NAV "schone brok"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:25

Hoi,

Vaak is voer zonder die bepaalde e-nummers idd korter houdbaar. Vaak zelfs maar 3 maanden !

Groetjes,

Maris

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:13

Wat zit er precies in Pavo dan? Ik heb lange tijd Lannoo-Martens gevoerd (musli) maar omdat mijn Welsh tandproblemen heeft ben ik overgeschakeld op gewone Pavo brok omdat hij dat properder eet (hij smeert z'n hele stal er niet meer mee vol)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:36

Sugarmiss schreef:
De hele bieten haal je zo van het land (even wassen) Haha!. De paarden maken er vanzelf wel pulp van Haha! àls ze het eten. Want niet ieder paard schijnt het lekker te vinden.


Mijn paard lust geen hele bieten, maar pulp vindt hij wel lekker. Ik meng het idd vaak met zemelen. Bietenpulp is bij de meeste fouragehandelaren wel te krijgen.. Ook bij de welkoop.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:39

In Pavo zit BHT. Ik heb het idd ook op de zak zien staan.
Maar ik was gisteren bij een fouragezaak in Emmen (ligt vlak bij Arnhem Knipoog) en die vertelde me dat de meeste fabrikanten er waarschijnlijk af gaan stappen om deze E-nrs in het voer te stoppen. Zeker als er steeds meer mensen over gaan klagen.
Dus ik zou zeggen, dat als de complete lijst af is, om massaal te gaan mailen Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:46

Há, kijk... dat zijn de betere ontwikkelingen!

Ok, voor de 'pulpgebruikers' dan, week je de bietenpulp ook voordat je het geeft en zo ja, hoe lang?
En hoeveel geef je er per dag van?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:23

Ik week het meestal een uur of 4 tot 6 van te voren als ik er koud water bij doen. Met warm/heet water is het binnen 2 uur al volledig uitgezet.

Meestal geef ik voor een lange training (rit van 3 uur of langer) 3 handjes brokjes. Uitgezet is dat al véél meer Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:36

Ok, maar jij geeft het dus voor extra energie... lijkt me ook dat er behoorlijk wat suiker/zetmeel in zit... moet ik voor Dot dus eigenlijk niet hebben want die wordt snel heet.
Ik denk dat ik eerst maar eens zemelen ga bij voeren zodat de Ca/F verhouding wat gelijk getrokken wordt (ik geef n.l. al lucerne), dat lijkt me beter dan de boel nog schever trekken.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:06

Hoi Francis,

Bietenpulp zelf bevat de juiste soort koolhydraten, dus niet de suikers en zetmeel. MAAR ze voegen er vaak weer melasse aan toe om het smakelijker te maken.

Idd ook in bietenpulp zit weer meer calcium als fosfor. Maar het schijnt echt goed te werken voor schrale paarden. En het wordt ook gegeven aan paarden ter vervanging van ruwvoer, paarden met leverproblemen. En ook aan paarden die niet teveel suikers binnen mogen krijgen maar wel extra energie nodig hebben.
Kijk anders eens op de site van Dengie ( engels ), daar wordt , dacht ik, ook uitgelegd waarom ze het ook geven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en dus niet teveel suikers mogen.

Groetjes,

Maris

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:19

Francis schreef:
Ok, maar jij geeft het dus voor extra energie... lijkt me ook dat er behoorlijk wat suiker/zetmeel in zit... moet ik voor Dot dus eigenlijk niet hebben want die wordt snel heet.


Hai, ik voer het niet voor de energie, want mijn paard heeft heel veel aanleg om dik te worden.
Ik geef het omdat geweekte bietenpulp vezelrijk is en veel vocht vasthoudt. Zo pak je 2 punten tegelijk die in het voordeel zijn tijdens lange ritten. Vocht in de darmen en darmvulling, wat de darmgeluiden op peil houdt.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:03

Billy schreef:
Nope, alleen adviseurs, tenzij ik met mn neus kijk.
Aan het tel nr van de adviseur voor oa Zuidholland te zien, zit hij in de omgeving van Veenendaal


Ik heb er 1 gevonden in Zuid-Holland
De Paardenschuur in Noordwijk levert het.
www.equisini.com/paardenschuur

