Zout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vigel1

Berichten: 703
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Heijningen

Zout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 20:21

Nu zag ik afgelopen dinsdag dat tijden het losgooien mijn paard zand at. Ik gelijk gevraagd op de manege kan dit kwaad en wat moet ik er aan doen.
Unaniem te horen gekregen zoutblok kopen. Dus ik woensdag naar de winkel en verteld mijn paard eet zand en nu heb ik een zoutblok nodig. Van die vriendelijke mevrouw een mineralenblok gekregen ( volgens haar zat hier alles in wat hij nodig had ) en toch nog maar even een hoevenkrabber gekocht ( zo’n mooie lichtblauwe ) en nog wat meer van dat soort dingetjes( ik kom ook altijd met een tas vol terug en elke keer neem ik me weer voor om alleen te kopen wat ik nodig heb). Maar waar het nu eigenlijk om ging ( zou het bijna vergeten) moet ik hem ophangen of kan ik hem in zijn voerbak leggen. Op de manege zie ik ze bijna overal in de voerbak liggen, maar volgens de verkoopster krijgt hij dan teveel zout binnen. Graag jullie mening hierover .

Alvast bedankt

Groetjes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:23

Je kan m beter ophangen. Anders krijgen ze soms veel binnen - zeker als het voer af en toe nat is (bijv. slobber). Als hij nog zand eet: een vitaminenkuur bijv. max h wil ook wel eens helpen. Hou het in ieder geval goed in de gaten ivm gevaar zandkoliek.

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:58

hoi!

hou je paard wel goed in het oog als hij zand eet, staat jouw paard constant in een wei?
mijn paard at vroeger ook zand en had binnen de paard dagen zandkolieken( dit was toen ik haar nog niet had! de eigenaar heeft het mij verteld ) nu moet ik extra oppasen of ze nieet in een wei gaat staan zonder gras en zich gaat vervelen door zand eten!

laat je eens iets weten of die mineraal blok helpt?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:02

Zand eten is absoluut niet gezond. Ik ken, nu ja kon, een paard dat hier aan dood is gegaan (zandkoliek).

Wij hebben een soort van 'bakje' aan de boxmuur waar je je zoutblok in kan doen. Heel handig.
In de voerbak lijkt me inderdaad niet verstandig, i.v.m. wat Kyona al zegt, overdosis zout.

vigel1

Berichten: 703
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:09

Hij is vandaag weer losgeweest even en ik kon hem nu al niet meer betrappen op zandeten ( zoutblok werkt!) Ik ga hem nu alleen nog even ophangen

bedankt voor de tips