Paard 'slaapt' om de haverklap...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Paard 'slaapt' om de haverklap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 08:06

Sinds begin voorjaar heeft Rowan opeens gemerkt dat hij overal zomaar een tukje kan doen. Vorig jaar stond hij nog te dansen en om zich heen te kijken als hij aangebonden stond of ik even met iemand stond te praten. Nu kijkt hij 5 seconden om zich heen, kop gaat omlaag, hanglip... en hij zakt echt behoorlijk diep weg hoor, ik moet hem echt wakker maken met m'n stem of een prikje in z'n boeg als ik hem ergens heen wil leiden.

Hij doet dat heel veel op het moment. Tijdens het opzadelen, als ik even het rijden onderbreek om met iemand te praten.. hij staat zo te slapen.

Eerst vond ik het wel grappig maar nu weet ik eigenlijk niet of dat wel zo gezond is. Echt veel aandacht voor z'n omgeving heeft hij namelijk niet... Je zou zo denken dat hij 'snachts de hele nacht rondjes loopt! (maar volgens de stalhouders slaapt 'ie echt hoor, hij gaat om 11 uur 'savonds liggen en staat pas 'sochtends op, en hij gaat ook vaak tussen de middag een uurtje liggen)

Hij eet gewoon het zelfde als eerst, hoogstens iets meer doordat hij hogen in training staat.

Is dit iets om de DA naar te vragen als 'ie er is? (binnenkort enten) of word m'n paard gewoon volwassen (ruim 6 nu) en is dit normaal?


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:15

Morrie doet dat ook en die is pas 4!

Soms hangt z'n hoofd zo laag met opzadelen dat ik niet eens kan aansingelen of een hoofdstel in kan doen.

Hij wordt helaas wel wakker als ik iets met de hoeven ga doen, dan mag ie van mij ook wel doorpitten.....

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:35

Jep, die van mij doet het ook sinds kort, en hij is net 5 geworden.
Hij zakt niet té diep weg, maar inderdaad een hanglip, en dan die oren die opzij gaan Lovers .
Vorige jaar was hij een stuk wakkerder Knipoog

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:04

Riant (6 jaar) doet het ook erg grappig wel soms tijden het poetsen kan ze zo indommelen en dan zie je dat hoofd steeds verder zakken, hanglippie oortjes slap en op rust.. Dan moet ik haar even roepen of aanraken en dan floep, is ze er weer.

Op stal ook staat ze regelmatig lekker te dutten, ze hangt ook wel vrolijk met haar hoof naar buiten als het wat drukker is maar ze slaapt ook vaak.

Buiten in de bak is ze echter wakker genoeg dus ik maak me er niet druk om. Ik denk dat het een teken is dat ze op haar gemak is en het lekker rustig vind. Ze gedraagt zich verder gezond dus ik maak me er niet te druk om.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:25

misschien he je gewoon een lui paard !

wie weet moet hij nu meer dingen verwerken in zn hoofd,

het is jammer dat je ze het niet kan vragen he.

maar je kan ook gewoon eens de DA bellen om te vragen of het kwaad kan...

Karaat_the_newforest op Instagram

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:31

buddy slaapt ook snel, in de wei niet, maar als ik begin met poetsen is de hanglip er binnen no time en staat ie heerlijk te pitten...

ik geloof niet dat het veel kwaad kan...

Dag lieve mama...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:32

Een van mijn verzorgpaarden deed het ook die trokken we dan aan zijn oren als we weg gingen Lachen
Het is niets ernstigs volgens mij.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:38

Ach, ik ken een Fjord die gaat erbij liggen Haha! met baas en al, als het niet anders is. Sta je met hem te praten, is ie ineens op je eigen hoogte Verward sta je raar van te kijken, als je dat niet verwacht *LOL*
Als hij weer verder wil geeft ie been, Fjord staat op en loopt door alsof er niks aan de hand is.
Je zou het bij gelegenheid eens aan de DA kunnen vragen, maar ik zou me er niet gelijk druk om maken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:01

Ik zou me er niet direct druk om maken, maar het is altijd een vraagje waard.

Dennis kan ook heerlijk staan te pitten op de poetsplaats terwijl er 5 kinderen om hem heen lopen te springen en aan hem lopen te plukken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:02

Je moet anders even op zoekfunctie zoeken, want er is een tijdje geleden ook al een topic geweest over een paard wat elke keer in slaap viel, dit was dan een zeldzame slaapziekte, wat uiteindelijk leidt tot niks meer met het paard kunnen doen, omdat hij kan omvallen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 19:14

Nou dat heeft 'ie nog nooit gedaan. Ik vind het alleen zo'n sterk contrast met hoe hij eerst was...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:17

Als de veranderin echt zo groot is moet je het denk ik wel in de gaten houden. Misschien heeft hij de laatste tijd veel meeegemaakt of juist niet?? meer afwisseling kan misschein helpen of toch een beetje meer/ander voer. Merk je tijdens het rijden ook verschil of is het echt op stal?

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:45

Heel herkenbaar, Arsen doet dat ook. Eigenlijk sinds hij gewend is op stal aan de geluiden en de gang van zaken.
Wij hebben ook angst gehad voor iets ernstigers, maar alles wijst erop dat hij gewoon gezond is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 19:58

Ik moet hem soms echt wakker schudden om hem naar het opstap-blok te leiden, maar als ik eenmaal zit is hij wakker en alert. Tja... ik maak me geen zorgen na wat jullie allemaal zeggen, maar ik ga het wel vragen als de DA er toch is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:08

Ik moest meteen denken aan de 'stand-by'. Haha!

Ervaren endurancepaarden schijnen dat ook te doen, bijvoorbeeld in de vetgate. Die weten dat je geen energie moet verspillen als dat niet hoeft en die schakelen dan letterlijk over in de ruststand. Op het moment dat er actie van ze wordt verwacht, zijn ze ook meteen weer wakker en daarna suffen ze weer weg. Dat viel mij voor het eerst op tijdens de Fasna Trail 2002 bij de nakeuring van de nrs. 1 en 2. Je gaf die paarden geen cent op het moment dat ze op rust stonden, maar ze kwamen perfect door de keuring. En 'een goed endurancepaard beweegt zo weinig mogelijk' las ik laatst ergens. Daar kan Retje nog veel van leren... Haha!

Ik zou me op zich geen zorgen maken, maar voor je eigen gemoedsrust kun je er idd eens een DA naar vragen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:08

Ik heb een verhaal gehoord, dat een meisje haar paard ook elke keer sliep. Op een gegeven moment viel hij ook steeds om enzo..Ik zal er zeker de dierenarts bij halen..

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:18

Ik denk niet dat het iets ernstigs is ofzo. Ik zou gewoon als je je veearts toevallig eens spreekt ernaar vragen, maar om hem nou voor die kleine erbij te halen. Zolang hij niet omvalt enz is het toch gewoon goed? Hij is gewoon lekker ontspannen Lachen

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:06

hehe die van mij doet dat ook, en ze is ook pas 4 Lachen
ze was ook in het begin heel kijkerig, maar nu ineens staat ze gelijk te pitten als ik haar uit het land haal Verward raar beest,,
maar kan geen kwaad denk ik hoor Lachen

Pepper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexandra309, boemel, Camino_S, karinmanon, KikiCelinevs, Mizsz_Kitty, Vanes_6 en 139 bezoekers