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:30

Jammer genoeg is dat nog 55 kilometer Scheve mond
Ik ga wel even mailen naar Marstall.
Iig bedankt OK dan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:33

Francis, bietenpulp wordt ook genoemd in de link die ik eerder aangaf. Aan pride heb ik het maandenlang dagelijks gegeven met olie en ook vanwege zijn bevangenheid. Ik maakte het niet klaar met warm water vanwege evt bederven etc. Maar bij mij weekte het wat langer. Aangezien ik 's morgens om 7 uur al naar stal ging maakte ik het 's avonds al klaar. Hij kreeg ook zo'n beetje 3 handjes maar dat spul ontploft dan echt. En tijdens een endurance is het inderdaad handig voor het vocht etc.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:04

Antwoord van Marstall:Marstall wordt door ons afgeleverd in de regio Rotterdam.

Ook kunt u afhalen in Vierpolders. U bestelt dan via ons en wij berichten u wanneer u het bestelde daar kunt ophalen.

Supplementen kunnen ook per post verzonden worden.

Met vriendelijke groet,

Evert Brooijmans

So much voor de verkrijgbaarheid dus.
Ik ga wel eens bij Treurniet snuffelen wat ze daar allemaal hebben. Zal vast wel een van de schone merken tussen staan denk ik.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:25

Nou, treurniet maakt zelf al bagger. Heb er wel eens lucerne gekocht, althans, volgens eens van de heren treurniet was het echt lucerne. Bleek het grasbrok te zijn van goedkope bermgras en had mijn paard een dierenarts bezoek nodig gehad voor koliek. Neeee, hun geloof ik niet op hun woorden meer. Ze verkopen wel Dodson en Horrel, weet niet hoe dat zit met de e-nummers.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:47

Van D&H heb ik nog geen bericht, maar aangezien ze in ENgeland en Duitsland al veel strenger zijn met de toevoegingen verwacht ik dat het schoon voer is.
Daarom zit ik er aan te denken om St Hippolyt of D&H te gaan voeren...

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:25

Ik bedoelde Plaizier ipv Treurniet.
Mijn paard krijgt al 8 jaar Treurniet-brok, en doet het er prima op.
Heb je nog meer stokpaardjes en vooroordelen Eleonoor? Gaaaap

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:29

Grinnik, ken diverse mensen die slechte ervaringen hebben gehad met treurniet. Ze gebruiken onderandere slachtafval in hun voer. Maar hindert niet, ik gebruik het niet meer en als jou paard er perfect op doet is toch prima? Heb gewoon teveel paarden met koliek en dikke buiken gezien met treurniet. De meesten die dan overgaan op duurder voer zagen er allemaal snel weer veel beter uit. Vooroordelen, nou nee, oordeel maar zelf als je overgaat op ander voer. Ik spreek uit ervaringen, niet alleen van mijn eigen paarden, maar ook van vele andere paarden. Bij mij op stal zijn ze juist overgegaan van Treurniet op Masters omdat er zoveel koliek gevallen zijn. Maar, als je hier in deze topic reageert neem ik eigenlijk aan dat je juist erg veel interesse hebt in goede kwaliteit voer en treurniet valt daar helaas niet onder....

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:55

Djilan schreef:
Van D&H heb ik nog geen bericht, maar aangezien ze in ENgeland en Duitsland al veel strenger zijn met de toevoegingen verwacht ik dat het schoon voer is.
Daarom zit ik er aan te denken om St Hippolyt of D&H te gaan voeren...



Hoi,

Waarom geen Marstall ?? En is St. Hippolyt ook in Nederland verkrijgbaar ?

Grrr, nog steeds nioets gehoord van Marstall mbt voedingsadvies !

Groetjes,

Maris

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:12

Eleonoor schreef:
Grinnik, ken diverse mensen die slechte ervaringen hebben gehad met treurniet. Ze gebruiken onderandere slachtafval in hun voer. Maar hindert niet, ik gebruik het niet meer en als jou paard er perfect op doet is toch prima? Heb gewoon teveel paarden met koliek en dikke buiken gezien met treurniet. De meesten die dan overgaan op duurder voer zagen er allemaal snel weer veel beter uit. Vooroordelen, nou nee, oordeel maar zelf als je overgaat op ander voer. Ik spreek uit ervaringen, niet alleen van mijn eigen paarden, maar ook van vele andere paarden. Bij mij op stal zijn ze juist overgegaan van Treurniet op Masters omdat er zoveel koliek gevallen zijn. Maar, als je hier in deze topic reageert neem ik eigenlijk aan dat je juist erg veel interesse hebt in goede kwaliteit voer en treurniet valt daar helaas niet onder....

