westernzadel ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 21:13

T@nj@ schreef:
Als je iets wil weten over de kwaliteit van de zadels van zadelmarkt kijk dan alstjeblieft even hier: [VMR] Faq. (bandages en zadelmarkt) Lijken mij voldoende ervaringen......


dankje wel OK dan!
ik ga even kijken

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 09:03

meningen zijn verdeeld
maar slecht is toch in de meerderheid Scheve mond
ik denk dat het geen zadelmarkt word dan

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:44

Dat lijkt me heel verstandig als je nog langer van je paard wilt genieten.
En geloof me nou maar, onder de 400 euro kun jij geen fatsoenlijk westernzadel kopen.
Wat je wel kan doen is zo'n western wintec ding kopen, zo'n kunststof. Die zijn denk ik wel wat goedkoper dan normale. Zolang het maar past!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:48

ik ben een austrailian stockzadel van zadelmarkt en ik ben er supertevreden over... tuurlijk er is een bepaalde prijs-kwaliteit verhouding maar toch....

ga gewoon zelf bij zadelmarkt kijken, dan kan je je eigen mening vormen... er zijn zoveel vooroordelen over zadelmarkt....

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:05

graciaxxx schreef:
ik ben een austrailian stockzadel van zadelmarkt en ik ben er supertevreden over... tuurlijk er is een bepaalde prijs-kwaliteit verhouding maar toch....

ga gewoon zelf bij zadelmarkt kijken, dan kan je je eigen mening vormen... er zijn zoveel vooroordelen over zadelmarkt....


waar zitten vestigingen van zadelmarkt?

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:06

Majo schreef:
Dat lijkt me heel verstandig als je nog langer van je paard wilt genieten.
En geloof me nou maar, onder de 400 euro kun jij geen fatsoenlijk westernzadel kopen.
Wat je wel kan doen is zo'n western wintec ding kopen, zo'n kunststof. Die zijn denk ik wel wat goedkoper dan normale. Zolang het maar past!

staat dat zadel ergens op een site..
of heb je een foto?

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:06

Majo schreef:
Dat lijkt me heel verstandig als je nog langer van je paard wilt genieten.
En geloof me nou maar, onder de 400 euro kun jij geen fatsoenlijk westernzadel kopen.
Wat je wel kan doen is zo'n western wintec ding kopen, zo'n kunststof. Die zijn denk ik wel wat goedkoper dan normale. Zolang het maar past!


ONZIN! mijn tante heeft een nieuw zadel gekocht van 200 euro en ze heeft het zadel al meer dan 15 jaar! en er is nog niks mis mee.
Maar ik zou geen tweedehands zadelkopen(reden staat in men vorige antwoord).
groetjes ilovejuno

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:07

maar als je meer voor wilt betalen is een goed kwaliteit zadel natuurlijk altijd beter.

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:08

ik zal even zoeken naar en nummer van een meneer die allemaal zadels heeft en die het bij jou komt passen....

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:20

ilovejuno schreef:
ik zal even zoeken naar en nummer van een meneer die allemaal zadels heeft en die het bij jou komt passen....


dankjewel OK dan!

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 20:06

deze heb ik op divoza gezien
zou dat iets zijn ?
Afbeelding
Voordelig Westernzadel van sterk rundleder. Voorzien van flower print. Geheel compleet met beugels, riemen en een singel.
247.31

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:18

Mijne is 3000 euro Nagelbijten / Gniffelen

Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:30

Citaat:
deze heb ik op divoza gezien
zou dat iets zijn ?

dat lijkt mij op een goekoop westernzadel van mexicaanse makelij, heb ik ook gehad
mijn ervaring daarmee is dat het steenhard zit en dat de kwaliteit van het leder maar niets is, ook paste het niet al te best op mijn paard. Heb ondertussen het zadel verkocht en een handgemaakt gekocht en deze zit zaaalig! als je een goed zadel wil zal je gewoon een beetje meer geld moeten uitgeven.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:29


ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:43

nerootjuh schreef:
deze heb ik op divoza gezien
zou dat iets zijn ?
[image]
Voordelig Westernzadel van sterk rundleder. Voorzien van flower print. Geheel compleet met beugels, riemen en een singel.
247.31



das precies dezelfde als ik heb!;)

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 18:22

ilovejuno schreef:
das precies dezelfde als ik heb!;)


is dat een fijn zadel?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:17

ik heb 1 duur zadel en 2 van resp 200/300 euro
natuurlijk kun je een handgemaakt op maat gemaakt zadel kopen maar dat kost 10x zoveel (gaat wel je leven lang mee , moet je paard ook wel zo lang meegaan)

als je niet wedstrijden rijd en niet mega intensief of het niet erg vind dat tie maar 3 a 4 jaar meegaat kan je dit rustig doen , je moet het wel PASSEN niet elk western zadel past op elk paard
deze goedkopere versies liggen prima op 2 van mijn paarden 1 heeft zo'n hoge schoft brede rug dat er uberhaubt weinig zadels goed op liggen!!!
nu heb ik dus een "duur"western zadel (wat lood weegt) met een CBBU
pad en dan ligt het perfect ,...

natuurlijk is de zitting van een zadel die 3000 euro kost beter dan die van 200 (heb er persoonlijk geen last van , maar sommige tere kontjes..)
maar je kan dan altijd nog een zadel bontje er over doen (kost rond de 80 euro) en dan zit je als een vorst!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:07

