachen
toevallig is die van mij vandaag geschoren..
maar bij het hoofd moet je het halster af doen.. en met een praam het hoofd vast houden..!
enNEE dat is niet zielig anders zou die van mij dat niet toelaten als het pijn deed. een praam is een rondje van touw gemaakt dat aan een stok zit..
en dat doe je om de bovenlip en dat kun je zo strak draaien dat het paard niet met zijn hoofd gaat schudden of trekken..
Succes.. en haal er anders proffecionele hulp bij..

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:53

Ik weet wat een praam is hoor Knipoog Maar ik heb er wel al slechte ervaringen mee,dus niet elk paard aanvaard deze.Maar bedankt voor de tips!