Slachtafval in hun voer? Nooit van gehoord, is in NL trouwens ook verboden.
Bij ons op stal voeren ze al jaren Treurniet, en we hebben vrijwel nooit koliekpaarden.
Ook geen dikke buiken of weet ik veel. Ze presteren er ook goed op, we hebben oa 3 vierspannen die meedraaien in de top van de vierspansport. Koos is Nederlandskampioen geworden, met paarden die op Treurniet voer lopen. En geloof me, dat doen ze niet als ze slecht in hun vel zitten.
Maar ik heb al vaker gemerkt dat jij een aantal vooroordelen hebt waar je niet van af te brengen bent, en Treurniet is er een van.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:07

Maris schreef:
Hoi,

Waarom geen Marstall ?? En is St. Hippolyt ook in Nederland verkrijgbaar ?

Groetjes,

Maris


Omdat D&H en st Hippolyt me toch net wat meer aanspreken dan Marstall. Al is het zeker een merk dat ik in overweging hou. Eerlijk gezegd komt dat ook door degene die Marstall bij ons levert...
Die man leverde eerst Equisanum. Ik vroeg ooit waarom muesli eigenlijk in 20kg zakken zit ipv 25 kg. Dat was volgens hem omdat die niet zwaarder dan 20 mochten zijn en de brok zou ook naar 20 gaan...
2 maanden later ging hij ineens Marstall leveren. Zijn toch zakken van 25 kg >;)

Daarnaast is hij nogal vreemd wat voeradvies betreft. Hij adviseerde bijv Equi Arab. En bij een dressuurruiter was die daar het beste voor, bij mij (endurance) was het juist het beste voor endurancepaarden. Teveel verkooppraatjes dus...

St Hippolyt is wel in Nl verkrijgbaar. Ik weet op dit moment alleen een adres in Emmen, maar ik ga hier in de buurt ook uitzoeken of het gelevert wordt of kan worden. Ik weet dat D&H door Roosenboom in Renkum gelevert wordt. Bij ons op stal laten we altijd Pavo en Havens bezorgen door Strijbosch uit Didam, maar misschien hebben die het ook wel.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:13

Roosenboom wil alles voor je bestellen. Zij kopen speciaal voor mij ook Hartog Grasbrok in.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:18

Hoi,

Nog steeds niets van Marstall gehoord, zou ik nou echt zo'n moeilijke vraag hebben gesteld.
Ik ben het eigenlijk een beetje zat allemaal, dat wachten !
En nu heb ik begrepen dat de Conceptbrok van Hartog ook een hele goede brok is die in ieder geval niet met dierlijk vet is geperst en waarvan je ook niet zoveel hoeft te voeren. En zonder vulmiddelen.
Denk dat dit de nieuwe brok voor mijn paard wordt, samen met lucerne.

Groetjes,

Maris

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:51

Wij hebben onze dravers altijd op de sportbrok van treurniet gehad, en ze deden het er super op. Als treurniet echt zulke bagger zou leveren, zouden ze wel eens een keer failliet gegaan zijn denk ik...

Ik geef zelf graag Dodson&Horrell en Equiral Chi, dus ik ga dit topic even in de gaten houden Lachen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:52

Ik heb van Dondson en Horrel geen e-mail terug gehad, maar een hele envelop vol met folders e.d Haha! Das een andere maniet om mijn vraag te beantwoorden

Ik zal het lijstje even aanvullen zo!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:54

Sugarmiss schreef:
Roosenboom wil alles voor je bestellen. Zij kopen speciaal voor mij ook Hartog Grasbrok in.


Ik heb ze al gebeld idd. St Hippolyt verkopen ze helaas niet, maar op aanvraag kan ik het meeste van D&H krijgen.
De foragezaak in Didam verkoopt het niet meer, omdat er niet genoeg afname was in die hoek. Dus vonden ze het te duur om te bestellen.
Roosenboom koopt het via vCooten (ja van Masters, die nu ook Equisanum leveren).