*zucht* ieder zijn eigen mening natuurlijk, dat mag. Maar ik heb er een zeer duidelijke en felle mening over. Een lap leer kost gewoon, en dat zijn keiharde feiten, minstens 400 euro. En daar maak je dan een fatsoenlijk zadel van (hallo, ik heb zelf een handgemaakt zadel, heb genoeg gesprekken met mijn zadelmaker gehad, Sablou hier op Bokt). En als een zadel onder die prijs ligt, dan vraag ik me af wat voor troep ze erin hebben gestopt. En dan zeg ik: arm paard. Er breken spijkers af, prik in zijn rug. Of je springt over een hindernis, krak beugelriem.
Maar goed, ik geef alleen maar mijn mening, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Ik geef alleen maar mijn visie, waarvan ik weet dat ik gelijk heb.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:22

het nadeel van westernzadels is volgens mij dat je zelf niet zomaar kan zien of het goed past
dat gaat met een engels zadel veel makkelijker omdat je dar de draagvlakken(kussens )
bijna helemaal kunt zien en voelen
bij een western zadel is dat niet zo
het draagvlak is vrijwel de gehele onderkant van het zadel
daar kijk en voel je niet makkelijk onder

daarom lijkt het mij heel slim om er iemand bij te halen die er verstand van heeft
van westernzadels wel te verstaan
en die dus kan zien/meten of het zadel ook daadwerkelijk past
dus niet alleen de voor en achterkant , maar het gehele draagvlak van het zadel

goedkope zadels...
tja, je krijgt waar je voor betaalt is het toch meestal;
dus van een heel goedkoop zadel kun je niet veel verwachten , de pasvorm is vaak miner goed tot slecht
zadels zijn moeilijk tot niet aan te passen aan het paard
materiaal is minder goed tot slecht(kartonleer)
de fleece aan de onderkant is vaak nepfleece
van redelijk goede tot ronduit slechte kwaliteit

ik zou op zoek gaan naar een tweedehands van een a of b merk
en deze laten passen/aanmeten door iemand die er verstand van heeft
die kan echt zien/meten of het past

Ann

Berichten: 13306
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:23

Ik ben het met Majo eens, er klopt iets niet aan een zadel van 200/300 euro, de prijs niet of de kwaliteit niet...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:31

Zo jammer dat er elke maand wel weer iemand de mist in gaat met een westernzadel van 200/300 euro en blijkbaar niet leert van de fouten die een ander al gemaakt heeft. Willen we zo graag allemaal het wiel opnieuw uitvinden?
Het gaat bij de kwaliteit niet alleen om 'hoe lang gaat'ie mee', maar vooral om 'hoe comfortabel is het voor m'n paardje'. Gooi je er een 200 euro zadel op, maak dan dircect een afspraak met je dierenarts en een kraker, want met dat soort zooi rijd je je paard naar de knoppen. Dat soort zadels verliezen heel makkelijk nieten (ze worden n.l. meestal niet gespijkerd maar geniet), zijn binnen een paar maanden zo krom al een hoepel, bomen breken spontaan enz. enz. En dan heb ik het nog niet eens over het veiligheidsaspect...
En of je er dan 100 keer of maar 3 keer op rijdt maakt naar mijn mening niet uit. Als je van je paard vraagt dat'ie voor je presteert moet je zorgen dat'ie dat zo optimaal mogelijk kan doen en in ieder geval pijnvrij kan doen. Anders ben je gewoon niet eerlijk bezig met je paard.
Een westernzadel zit heerlijk en is inderdaad ideaal voor buitenritten. Maar laat jouw genot niet ten koste van je paard gaan.
Mijn advies: Spaar door tot je een fatsoenlijk zadel kunt kopen (en die liggen tweedehands qua prijs dus eerder bij de 1000 dan bij de 500 euro) of zie er vanaf en rijdt lekker op je engelse zadel door.

Ik heb zelf een zadel te koop dat slecht 1½ jaar gebruikt is (omdat m'n huidige paard het dus niet past). Nieuw kost dat zadel nu zo'n 3000 euro, ik vraag 1000 voor de mijne, inclusief singel en pad (dit is dus niet als advertentie bedoeld, maar als voorbeeld om aan te geven hoe de prijsverhoudingen liggen).
Kijk rond, bel Evelien, ga es naar westernwedstijden (vaak hebben shop's dan ook tweedehands zadels mee op hun stand en ook partikulieren bieden soms via aangeplakte advertenties hun zadels te koop aan) maar zwicht niet voor de 'leuke koopjes' van marktplaats, zadelmarkt, horselover of Divoza (of je moet de Pullman van divoza willen kopen...da's wel een goed merk... maar dat zie je dan ook weer in de prijs terug) en vergeet niet dat ook een westernzadel goed moet passen.

Succes en veel plezier! (en ik kom tegen brandstofvergoeding langs met m'n zadel om te passen... Haha! Knipoog )

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:44

Dank je Francis, ik had het niet beter kunnen verwoorden! Nou maar hopen dat de topicstrarter er iets mee doet.

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:00

nerootjuh schreef:
is dat een fijn zadel?


jah ik vind van wel.

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:02


Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 19:35

Majo schreef:
Dank je Francis, ik had het niet beter kunnen verwoorden! Nou maar hopen dat de topicstrarter er iets mee doet.


ik denk dat ik maar ga doorsparen, het laatste wat ik wil is nero pijn doen door een zadel dat niet past ..